• Anonym (Hmm)

    Stabilitet, trygghet vs psykisk ohälsa

    Jag har psykisk ohälsa o går till en mottagning, stabil sedan ett par år. Tittar nu på möjligheten att jobba och skaffa kontakter. Jag har även psykisk ohälsa i familjen och det påminner mig om misär o problem, på ett sätt som är jobbigt o olustigt.

    Jag är rädd för hur lite kontakter jag har, hur lite vänskaper jag har. Eller är det bättre klara sig själv o strunta i det?
    Jag vet inte vad jag ska basera mitt liv på. Allt är tillfälligt med relationer o vänner, jag vill i bästa världar ha långsiktiga relationer. Känner mig ledsen ibland att det inte finns ngt fast o robust i mitt liv.

    Har haft psykisk ohälsa så länge. Har inga barn. Är rädd för att bara vara ensam hela livet. Har ni några råd?

  • Svar på tråden Stabilitet, trygghet vs psykisk ohälsa
  • Friger

    När det gäller psykisk hälsa är jag en praktiker.

    Börja med det praktiska. Ordna jobb, inkomst och stabilt fungerande liv.

    Nästa steg är flickvän/pojkvän eller hund. Men kyss inte hunden, det är olagligt.

    Sen, lär dig att gilla läget. Även i bästa av världar är livet 25% skit. Gäller att fokusera på det som är bra!

    Hur gammal är du då? Är det försent för familj och allt det där om du nu vill ha det?

  • Anonym (Kompisar)

    Jag känner igen mig. Min erfarenhet är att det tyvärr är svårt att få och behålla vänskap med välfungerande människor om man har problem. Det beror på att de välfungerande tycker om att prata om saker som hör deras välfungerande liv till ostört, och inte på att de skulle vara empatilösa på något sätt. Det är tvärtom deras förmåga att känna med dig som gör att de slutar bjuda in till saker, för att de tänker att det bara gör dig ledsen och får dig att känna dig utanför.

    Om du själv mår bättre så kommer saker att kunna lösa sig av sig själv. Jag hade till exempel en kompis förut som trodde att hon aldrig skulle få familj. När hon fick familj så fick hon tillbaka kontakten med vissa vänner. 

    Om du kommer att leva med psykisk ohälsa så är mitt råd att vara väldigt noga när du väljer vilka sammanhang du ska umgås i. Det är väldigt lätt att bli utnyttjad när människor märker att du är ensam och kanske beredd att utplåna dig själv för att få sällskap. 

    En partner är ett bra sätt att höja sin status och bli inbjuden. Då tycker inte folk synd om dig på samma sätt längre. 

    Om du har fler frågor, ställ dem här i tråden så ska jag försöka svara på dem utifrån mina erfarenheter av en liknande situation. 

    Kram. 

  • Anonym (Signatur)
    Anonym (Kompisar) skrev 2022-12-09 13:02:36 följande:

    Jag känner igen mig. Min erfarenhet är att det tyvärr är svårt att få och behålla vänskap med välfungerande människor om man har problem. Det beror på att de välfungerande tycker om att prata om saker som hör deras välfungerande liv till ostört, och inte på att de skulle vara empatilösa på något sätt. Det är tvärtom deras förmåga att känna med dig som gör att de slutar bjuda in till saker, för att de tänker att det bara gör dig ledsen och får dig att känna dig utanför.

    Om du själv mår bättre så kommer saker att kunna lösa sig av sig själv. Jag hade till exempel en kompis förut som trodde att hon aldrig skulle få familj. När hon fick familj så fick hon tillbaka kontakten med vissa vänner. 

    Om du kommer att leva med psykisk ohälsa så är mitt råd att vara väldigt noga när du väljer vilka sammanhang du ska umgås i. Det är väldigt lätt att bli utnyttjad när människor märker att du är ensam och kanske beredd att utplåna dig själv för att få sällskap. 

    En partner är ett bra sätt att höja sin status och bli inbjuden. Då tycker inte folk synd om dig på samma sätt längre. 

    Om du har fler frågor, ställ dem här i tråden så ska jag försöka svara på dem utifrån mina erfarenheter av en liknande situation. 

    Kram. 


     


    Du skriver något som verkligen gav mig en insikt, fick lite kalldusch kan man säga. Jag har som " välfungerande" aldrig behövt sätta mig in i situationen, då jag själv inte har psykisk ohälsa.


    Vilken sjuk situation att behöva tampas med, att försöka hamna i sällskap med fungerande människor, men inte för bra fungerande. Men inte heller för sjuka så dom drar ner en i sjukdomen igen, men samtidigt människor med så pass mycket empati dom har förståelse och inte utnyttjar en. 


    Fy fan vilka kämpar ni som lider av psykisk ohälsa är som under tiden med sjukdomen och påväg tillbaka ska tampas med även detta. 


    Jag vill nästan be om förlåtelse för att man inte fattat det förr. För jag tror faktiskt på att varje ord du säger är sant  Hjärta

  • Anonym (Hmm)
    Friger skrev 2022-12-09 12:40:23 följande:

    När det gäller psykisk hälsa är jag en praktiker.

    Börja med det praktiska. Ordna jobb, inkomst och stabilt fungerande liv.

    Nästa steg är flickvän/pojkvän eller hund. Men kyss inte hunden, det är olagligt.

    Sen, lär dig att gilla läget. Även i bästa av världar är livet 25% skit. Gäller att fokusera på det som är bra!

    Hur gammal är du då? Är det försent för familj och allt det där om du nu vill ha det?


    Vad är "stabilt fungerande liv", det är ju det jag vill med men vet inte hur. Jag är 37 och jag vet inte hur hitta en man då jag är mkt för trygghet och veta vvad som gäller osv. Jag gillar läget o försöker vara positiv till max. Men det är så ensamt...jag har ingen gemenskap
  • Friger
    Anonym (Hmm) skrev 2022-12-09 14:11:51 följande:
    Vad är "stabilt fungerande liv", det är ju det jag vill med men vet inte hur. Jag är 37 och jag vet inte hur hitta en man då jag är mkt för trygghet och veta vvad som gäller osv. Jag gillar läget o försöker vara positiv till max. Men det är så ensamt...jag har ingen gemenskap
    Nu överdriver jag lite för att åskådliggöra det. Det är svårt att må bra om du är hungrig, arbetslös, pank och kronofogden knackar på dörren.

    Rent praktiskt. För att må bra så är det mest grundläggande ett ordnat liv i botten. Därifrån kan du bygga vidare.

    Ja... Är du 37 år så skulle jag nog rekommendera dig att chansa lite om det är egna barn du vill ha.

    Har du boende, mat på bordet och sådant ordnat?

    Har du provat att dejta? Gav det något?
  • Anonym (hmmm)

    Ähh vem fan bryr sig? Fokusera på att fixa så mycket cash du kan så duy kan casha ut ifrån det här deprimerande och egoistiska / narcissistiska samt manipulativa, kränkande och kalla landet.


    var glad för dom som lyckas hitta värmen på riktigt men inse att du inte kommer att göra det. Du är trash med din bakrund. Ungefär som att ha en levnadstid på 2-3 år o vänta på att det nyplanterade päron trädet kommer att ge frukt. DET KOMMER ALDRIG ATT HÄNDA! 


    Ta dig dit där det faktiskt redan finns frukt. Arbeta hårt i 10 år o dra till något ställe som passar dig. O där man faktiskt inser värdet av att vara en Kärnfamilj.


    Sverige är ett egoistiskt jävla äckligt skitland rent ut sagt! OI på allt det så fryser man ju för fan nästan varje kväll o 6 månader av 12. Fuck this ! 


     

  • Anonym (Hmm)
    Friger skrev 2022-12-09 14:48:52 följande:
    Nu överdriver jag lite för att åskådliggöra det. Det är svårt att må bra om du är hungrig, arbetslös, pank och kronofogden knackar på dörren.

    Rent praktiskt. För att må bra så är det mest grundläggande ett ordnat liv i botten. Därifrån kan du bygga vidare.

    Ja... Är du 37 år så skulle jag nog rekommendera dig att chansa lite om det är egna barn du vill ha.

    Har du boende, mat på bordet och sådant ordnat?

    Har du provat att dejta? Gav det något?
    Ja, jo du har ju rätt. Jag eftersträvar ordning själv. Ja jag har boende och allt ordnat. Mest rädd för att jag ej har stöd, tex om jag behöver hjälp med ngt eller mår dåligt fysiskt tex.

    Jag har provat att dejta, men jag är alltid underlägsen pga att jag inte har grundtrygghet...kan inte slappna av..
  • Friger
    Anonym (Hmm) skrev 2022-12-09 15:37:48 följande:
    Ja, jo du har ju rätt. Jag eftersträvar ordning själv. Ja jag har boende och allt ordnat. Mest rädd för att jag ej har stöd, tex om jag behöver hjälp med ngt eller mår dåligt fysiskt tex.

    Jag har provat att dejta, men jag är alltid underlägsen pga att jag inte har grundtrygghet...kan inte slappna av..
    Din situation kommer inte bli bättre om du inte rör om i grytan. Dvs att du gör något. Chansar lite. För det mesta brukar det i vart fall hända något! :)

    Okej, hur ska killen vara för att du ska kunna slappna av då?
Svar på tråden Stabilitet, trygghet vs psykisk ohälsa