• Fri 9 Dec 2022 14:13
    11390 visningar
    12 svar
    12
    11390

    Vad är er matbudget för 2 vuxna

    Ni som enbart är två vuxna personer i hushållet utan barn. Hur ofta handlar ni mat i mataffären samt vad är er matbudget per månad? Vill gärna se hur mycket andra par lägger ut och hur ofta ni behöver besöka affären. Min sambo brukade äta ute eller hos sin mamma innan vi träffades och han är förfärad över hur ofta och mycket vi behöver handla. Han förstår inte hur snabbt tex bröd, mjölk och färska grönsaker tar slut. Eller att en hemlagad middag bestående av pasta bolognese behöver ganska många fler ingredienser än nötfärs och spagetti för att smaka bra. Det skulle nog vara bra att få några svar att läsa upp för honom så han förstår att det är normalt att gå på affären ett par gånger i veckan minst och att mat inte är gratis för någon.

  • Svar på tråden Vad är er matbudget för 2 vuxna
  • Anonym (ååå)
    Fri 9 Dec 2022 14:16
    #1

    Haha, ja så där är det väl när man har förlitat sig på mamsen. 

    Vi har barn här så jag är väl inte rätt person att svara men jag skulle gissa att vår budget för 2 vuxna ligger på ca 3500 kr (då räknar jag inte in eventuell utemat). Vi planerar, använder rabatter osv. 

    Mer än en gång i veckan behöver man inte handla, om man tänker till och planerar. Vi handlar 2 ggr i veckan (vi är 6 personer) och får inte plats med allt i frysen om vi skulle handla för hela veckan på en gång. 

  • Anonym (Budge­tte)
    Fri 9 Dec 2022 14:54
    #2

    Mellan 6000-8000 kronor per månad. Då kan vi äta färska grönsaker, färskt kött och färsk fisk någon gång, fetaost, halloumi, quinoa utöver pasta, bönkonserver och fryst fisk/frysta grönsaker och bär. Självklart matolja, kryddor, bröd, ägg, mejeriprodukter, te och kaffe. Mat är dyrt om man vill äta varierat! Jag tror att vi skulle kunna få ner det till mellan 4-5000 kronor genom att dra in på "lyxvaror". Men det finns säkert de som lägger betydligt mer på mat också. 

  • AnnaZL
    Fri 9 Dec 2022 16:18
    #3

    4500, 2 vuxna. Det brukar alltid bli knappt i slutet, vi går ofta över budget. Och då har jag linsgryta i matlådan varje dag.

  • Anonym (gg)
    Fri 9 Dec 2022 17:07
    #4

    Jag handlar något nästan varje dag, men jag bor precis bredvid affären och jag äger ingen bil. Vi är två, en tonårig son och jag. Vi äter för ca 7000/månad.

  • Fri 9 Dec 2022 17:28
    #5

    Vi är 2 vuxna och ett barn på snart 5 år. 
    Jag kollar erbjudande och köper färs, korv, bacon, ägg och hushållsost  på erbjudande.  
    Vi har 3500 kr som budget. Lunchlåda 99% av året. Köper mycket bananer och stor påse fryst blåbär på Willys och fryst mango som jag gör smoothie på som jag har på jobbet.

  • Anonym (Norge­)
    Sun 11 Dec 2022 07:50
    #6

    Lätt 6-9000 vi är två stycken, inga barn.. än. men bor i Norge och handlar var och varannan dag tyvärr 

  • Anonym (LH)
    Sun 11 Dec 2022 08:13
    #7

    Jag bor med min man, inga barn. Handlar två gånger i månaden. Gör upp matlistor inför varje handling. Det brukar bli runt 2000 kr/handling. Och sen händer det lite då och då att vi köper nått extra däremellan alt köper nån take away. Så vi handlar mat (inkl hygienprodukter och annat man kan köpa på ICA) för ca 4500-5000 kr/månad Glad 

  • Mon 12 Dec 2022 04:37
    #8

    I är två vuxna och två barn och handlar på mataffären för ca 12000 i månaden. Hämtmat och restaurang tillkommer med ca 6000kr i månaden.

  • Mon 12 Dec 2022 06:08
    #9

    Vi handlar minst 3-4 gånger i veckan. Bor i stan och har Willys m.fl större affärer på gångavstånd och ingen bil.

    Nu bor jag utomlands sedan ett år och priserna har ju gått upp väldigt mycket senaste året men då för ett år sedan brukade det bli för 350-450 kr varje gång jag handlade, så runt 5500 kr i månaden för två vuxna (jag och min vuxna dotter). Då är det ju inte bara mat utan allt man handlar i mataffären som rengöringsmedel och shampoo, och hundmat till vovven. När jag var hemma en sväng i höstas gick samma normalhandling plötsligt på över 600 kr, jag blev lite chockad över hur dyrt det blivit (inte alls samma prishöjningar här i Spanien).

    Vi äter nästan aldrig kött men lägger ändå rätt mycket på mat tycker jag, vi skulle kunna äta billigare men köper en hel del vegoprodukter som färs mm, gillar att laga asiatisk mat och köper mycket färska grönsaker och frysta bär till smoothies som är rätt dyrt. Fast jag är ändå ekonomisk på så vis att jag lagar det mesta från grunden och äter 90% veganskt, och när jag bodde i Sverige planerade jag maten efter vad som fanns på extrapris den veckan.

  • Mon 12 Dec 2022 06:12
    #10

    Ja och så tillkom takeaway ett par gånger i veckan och lunch ute kanske varannan dag kom jag på. Skulle nog få lägga om mina vanor om jag bodde kvar i Sverige så dyrt som det blivit.

  • Mon 6 Feb 2023 15:20
    #11
  • Anonym (fast)
    Mon 6 Feb 2023 15:30
    #12
    Kladdkakemuffins skrev 2022-12-09 14:13:10 följande:
    Vad är er matbudget för 2 vuxna

    Ni som enbart är två vuxna personer i hushållet utan barn. Hur ofta handlar ni mat i mataffären samt vad är er matbudget per månad? Vill gärna se hur mycket andra par lägger ut och hur ofta ni behöver besöka affären. Min sambo brukade äta ute eller hos sin mamma innan vi träffades och han är förfärad över hur ofta och mycket vi behöver handla. Han förstår inte hur snabbt tex bröd, mjölk och färska grönsaker tar slut. Eller att en hemlagad middag bestående av pasta bolognese behöver ganska många fler ingredienser än nötfärs och spagetti för att smaka bra. Det skulle nog vara bra att få några svar att läsa upp för honom så han förstår att det är normalt att gå på affären ett par gånger i veckan minst och att mat inte är gratis för någon.


    Fast hur ofta man behöver handla bestämmer man ju utifrån vad man handlar varje gång. Man kan ju storhandla bara en gång i veckan om man vill, istället för att springa i affären flera dagar i veckan.

    Sen kan du ju visa honom pedagogiskt på en näthandel vad maten faktiskt kostar. Eller gå via konsumentverket vad mat för en vuxen man ska kosta. Och hur kan han inte förstå hur snabbt maten tar skut, han märker väl vad han äter åtminstone?

    Stackars mamsen som fått fortsätta att försörja sin vuxna mansbebis, och stackars dig som tagit över skötsel av vuxen mansbebis som inte har koll på vuxenlivet. 
Svar på tråden Vad är er matbudget för 2 vuxna