• Anonym (Candle)

Fan, började gråta inför min syster

Det har jag nog aldrig gjort förr. Men det är jobbigt nu. Bara så där allmänt. 

Har ni sett reklamen från Rädda Barnen, där en liten flicka lyfter sin lillebrors huvud för att titta på ett blåmärke och frågar om han är ok? Det är jag och min syster. Har ni sett reklamen, är det också Rädda barnen? Flickan som visar upp sin väska på jag antar att det är tiktok, låtsas att allt är bra, men när det byter perspektiv och zoomar ut, så är den snygga "tapeten" bara ett upphängt lakan och hon har knappt en säng? Det är jag. Har ni sett reklamen från cancerfonden, en man som rakar huvudet på en annan man? Det är jag som rakar, och det är min mamma som är sjuk. Och jag är bara 13.

Sen dess har det varit jag och min syster. Hon har varit som tonåringar och unga vuxna är antar jag. Och jag har tagit hand om henne. Skrattat med henne när hon varit glad, tröstat henne när hon varit ledsen, hämtat henne när hon varit full, skött om henne när hon varit sjuk. Skickat pengar när hon varit pank, haft kvar hennes rum så hon kan komma hem när hon behöver, uppmuntrat henne när hon velat pröva sina vingar.

I år har vi kämpat. Hon utan jobb, jag på mitt lilla jobb där jag tjänar bara 12000, knappt. Hälsoproblem hopar sig. Jag låtsas för mig själv att jag fastar för hälsans skull. Sanningen är att jag inte har råd att hålla oss båda med mat. Jag har en liten knöl i ena armhålan och vissa tecken på diabetes eller liknande. Och sen psyket, som inte orkar mycket mer. 

Tack för att jag fick skriva av mig hos er. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-17 07:08
    Bara för tydlighetens skull: jag är alltså inte 13 längre, jag är över 30.

• Svar på tråden Fan, började gråta inför min syster
  • Anonym (Hej)

Hej TS!
    Det låter för mig att du har det väldigt jobbigt för tillfället. Jag läser att du har många stressande tankar och då är det inte konstigt det tar på psyket. Jag råder dig att om du är orolig för din knöl och andra symtom, uppsök en läkare och förklara situationen. Det är bäst att utesluta all typ av fysisk sjukdom eftersom det tär på ens psyke (egna erfarenheter). När du är klar med det så kan du ta det andra som du oroar dig över då det är kanske lite mer invecklat.

• 8airam8

Gå till vårdcentralen med din knöl i armhålan och tecken på diabetes. Boka en tid via 1177.se om det känns trögt att ringa. Börja där. 

Har du någon annan än din syster omkring dig? Någon vän, släkting eller partner? Har din syster något nätverk? Hur stor åldersskillnad är det på er? Finns det någon du kan ha till stöd? Jag förstår att du har många tuffa år bakom dig. 

När du ändå bokar en tid på 1177 så tycker jag att du tar och skakar fram en samtalskontakt också. Vårdcentralen, nätpsykolog, kommunen eller kyrkan. Någon att prata med om hur du mår och hur din situation ser ut. 

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (Hej)

Vill bara inflika med en fråga. Varför jobbar inte din syster? Har hon inte förutsättningar till det eller hon söker aktivt jobb? Tror det är viktigt för dig att förmedla till din syster om hur du mår och att situationen är inte hållbar i längden. Hon behöver kanske skriva in sig på arbetsförmedlingen och gå på stöd & matchning? 

• Anonym (Candle)
    Anonym (Hej) skrev 2022-12-16 22:28:42 följande:

Hej TS!
    Det låter för mig att du har det väldigt jobbigt för tillfället. Jag läser att du har många stressande tankar och då är det inte konstigt det tar på psyket. Jag råder dig att om du är orolig för din knöl och andra symtom, uppsök en läkare och förklara situationen. Det är bäst att utesluta all typ av fysisk sjukdom eftersom det tär på ens psyke (egna erfarenheter). När du är klar med det så kan du ta det andra som du oroar dig över då det är kanske lite mer invecklat.

Ja, det är mycket. Jo, jag sk aförsöka boka en tid på vc. Det brukar vara väldigt långa väntetider här, har jag hört, men som du säger. Bra att veta om det fysiska.
  • Anonym (Candle)
    Janina95 skrev 2022-12-16 22:36:08 följande:

Jag vill bara krama om dig nu!
    Du är en kämpe! Hjärta

Tack, det värmer.
  • Anonym (Candle)
    8airam8 skrev 2022-12-16 22:36:30 följande:

Gå till vårdcentralen med din knöl i armhålan och tecken på diabetes. Boka en tid via 1177.se om det känns trögt att ringa. Börja där. 

Har du någon annan än din syster omkring dig? Någon vän, släkting eller partner? Har din syster något nätverk? Hur stor åldersskillnad är det på er? Finns det någon du kan ha till stöd? Jag förstår att du har många tuffa år bakom dig. 

När du ändå bokar en tid på 1177 så tycker jag att du tar och skakar fram en samtalskontakt också. Vårdcentralen, nätpsykolog, kommunen eller kyrkan. Någon att prata med om hur du mår och hur din situation ser ut. 

Jo, jag ska göra det. 

Nej, jag har ingen annan. Inte på riktigt i alla fall. Personer jag jobbar med men jag känner de inte privat. Vänner från barndomen är inte kvar, de få jag hade. Min syster har några nära vänner och kontakt med några av våra släktingar, som kommit sen vi blev vuxna.
  • Anonym (Candle)
    Anonym (Hej) skrev 2022-12-16 22:41:03 följande:

Vill bara inflika med en fråga. Varför jobbar inte din syster? Har hon inte förutsättningar till det eller hon söker aktivt jobb? Tror det är viktigt för dig att förmedla till din syster om hur du mår och att situationen är inte hållbar i längden. Hon behöver kanske skriva in sig på arbetsförmedlingen och gå på stöd & matchning? 

Hon söker jobb, och har jobb ibland tillfälligt, antingen pga att det är vik, tillfälliga korttidsjobb säsongsjobb eller liknande. Ibland går hon arbetslös ett år eller mer, ibland har hon 4 jobb som avlöser varandra i tre månader var. Nu sist hade hon jobb mellan mitten av maj och sista augusti i år, det innan det var julen 2020. Om det beror rent på uppväxten eller om hon har någon diagnos vet jag inte. Varför jag tänker diagnos alls är för att jag utreddes för autism och add i sena tonåren men när vår mamma dog som kom den utredningen av sig men det lutade starkt åt ett ja, och det sägs ju att det är troligt att om ett syskon har så är det troligt att övriga också har i någon utsträckning.
  • Anonym (Candle)

Ja, glömde svara på någon: Det är 3,5 år mellan oss, hon är 3,5 år yngre.

• Anonym (A)
    Janina95 skrev 2022-12-16 22:36:08 följande:
    Jag vill bara krama om dig nu!
    Du är en kämpe! Hjärta
    Håller med
Svar på tråden Fan, började gråta inför min syster