• Anonym (Suicide)

Råd

Smutsig separation med barn och innan det ett värdelöst förhållande där jag stod för 99% av ekonomin vilket gjorde jag hamnade hos kronofogden och det eskalerade. Sa upp mig från ett 20 årigt jobb och jobbar idag som vikarie. Har ca 300000 lånade pengar av mina föräldrar vilka är pensionärer nu. Har runt 900000 hos kronofogden. Dricker för mycket alkohol för att döva min ångest. Har inga vänner. Funderar på självmord. Har dock tagit hjälp av sjukvården men tycker knappt det hjälper. Mitt barn är snart 4 år och jag kan inte ta livet av mig. 
    Min inkomst är dålig. Har just nu anstånd på alla räkningar,el,hyra,bredband. Barnomsorgen har tyvärr mina föräldrar gett mig pengar för. A kassan strular och inte fått ersättning sedan 7/10. 
    Tips och råd tack.

• Svar på tråden Råd
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)

Hej
    Låter som att du har det jättetufft.

Har du haft kontakt med kommunens budget och skuldrådgivare.
    Om inte är det mitt råd att ringa dit och få hjälp att reda ut vad du ska göra kring din ekonomi och dina skulder. 
    När ekonomin är i balans kanske det kan vara läge att ansöka om skuldsanering. Information och stöd kring ansökan kan du få hos budget och skuldrådgivaren.
    Rådgivningen är gratis och rådgivaren har tystnadplikt.

Har du alla bidrag du kan ha rätt till, bostadsbidrag, underhållsstöd  Har du rätt nivå på barnomsorgen (den är ju inkomstbaserad) 

Om du har för låga inkomster just kan du även ha rätt till försörjningsstöd från kommunen. Det kan även vara bara tillfälligt tills a-kassan kommer igång...

Jag hoppas att det löser sig för dig.

• Mackan1978

Men hej, själmord finns inte på kartan. Gör det bästa av situationen, sök hjälp och råd för det du kan få hjälp med.
    Glöm inte att du är värdefull. Var rädd om dig! 

• Hellishen

Det låter hemskt! Men inte hemskt nog för att lämna ditt barn, du är hela barnets värld ♥️

Men kontakta kommunen och undersök om du skulle kunna kvalificera dig för skuldsanering. Och om en del av skulderna är ditt ex borde de kunna skrivas över på honom/henne! Om du är med i facket brukar man kunna få juridisk rådgivning via dem också.

• Anonym (S)

Du ska ingenstans ❤️💪 Långt ifrån ensam och du kommer att ta dig upp från det där jädra kaninhålet sakta men säkert myrsteg en tim i taget, förstår att det är svårt att se nu men jag lovar dig att det kan inte bli värre än vad det är. Inte för att förminska din situation vi hade snäppet värre och skulder upp över öronen, sista alt blev våran räddning och det var egen orosanmälan hur galet det än låter. Mår vi föräldrar dåligt är det inte sunt för barnen så andra vuxna måste man låta kliva in och hjälpa när tillvaron rasat ohållbart. Socialtjänsten finns till för att hjälpa absolut i första hand till barn som far illa så inga onödiga anmälningar tar upp deras tid för de som behöver hjälpen fort, men för din och ditt barns skull tveka inte att ropa på ett ord andra anser som svagt när det är faktiskt tvärtom det sista alt du har att vara stark, nämligen ett rop på hjälp! Sänder dussintals på avstånd styrka kärlek energi.

Svar på tråden Råd