• Anonym (tips)

Ångestdämpande läkemedel gravid

Jag måste göra en sak jag skjutit upp på under mycket lång tid för att det ger mig så mycket ångest. Nu är det så olägligt att jag lyckats bli gravid och kommer vara i vecka 15 när det sker. Jag har tidigare ätit bensodiazepiner när jag varit tvungen till att göra den här grejen men som gravid får man ju absolut inte äta benzo. En snabb googling ger intrycket att det inte finns någon lugnande medicin som är ok som gravid? Men stämmer verkligen det eller finns det någon sort som är ok för gravida?  Jag är enbart intresserad av medicin som är 100% bevisat ofarlig för fostret. Tips? Känns ju onödigt att boka en läkartid om man ändå kommer få svaret att det inte finns någon helt ofarlig medicin så jag tänkte kolla här först.

• Svar på tråden Ångestdämpande läkemedel gravid
  • Anonym (lilly)

Lergigan max 25 mg är okej! :) 

• Anonym (L)

Är du van vid benso så är nog lergigan och atarax lite tamt. Så nej, skulle inte säga att det finns någon effektiv ångestdämpande som du kan äta som gravid.

• Anonym (tips)
    Anonym (lilly) skrev 2022-12-11 15:37:41 följande:

Lergigan max 25 mg är okej! :) 

vad bra! Skönt att höra. Då ska jag höra efter med läkaren :)
  • Anonym (Ngng)
    Anonym (L) skrev 2022-12-11 16:13:48 följande:

Är du van vid benso så är nog lergigan och atarax lite tamt. Så nej, skulle inte säga att det finns någon effektiv ångestdämpande som du kan äta som gravid.

Bättre än inget kanske 
Svar på tråden Ångestdämpande läkemedel gravid