• Anonym (TS)

Vilken typ av smink använder era 14-åringar

Maken har en brorsdotter som snart fyller 14. Vi tänkte skicka henne en liten present, bl.a. lite smink, men vi är lite osäkra på vad tonåringar i den åldern använder nu för tiden. Självklart kan vi dubbelkolla med föräldrarna, men tänkte att det skadar ju inte att kolla här med. Vi har själva inga barn så vi har inte superbra koll på vad tonåringar 2022 gillar. Så ni som har barn i ungefär den åldern, vad för slags produkter använder dom, om något? Vilka märken är populära?

Vi bor dessutom utomlands så tänkte att det kan vara kul att skicka något som kanske inte finns i Sverige. Finns det något som era barn har önskat sig, som ni märker är väldigt krångligt att få tag på? Vi funderade på nåt från Glossier då även om de säljer till Sverige så går bara frakt på 200 kr, så det kanske kunde vara roligt för henne att få testa, speciellt då det även är ett märke som fokuserar på naturlig och minimal makeup. Men är det ett märke yngre tonåringar gillar?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vilken typ av smink använder era 14-åringar
  • Anonym (A)

Glossier går säkert hem.
    Min tonåring har nog inte koll på det märket. Just nu är det lite Caia-feber bland yngre men det blir svårt förstås. Även Kylie Jenners produkter är hypade.

• Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2022-12-12 17:12:10 följande:

Glossier går säkert hem.
    Min tonåring har nog inte koll på det märket. Just nu är det lite Caia-feber bland yngre men det blir svårt förstås. Även Kylie Jenners produkter är hypade.

Tack! Vi tänkte också att REM beauty (Ariana Grandes märke) skulle kanske också fungera.

Om det är okej, vilken typ av produkter använder din tonåring? 
  • Anonym (A)

Min kör tutti! Foundation, bryngel, bronzer, concealer, rouge, settingspray och gärna lösfransar. 
    Märken varierar, Sephora, Urban Decay, Caia, Kylie, Maybelline  bl a.

• Spucks

Ingen, Min dotter hade inte blivit glad över en såd present. Om du inte känner flickan väl och vet vad hon gillar, fråga föräldrarna.

• Anonym

Jag tycker inte du ska skicka smink till en 14-årig flicka.
    Det är lite som att "nu förväntar sig folk att du ska sminka dig"
    Våra döttrar får köpa smink och använda smink men vi har sagt till släktingar att inte köpa smink till dem. Det är lite som att förstärka att tjejer ska sminka sig och tycka att hela världen kretsar kring smink och utseende

• Anonym (TS)
    Spucks skrev 2022-12-12 19:19:53 följande:

Ingen, Min dotter hade inte blivit glad över en såd present. Om du inte känner flickan väl och vet vad hon gillar, fråga föräldrarna.

Ja, men nu använder ju den här flickan smink. Och vi ska såklart dubbelkolla med föräldrarna, men som jag skrev i trådstarten ville jag bara kolla vad andras tonåringar använder och vad som är populärt. 
    Anonym skrev 2022-12-12 19:31:25 följande:

Våra döttrar får köpa smink och använda smink men vi har sagt till släktingar att inte köpa smink till dem. Det är lite som att förstärka att tjejer ska sminka sig och tycka att hela världen kretsar kring smink och utseende

Det är bara lite smink. Det behöver inte vara en så stor grej. Det är bara något som kan bidra till hur man uttrycker sin personlighet, precis som kläder eller skor. Tror att sån moralpanik som du dillar om här skadar tjejer betydligt mer än att ge en ung tjej ett läppglans i present.

Kommer själv ihåg när nån i klassen hade smink i typ mellanstadiet och det blev världens uppståndelse, hon behövde genast tvätta av och alla behövde ha en föreläsning om hur hemskt smink är och "hur man duger som man är" när ingen i klassen hade ens dragit den kopplingen själv.

Börjar vuxna tjata om att smink=dåligt självförtroende eller att en oskyldig gåva betyder något helt annat är det ju det barnen börjar tro. Istället kan man ju bara välja att vara lite mer avslappnad och låta barn experimentera med deras utseende. 
  • Spucks
    Anonym (TS) skrev 2022-12-12 21:33:27 följande:
    Ja, men nu använder ju den här flickan smink. Och vi ska såklart dubbelkolla med föräldrarna, men som jag skrev i trådstarten ville jag bara kolla vad andras tonåringar använder och vad som är populärt. 

Jasså, jag trodde du visste inte och bara antog att smink är en bra present för en tonårig flicka.
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2022-12-12 21:33:27 följande:

Det är bara lite smink. Det behöver inte vara en så stor grej. Det är bara något som kan bidra till hur man uttrycker sin personlighet, precis som kläder eller skor. Tror att sån moralpanik som du dillar om här skadar tjejer betydligt mer än att ge en ung tjej ett läppglans i present.

Kommer själv ihåg när nån i klassen hade smink i typ mellanstadiet och det blev världens uppståndelse, hon behövde genast tvätta av och alla behövde ha en föreläsning om hur hemskt smink är och "hur man duger som man är" när ingen i klassen hade ens dragit den kopplingen själv.

Börjar vuxna tjata om att smink=dåligt självförtroende eller att en oskyldig gåva betyder något helt annat är det ju det barnen börjar tro. Istället kan man ju bara välja att vara lite mer avslappnad och låta barn experimentera med deras utseende. 
    Nej nu läste du inte vad jag skrev.
    Att påstå att man har moralpanik bara för att man tycker att det finns bättre presenter än smink för tonårstjejer är larvigt.
    Tvärtom är det bra att tänka efter vad man ger bort i present
    Du bad om om våra åsikter. Den enda som verkar drabbas av panik är du, när du får svar som du inte önskar
  • Anonym (j)

Kylie Jenners eller annan känd persons. Anastasia , Sephora. Gå in på skönhetssidorna och sök vad som är mest populärt ;)

Aldrig hört om märket du nämner men om de har bra recensioner kör

• Anonym (Hm)

Inget smink i den åldern men det nog olika.

Svar på tråden Vilken typ av smink använder era 14-åringar