• SweetChili

    Installation av diskmaskin... kan jag kräva något av hyresföreningen?

    Hej! 

    Jag bor i en två år gammal hyreslägenhet (jag var den första som flyttade in här) där det i köket är förberett för att sätta in en diskmaskin (vilket man isåfall får bekosta själv). Jag fixade mig en bra deal under black friday och tidigare i veckan levererades diskmaskinen hem till mig. Tyvärr kunde inte installationen genomföras då det var fel på ballofixen i köket. Min hyresvärd åtgärdade detta efter att jag sagt till och jag kan nu boka in en ny installation. Då det var "mitt" fel att produkten inte kunde installeras vid första tillfället kommer det såklart kosta mig en ny installation + reskostnad från installatören. Det blir över 1000kr extra pga att ballofixen inte fungerade (för att inte tala om allt annat strul med telefonsamtal och missat jobb pga at man måste vara hemma när installatören kommer). Nu till frågan: tror ni jag kan kräva någon ersättning av min hyresvärd? Till frågan hör kanske också att det var hyresvärden som uppmanade mig till att inte installera diskmaskinen själv utan anlita en fackman.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Installation av diskmaskin... kan jag kräva något av hyresföreningen?
  • SweetChili
    Anonym (mm) skrev 2022-12-12 19:53:52 följande:

    Det tror jag inte
    Vad säger dom själva?


    Det vet jag inte då de inte hade telefontid idag. Tänkte ringa imorgon. Känns dock skönt att veta vad andra tycker innan jag ringer så jag vet om jag ska "sätta hårt mot hårt" eller inte.
  • Anonym (mm)

    Ring hyresgästföreningen och hör vad de säger

  • Anonym (Nej)

    Nej. Du skulle ha kollat innan att maskinen kunde installeras, det är inte hyresvärdens fel att du inte sa till så de kunde fixa det före.

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Nej) skrev 2022-12-12 21:04:28 följande:

    Nej. Du skulle ha kollat innan att maskinen kunde installeras, det är inte hyresvärdens fel att du inte sa till så de kunde fixa det före.


    Absolut! Din uppgift att se till att de kan ansluta när de kommer dit.Fick du inte ens frågan?
    Köpte du från en VVS-leverantör eller från Mediamarkt, Elgiganten eller någon annan Kalle Anka leverantör. 
    Har du kollat deras behörighet om det skulle bli dropp och fuktskador i framtiden?
  • viktorjohan

    Oaktat om du får ersättning eller ej ska du i samband med installationen absolut också sätta in ett plastskydd under maskinen så att ev läckage rinner ut på golvet framför maskinen. Kostar kanske en hundralapp. Är förmodligen också ett krav från försäkringsbolagen numera.

  • Anonym (Jag)

    Jag var med om liknande moment och nej ingen ersättning.

  • Anonym (Företaget)

    Vilket företag köpte du från?
    Jag hade hellre försökte få något via dem istället, betalade du verkligen för installationen första gången ? Så länge allt var förberett så behöver man inte en rörmokare som installerar och då borde det varit samma person som ändå levererade - alltså inget extra jobb för honom (om det inte gick) så han borde inte tagit betalt om han inte utförde jobbet första gången.? 


     

  • Anonym (H)

    Din hyresvärd har med största sannolikhet fullföljt sitt ansvar i och med att de åtgärdat felet. Hade de känt till felet i förväg men inte åtgärdat som utlovat och därmed orsakat dig kostnaden så hade det sett annorlunda ut. Här visste varken du, värden eller installatörer om problemet och det är du som får ta på dig kostnaden för installatörens dubbelarbete eftersom det är du som bokat installationen.

  • Tom Araya

    Jag anser att hyresvärden här har skyldigheter då det var ett fel de ansvarar för som förhindrade installation. Tvärtemot vad andra här påstår så anser jag inte att du som hyresgäst skulle ha koll på detta, då det som sagt är hyresvärdens ansvar.

    Men jag är tveksam om hyresvärden skulle se det på samma sätt och ge dig någon kompensation. Du får nog fajtas för det och ta hjälp av hyresgästföreningen.

  • Anonym (Maja)
    Tom Araya skrev 2022-12-13 09:59:24 följande:

    Jag anser att hyresvärden här har skyldigheter då det var ett fel de ansvarar för som förhindrade installation. Tvärtemot vad andra här påstår så anser jag inte att du som hyresgäst skulle ha koll på detta, då det som sagt är hyresvärdens ansvar.

    Men jag är tveksam om hyresvärden skulle se det på samma sätt och ge dig någon kompensation. Du får nog fajtas för det och ta hjälp av hyresgästföreningen.


    Jag håller helt med dig. Det rimliga hade väl varit att värden installerade diskmaskinen när de (eller någon underentreprenör) ändå var där för att åtgärda ballofixen.
  • Anonym (op)
    Anonym (Maja) skrev 2022-12-13 16:13:26 följande:
    Jag håller helt med dig. Det rimliga hade väl varit att värden installerade diskmaskinen när de (eller någon underentreprenör) ändå var där för att åtgärda ballofixen.
    Jag håller också med om att detta hade varit den korrekta lösningen.

    Min värd använder sig av företaget som säljer diskmaskiner (electrolux) och betalar dem för installationer och reparationer så länge garantin finns.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (op) skrev 2022-12-13 17:12:09 följande:
    Jag håller också med om att detta hade varit den korrekta lösningen.

    Min värd använder sig av företaget som säljer diskmaskiner (electrolux) och betalar dem för installationer och reparationer så länge garantin finns.
    Det är inte hyresvärdens skyldighet att installera hyresgästens egna vitvaror.
  • Tom Araya
    Anonym (Maja) skrev 2022-12-13 16:13:26 följande:
    Jag håller helt med dig. Det rimliga hade väl varit att värden installerade diskmaskinen när de (eller någon underentreprenör) ändå var där för att åtgärda ballofixen.
    Själva installationen av diskmaskin eller tvättmaskin är en annan sak, det faller på dig som hyresgäst när du skaffar en sådan. Men den hjälpen kan du ofta få av leverantören med inget eller ett litet tillägg vid leverans.

    Men att förutsättningen finns för installation i enlighet med vad som anges i kontraktet, det är hyresvärdens ansvar.
  • Tom Araya
    Anonym (H) skrev 2022-12-13 05:59:34 följande:

    Din hyresvärd har med största sannolikhet fullföljt sitt ansvar i och med att de åtgärdat felet. Hade de känt till felet i förväg men inte åtgärdat som utlovat och därmed orsakat dig kostnaden så hade det sett annorlunda ut. Här visste varken du, värden eller installatörer om problemet och det är du som får ta på dig kostnaden för installatörens dubbelarbete eftersom det är du som bokat installationen.


    Jag håller inte med dig här.

    Om du exempelvis hyr en bil, bromsarna slutar att fungera och du därför krockar med bilen, så ligger ansvaret på uthyraren, eftersom denne ska kontrollera skicket på det denne hyr ut.
Svar på tråden Installation av diskmaskin... kan jag kräva något av hyresföreningen?