• Anonym (Blåsippa)

Hur många dagar kan man äta Alvedon?

Har haft spänningshuvudvärk i 3 dagar nu och tagit 2 Alvedon per dag dessa dagar. Tar sällan värktabletter annars så är inte så insatt, men är det farligt att äta flera dagar i sträck?

• Svar på tråden Hur många dagar kan man äta Alvedon?
  • Anonym (FASS)
    Anonym (Blåsippa) skrev 2022-12-13 20:01:13 följande:
    Hur många dagar kan man äta Alvedon?

Har haft spänningshuvudvärk i 3 dagar nu och tagit 2 Alvedon per dag dessa dagar. Tar sällan värktabletter annars så är inte så insatt, men är det farligt att äta flera dagar i sträck?

Vad står på bipacksedeln? Har du inte den kolla FASS
  • Anonym (Blåsippa)
    Anonym (FASS) skrev 2022-12-13 20:02:59 följande:
    Vad står på bipacksedeln? Har du inte den kolla FASS
    Jo, man får ta 8 st per dag i 5 dagar för smärta så då borde det ju vara lugnt om jag  tar imorgon med om jag behöver.
  • Anonym (Hmm...)

Ta 2 alvedon och en Ipren samtidigt. 1-4 veckor lär inte vara några problem, har jag gjort många ggr på recept

• mammatill6

Väldigt många äter alvedon som en stående tablett varje dag år ut och år in. Det viktigaste är att dagsdosen inte överskrids eller att det blir för tätt.

• Anonym (Blåsippa)
    Anonym (Hmm...) skrev 2022-12-13 20:11:59 följande:

Ta 2 alvedon och en Ipren samtidigt. 1-4 veckor lär inte vara några problem, har jag gjort många ggr på recept

Är lite försiktig med Ipren eftersom jag har astma. Annars vet jag att den kombinationen är effektiv. 
  • Anonym (Dim)
    Anonym (Blåsippa) skrev 2022-12-13 20:06:35 följande:
    Jo, man får ta 8 st per dag i 5 dagar för smärta så då borde det ju vara lugnt om jag  tar imorgon med om jag behöver.
    Då tycker jag att du ska följa det. Det brukar vara säkrare information än Familjeliv. Släpper det inte kan du kontakta 1177 eller din vårdcentral. 
  • Anonym (Blåsippa)
    Anonym (Dim) skrev 2022-12-13 20:36:30 följande:
    Då tycker jag att du ska följa det. Det brukar vara säkrare information än Familjeliv. Släpper det inte kan du kontakta 1177 eller din vårdcentral. 
    Har varit en del elände och påfrestningar senaste veckan så tror det är därför värken kom nu. Är rädd att den inte kommer gå över på ett tag och då måste jag ta Alvedon för att stå ut. Den sitter i bakhuvudet och strålar framåt lite. 
  • mammabitch

Du kan äta alvedon under än betydligt längre tid än 5 dagar utan att det är någon fara, speciellt om du bara  äter två tabletter/dag.

Rekommendationen om att bara äta några dagar är  nog mest för att man inte ska dölja farliga tillstånd med värktabletter utan gå och bli kollad om smärtan inte ger med sig - vet man att smärtan beror på någonting ofarligt som inte kräver annan behandling så är det helt ok att ta en låg dos alvedon under en längre tid.

Lite försiktigare ska man vara med andra receptfria värktabletter som till exempel kan göra att man lättare blöder.

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (Hmm...) skrev 2022-12-13 20:11:59 följande:

På recept ja. Varför fick du receptet då tror du. För en läkare har koll på det. 

Ts, läs vad det står på paketet. Behöver du ta dem länge så kontakta en läkare. Gå aldrig efter vad folk säger på nätet. 

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (Blåsippa) skrev 2022-12-13 20:36:03 följande:
    Är lite försiktig med Ipren eftersom jag har astma. Annars vet jag att den kombinationen är effektiv. 
    Bra att du är försiktigt. Just Ipren ska man vara det med. Speciellt om man har andra läkemedel också. 
  • Anonym (Ceci)

Läs på bipacksedeln och ring 1177 om du känner dig osäker. 
    Vet att du inte frågade om det, men när jag har sån där ihållande spänningshuvudvärk brukar jag dels äta värktabletter (eftersom värken gör att jag spänner mig ännu mer) dels styrketräna och massera axlar och nacke. Träning är det som brukar hjälpa mig bäst.

Förlåt om jag säger självklarheter! Hoppas att du snart mår bättre! 

• Anonym (Blåsippa)
    Anonym (Ceci) skrev 2022-12-13 21:11:42 följande:

Läs på bipacksedeln och ring 1177 om du känner dig osäker. 
    Vet att du inte frågade om det, men när jag har sån där ihållande spänningshuvudvärk brukar jag dels äta värktabletter (eftersom värken gör att jag spänner mig ännu mer) dels styrketräna och massera axlar och nacke. Träning är det som brukar hjälpa mig bäst.

Förlåt om jag säger självklarheter! Hoppas att du snart mår bättre! 

Jag styrketränar flera gånger i veckan, senast igår men värken sitter i ändå. Känner att värktabletter är det som hjälper bäst just nu, som du skriver så blir det att jag spänner mig och blir orolig pga av värken vilket inte gör den bättre och då hjälper tabletter bra.

Tack för ditt svar.
Svar på tråden Hur många dagar kan man äta Alvedon?