• Anonym (Bonusjul)

Jul med bonus

Så var det dags igen för jul med bonus. Vi är en stor familj, jag och min man har varsitt barn sedan tidigare, och två gemensamma. 

Min son har bott mest hos mig hela tiden, o hans dotter mest hos sin mamma.
    Vi har dock alltid haft en bra relation med alla bonusbarn, och sett oss som en familj. 
    Men min bonusdotter har som sagt inte varit hos oss så mkt, hon har lindrig autism och tycker dels att det stör hennes rutiner, samt att det är för ?livat? hos oss. 

Hon träffar sällan eller aldrig mina föräldrar/syskon/syskonbarn. När covid kom blev hon och hennes mamma fruktansvärt rädda och sen dess, alltså sedan 2020 har hon inte varit hos oss alls (hon är nu 18)
    Jag som är yngre än min man och har yngre syskon har fått flertalet syskonbarn under dessa år (och innan) som hon inte ens träffat. 

Men det var bakgrunden; nu till året. Vi ska fira jul hos mina svärföräldrar men då vill dottern vara med mamma. Däremot ska vi också fira jul med min släkt i mellandagarna, och då ville hon helt plötsligt följa med. Hon är NATURLIGTVIS varmt välkommen, men nu sa jag till min man ikväll att då ska vi kanske ta med våra julklappar till henne dit, så hon också får. Då säger vi man att; ja men dina syskon (kusinerna) köper väl till henne? 

I vår familj köper mina barn till mina syskonbarn, och pga olika ekonomi/val diskuteras detta noga innan. Jag är helt säker på att ingen köpt till henne, hon har alltså inte varit med och firat jul med oss sedan hon var kanske runt 8-9 år. Mina föräldrar köpte när hon barn men inte nu. Och nu är min man arg för detta? 

Jag vet inte vad jag tycker, på ett sätt tycker jag att de såklart kan köpa nåt litet, samtidigt så tänker jag att deras barn vet inte ens att hon finns. Ska man verkligen be dem köpa då?
    Om de inte köper blir min man irriterad. Om jag ber mina syskon kommer de tycka att vi kunde ha pratat om det innan. 

Hjälp mig!

• Svar på tråden Jul med bonus
  • Phalaenopsis

Varför skulle de köpa till henne? De känner ju inte ens henne. Har hon köpt något till dem?
    Jag tycker att det låter mycket rimligt att ni tar med era klappar, så får hon öppna dem tillsammans med din släkt. Om mannen inte tycker om det - be honom räkna upp hur många i din släkt hon har köpt klappar till i år - sedan kan man börja fundera över "motgåvor".

• Tow2Mater

Mycket yngre kusiner är ju barn, man kan inte jämfora en 18-åring med dem. Be dina foräldrar kopa nåt litet och så gor du detsamma, det räcker väl till en ung vuxen. Eller ta med hennes klappar.

• Moder1

En 18 åring kan man prata med.
    Jag hade sagt att hon får julklappar av oss och hon får välja om hon öppnar dem hemma med syskonen eller om ni ska ta med dem så hon får julklapp där.

• Dexter dot com

Verkar ju helt orimligt att din man förväntar sig att din släkt ska köpa julklappar till en vuxen dom inte träffat på flera år. Det bör ju en 18 åring också förstå så ta med hennes julklappar från er dit.

• Anonym (¨¨¨)

Jag har också ungdom med autism i samma ålder som denna tjej. Det går att prata med så gamla ungdomar och har man autism är man ofta logiskt lagd, så hon kanske t.o.m tycker det är en icke-fråga. Det kan vara totalt logiskt för henne att de inte känner varann och varför ska man då ge klappar. 

Har också stor släkt där vi haft många lösningar genom åren, hur man ska göra med julklapparna. 

Så här skulle jag ha gjort:
    Jag hade för det första meddelat min släkt att hon är med i år. Är det någon som av sig själv fixar nån klapp så är det snällt av dem, men jag hade inte tagit upp frågan själv. Om någon hade frågat mig hur de då ska göra så hade jag sagt att de kan ge henne något, om de vill. 

Sedan hade jag pratat med henne om hur hon själv tänker runt det där med julklappsutdelningen, att "småkusinerna" kommer nog få en hel del paket eftersom hela deras släkt är där. 
    Märkts det att detta stressar henne så fråga rakt ut om hur hon skulle önska att det var upplagt.
    Jag tror att min ungdom med autism hade nog i samma läge försvunnit från ståhejet som blir vid julklappsutdelning, ursäktat sig och gått på toa eller nåt. 

• Fiona M

Jag missade nog, har hon alltså köpt till alla småkusiner efteesom din man tycker de ska köpa till henne?

• Anonym (Bonusjul)
    Anonym (¨¨¨) skrev 2022-12-14 06:44:36 följande:

Jag har också ungdom med autism i samma ålder som denna tjej. Det går att prata med så gamla ungdomar och har man autism är man ofta logiskt lagd, så hon kanske t.o.m tycker det är en icke-fråga. Det kan vara totalt logiskt för henne att de inte känner varann och varför ska man då ge klappar. 

Har också stor släkt där vi haft många lösningar genom åren, hur man ska göra med julklapparna. 

Så här skulle jag ha gjort:
    Jag hade för det första meddelat min släkt att hon är med i år. Är det någon som av sig själv fixar nån klapp så är det snällt av dem, men jag hade inte tagit upp frågan själv. Om någon hade frågat mig hur de då ska göra så hade jag sagt att de kan ge henne något, om de vill. 

Sedan hade jag pratat med henne om hur hon själv tänker runt det där med julklappsutdelningen, att "småkusinerna" kommer nog få en hel del paket eftersom hela deras släkt är där. 
    Märkts det att detta stressar henne så fråga rakt ut om hur hon skulle önska att det var upplagt.
    Jag tror att min ungdom med autism hade nog i samma läge försvunnit från ståhejet som blir vid julklappsutdelning, ursäktat sig och gått på toa eller nåt. 

Det kan vara precis som du skriver, att detta är en icke-fråga för dottern. Men inte för min man. Han ser det på nåt märkligt sätt som att hon inte är den av släkten. För oss i familjen behandlas hon naturligtvis som alla andra syskon. 

• Anonym (Bonusjul)
    Fiona M skrev 2022-12-14 07:08:07 följande:

Jag missade nog, har hon alltså köpt till alla småkusiner efteesom din man tycker de ska köpa till henne?

Nej, hon har inte köpt. Hon vet nog inte ens om vilka kusiner som finns. 

Men min man tycker nog att jag borde fixa, som jag gör från min son som också är tonåring. Dvs jag köper från mina barn till deras barn. Skriver på klappen från kusinerna och mina syskon köper till min äldre son. Skillnaden är nog att min son alltid är med, han pratar regelbundet med sina kusiner, passar som osv. Så mannen kanske är mer irriterad på att de gör skillnad mellan syskonen, medans jag tänker att jag nånstans kan förstå det eftersom de kanske totalt på dessa 12 år vi varit gifta har träffat dotter väldigt lite, och inte alls de senaste åren. 

Men jag vill såklart inte heller göra någon ledsen, för som sagt gör vi i familjen ingen skillnad. 

• Fiona M
    Anonym (Bonusjul) skrev 2022-12-14 08:15:43 följande:

Nej, hon har inte köpt. Hon vet nog inte ens om vilka kusiner som finns. 

Men min man tycker nog att jag borde fixa, som jag gör från min son som också är tonåring. Dvs jag köper från mina barn till deras barn. Skriver på klappen från kusinerna och mina syskon köper till min äldre son. Skillnaden är nog att min son alltid är med, han pratar regelbundet med sina kusiner, passar som osv. Så mannen kanske är mer irriterad på att de gör skillnad mellan syskonen, medans jag tänker att jag nånstans kan förstå det eftersom de kanske totalt på dessa 12 år vi varit gifta har träffat dotter väldigt lite, och inte alls de senaste åren. 

Men jag vill såklart inte heller göra någon ledsen, för som sagt gör vi i familjen ingen skillnad. 

Då är väl det rimliga att HAN gör för sitt barn vad du gör för ditt? Han köper till kusinerna om han förväntar sig presenter till henne.
    Nej, jag fattar inte.
  • Anonym (¨¨¨)
    Anonym (Bonusjul) skrev 2022-12-14 08:11:12 följande:

Det kan vara precis som du skriver, att detta är en icke-fråga för dottern. Men inte för min man. Han ser det på nåt märkligt sätt som att hon inte är den av släkten. För oss i familjen behandlas hon naturligtvis som alla andra syskon. 

Jag förstod inte att fokus i din TS var mannen. Trodde det var för att hitta en bra lösning för dottern? 

Då får du väl prata med dottern först (tycker jag, även om det är hans dotter) och sen tala om för honom att så här säger dottern (tex att hon är ok med upplägget). Eller så lägger du på honom att ta detta snack med dottern - kanske går det upp ett ljus för honom när hon får säga hur hon tycker. 

Hon är inte lika "med" i din släkt som de andra barnen så på det viset har han ju rätt. Däremot kan han liksom inte bli sur på dina släktingar om de inte tänker på att köpa julklapp till en människa de i princip inte känner. Samtidigt (men du känner dem ju bäst) kanske det finns någon som kan vara lite generös och köpa nån chokladask, lite duschgrejer osv, till henne? 
  • Mrs Moneybags

Brukar din mans släktingar köpa till din son?

En 18-åring ska kunna acceptera att hon inte får presenter från folk hon knappt känner på julafton. Jag brukar ge min son sina klappar från oss (mamma o pappa) på förmiddagen hemma så därmed får han färre julklappar än övriga dit vi åker på eftermiddagen, eftersom de barnen öppnar alla sina klappar då. Det har aldrig varit något problem. Totalen blir ju ungefär densamma. 

• Anonym (L)

Nej, tycker inte de ska köpa till henne. Hon är inget barn utan myndig och din släkt känner inte henne. Möjligen kan hon väl få en chokladask eller något?

• Anonym (Tvillingmorsan)

Att ni inte gör skillnad på barnen utan köper till henne är förstås rimligt, men att din man förväntar sig att din släkt ska köpa till henne är helt orimligt.

Och vad menas med att han förväntar sig att du fixar? Det är väl hans barn? Även om ni inte gör skillnad på dem i familjen.

Vad fixar din man? Vad tar han ansvar för?

Alltså dessa...

Svar på tråden Jul med bonus