Jul med bonus
Så var det dags igen för jul med bonus. Vi är en stor familj, jag och min man har varsitt barn sedan tidigare, och två gemensamma.
Min son har bott mest hos mig hela tiden, o hans dotter mest hos sin mamma.
Vi har dock alltid haft en bra relation med alla bonusbarn, och sett oss som en familj.
Men min bonusdotter har som sagt inte varit hos oss så mkt, hon har lindrig autism och tycker dels att det stör hennes rutiner, samt att det är för ?livat? hos oss.
Hon träffar sällan eller aldrig mina föräldrar/syskon/syskonbarn. När covid kom blev hon och hennes mamma fruktansvärt rädda och sen dess, alltså sedan 2020 har hon inte varit hos oss alls (hon är nu 18)
Jag som är yngre än min man och har yngre syskon har fått flertalet syskonbarn under dessa år (och innan) som hon inte ens träffat.
Men det var bakgrunden; nu till året. Vi ska fira jul hos mina svärföräldrar men då vill dottern vara med mamma. Däremot ska vi också fira jul med min släkt i mellandagarna, och då ville hon helt plötsligt följa med. Hon är NATURLIGTVIS varmt välkommen, men nu sa jag till min man ikväll att då ska vi kanske ta med våra julklappar till henne dit, så hon också får. Då säger vi man att; ja men dina syskon (kusinerna) köper väl till henne?
I vår familj köper mina barn till mina syskonbarn, och pga olika ekonomi/val diskuteras detta noga innan. Jag är helt säker på att ingen köpt till henne, hon har alltså inte varit med och firat jul med oss sedan hon var kanske runt 8-9 år. Mina föräldrar köpte när hon barn men inte nu. Och nu är min man arg för detta?
Jag vet inte vad jag tycker, på ett sätt tycker jag att de såklart kan köpa nåt litet, samtidigt så tänker jag att deras barn vet inte ens att hon finns. Ska man verkligen be dem köpa då?
Om de inte köper blir min man irriterad. Om jag ber mina syskon kommer de tycka att vi kunde ha pratat om det innan.
Hjälp mig!