• Anonym (Lyckträff?)

Vad händer med bolånet om värdet på vår nyköpta lägenhet går upp före tillträde?

Ja? Vad händer då? När vi skrev kontrakt och för några veckor sen hade kommunen precis skjutit fram ett beslut om anläggande av en ny väg+gvc mellan området (som är nybyggt) och centrum. Idag måste man med bil och cykel åka runt och avståndet den vägen är nästan 5 km. Man kan gå på en liten blöt och knagglig skogsstig och då är avståndet 1,2 km. Det är ungefär längs den stigen som förslaget om ny väg varit. Igår kom beslutet. Ny bilväg samt cvc-bana ska anläggas och stå klar nästa sommar. En enorm fördel för oss som plötsligt kan cykla till jobben på bara 2-3 min istället för ca 20 min (rejält kuperat åt andra hållet). Vår förhoppning är ju att detta ska ge området en ordentlig boost. Idag går det bara en buss till området och "vår" hållplats ligger längst ut på linjen, restid typ 20 min till centrum. Nu ska det i framtiden gå ytterligare en linje åt andra hållet så att säga och då hamnar vi plötsligt som hållplats 2 med restid 4 min till centrum. 

Om värdet på lägenheten ökar efter kontraktet skrivits men före tillträde kommer vi se någon fördel av det? Lägre belåningsgrad som kan påverka räntor/amorteringskrav? Görs en ny värdering eller baseras det alltid på köpeskillingen vid låneupplägg?

Skillnaden mellan detta område och motsvarande bostad i andra änden av bilväg/busslinje är i dagsläget väldigt stor. Det handlar om nästan 600 kkr för en bostad i den storlek vi köpt. 

Vi, och många med oss, har tvekat att köpa i området på grund av de sämre förbindelserna tidigare. Till slut valde vi ändå att köpa och hade beslutat att skaffa bil.

Vi ska såklart fråga banken men just nu har jag lite tråkigt och hade varit skoj om någon här har koll. 

Om vi leker med tanken att värdet på bostaden går upp säg 500 kkr tack vare detta skulle det innebära att vi går från 80-85% belåningsgrad till ca 70%

• Svar på tråden Vad händer med bolånet om värdet på vår nyköpta lägenhet går upp före tillträde?
  • Anonym (Sorla)

Tidigast brukar man få omvärdera först efter 5 år från tillträde. 

• Anonym (....)

Som oavsett skriver så omvärderar man tidigast 5 år efter tillträde så i för er har det ingen betydelse förän om tidigast 5 år, om den då fortfarande har ökat i värde. 

• Anonym (MR klister)

Vad sa banken då ni frågade? 

• Anonym (Lyckträff?)
    Anonym (Sorla) skrev 2022-12-14 12:55:01 följande:

Tidigast brukar man få omvärdera först efter 5 år från tillträde. 

Så det är köpeskillingen som bestämmer helt och hållet under 5 år även om värdeökning sker innan tillträde? Man gör ingen värdering av bostaden i samband med att lånet betalas ut? Vi tar över (och tar bolånet) om ca 4 månader.
  • Anonym (Sorla)
    Anonym (Lyckträff?) skrev 2022-12-14 13:15:28 följande:
    Så det är köpeskillingen som bestämmer helt och hållet under 5 år även om värdeökning sker innan tillträde? Man gör ingen värdering av bostaden i samband med att lånet betalas ut? Vi tar över (och tar bolånet) om ca 4 månader.
    Nej, man gör ingen värdering då. Köpeskilling gäller. Omvärderas tidigast efter 5 år från tillträde.

Så är ni förstås fria att sälja. Då får ni ju ut ökningen. En bostad är ju egentligen bara värd det någon är villig att som mest betala för den.
  • Anonym (Lyckträff?)
    Anonym (MR klister) skrev 2022-12-14 13:09:21 följande:

Vad sa banken då ni frågade? 

Ska ringa i eftermiddag, sitter så jag kan pilla med telefonen men inte så att jag kan ha ett telefonsamtal.
  • Anonym (Lyckträff?)
    Anonym (Sorla) skrev 2022-12-14 13:24:21 följande:
    Nej, man gör ingen värdering då. Köpeskilling gäller. Omvärderas tidigast efter 5 år från tillträde.

Så är ni förstås fria att sälja. Då får ni ju ut ökningen. En bostad är ju egentligen bara värd det någon är villig att som mest betala för den.
    Tack. Nej, vi ska inte sälja, var bara nyfiken då ränterabatten (och amorteringen?) såklart påverkas om vi lånar 70% eller 85% av bostadens värde. Vi har oavsett förhandlat oss till ett pris vi är väldigt nöjda med, men det hade varit grädde på moset om vi hade haft tur och kunnat få bättre villkor på lånet. 
  • Anonym (AB)

Tror inte att det spelar någon roll i dagsläget. Dels så får man inte omvärdera hur som helst, som andra skrivit. Dels så har inte vägen byggts ännu, och först när den är färdig vet man vad husen är värda. Det är ju inte alls säkert att de går upp i värde, om bostadsmarknaden fortsätter neråt och räntorna uppåt. 

• Anonym (....)
    Anonym (Lyckträff?) skrev 2022-12-14 13:40:35 följande:
    Tack. Nej, vi ska inte sälja, var bara nyfiken då ränterabatten (och amorteringen?) såklart påverkas om vi lånar 70% eller 85% av bostadens värde. Vi har oavsett förhandlat oss till ett pris vi är väldigt nöjda med, men det hade varit grädde på moset om vi hade haft tur och kunnat få bättre villkor på lånet. 
    Du kan alltid fråga banken men det vanligaste är att man omvärderar efter 5 år. 
  • Anonym (Lyckträff?)

Fika med en kollega som menade på att om vi inte binder lånet på något sätt så kan det flyttas till en annan bank när som helst och att man i samband med det gör en omvärdering. Så om värdena nu skulle börja öka så är det ett alternativ för att få ner belåningsgraden. Av vad jag kan läsa mig till har hen rätt. Låter ju lite för bra för att vara sant. Fallgropar?

Svar på tråden Vad händer med bolånet om värdet på vår nyköpta lägenhet går upp före tillträde?