• Anonym (Egen tråd)

PTSD av otrohet?

Ja, kan man få det?

Vilka allvarliga psykiska åkomma man kan drabbas av på grund av en otrohet?

• Svar på tråden PTSD av otrohet?
  • Anonym (Jonna)
    Svektrauma kan uppstå när tilliten i en nära och essentiell relation utsätts för en allvarlig och chockartad skada. Ju viktigare relationen är för den drabbades välfärd, stabilitet och överlevnad desto större konsekevenser kan sveket få.[8] Exempel på svek som kan leda till trauma är otrohet, omfattande och långvariga lögner, ekonomiska bedrägerier och en närståendes missbruk

• Xlr8
    Anonym (Egen tråd) skrev 2022-12-14 13:38:24 följande:
    PTSD av otrohet?

Ja, kan man få det?

Vilka allvarliga psykiska åkomma man kan drabbas av på grund av en otrohet?

Då blir det en definitions fråga. 
    Idag delas den diagnosen ut som div preparat mot psykiska besvär gjordes på typ början av 2000 talet.

Går att få den diagnosen för den traumatiska upplevelsen då du sparkade i tån i byrån för 10år. 

Om man sen verkligen har det är en annan femma.
    Av den anledningen troligen inte
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Jonna) skrev 2022-12-14 13:43:44 följande:
    Svektrauma kan uppstå när tilliten i en nära och essentiell relation utsätts för en allvarlig och chockartad skada. Ju viktigare relationen är för den drabbades välfärd, stabilitet och överlevnad desto större konsekevenser kan sveket få.[8] Exempel på svek som kan leda till trauma är otrohet, omfattande och långvariga lögner, ekonomiska bedrägerier och en närståendes missbruk

Ja. Uppenbarligen är det precis som du nämner fullt möjligt. I synnerhet i långa och nära förhållanden av signifikant känslomässig betydelse kan ett trauma uppstå. Trauma aspekterna som tas upp i Wikipedia är ofta tight sammanflätande med varandra. Otrohetsveken är ex vis gissningsvis i 99% av fallen omgärdade av omfattande och kroniska lögner. Försvinnande få kvinnor och män är komplett öppna mot sina partners om sina sidoaktiviteter. För om en överenskommelse finns mellan parterna kvinna/man talar vi istället om öppna förhållanden.
  • Anonym (Jonna)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-12-14 15:26:10 följande:
    Ja. Uppenbarligen är det precis som du nämner fullt möjligt. I synnerhet i långa och nära förhållanden av signifikant känslomässig betydelse kan ett trauma uppstå. Trauma aspekterna som tas upp i Wikipedia är ofta tight sammanflätande med varandra. Otrohetsveken är ex vis gissningsvis i 99% av fallen omgärdade av omfattande och kroniska lögner. Försvinnande få kvinnor och män är komplett öppna mot sina partners om sina sidoaktiviteter. För om en överenskommelse finns mellan parterna kvinna/man talar vi istället om öppna förhållanden.
    Öppna förhållanden borde bli vanligare. Det verkar vara så pass många som inte är naturligt monogama. Men för oss som är monogama skulle det vara mycket bättre om öppna förhållanden var en etablerad samlevnadsform så att vi fick möjlighet att välja bort det. 
  • Anonym (Kvinna)
    Xlr8 skrev 2022-12-14 15:06:55 följande:
    Då blir det en definitions fråga. 
    Idag delas den diagnosen ut som div preparat mot psykiska besvär gjordes på typ början av 2000 talet.

Går att få den diagnosen för den traumatiska upplevelsen då du sparkade i tån i byrån för 10år. 

Om man sen verkligen har det är en annan femma.
    Av den anledningen troligen inte
    Sparkade tån i en byrå 10 år tillbaka en trauma inducerad händelse? Knappast alls, men jag förstår om du överdriver för att skapa en poäng. Sen för det såklart inget gott med sig om det går inflation i diagnoser. I den meningen att de delas ut titt som tätt. Utan grund. Om vi talar om en amerikansk krigsveterans upplevelser från Vietnamkriget kan säkert ett posttraumatiskt stressyndrom bita sig fast över lång tid. Vad gäller svektrauman (otrohet) är läkningen individuell från fall till fall och samma i hur länge smärtan håller i sig.
  • Anonym (Jonna)

Min partner som traumatiserade mig skulle avsluta snyggt. Efter att ha hotat mig, förminskat mig och andra värre saker så skulle det pratas om att vi hade haft våra fina stunder men att det inte fungerat. Det här sättet att låtsas som om allt som hänt varit helt i sin ordning då vi haft våra fina stunder bidrog till förvirringen. Jag lever med denna traumatisering.

Men den hade nog kunnat undvikas. Han introducerade till exempel en av sina andra sexuella kontakter och berättade om att han och hon träffades på jobbet. Han berättade  samtidigt att hon tog initiativet till deras sexuella möten då hon levde i en öppen relation. Jag vet inte om jag skulle ha uppfattat det som en hint om vad som komma skulle? Betydligt bättre hade det varit om han berättat från början att han föredrog öppna förhållanden.

Min erfarenhet av öppna förhållanden är att de som ingår dem fungerar ungefär som otrogna. De har inte så mycket behov av emotionell närhet utan föredrar sexuell variation. De brukar vara ensamvargar som kan dra sig undan från dig i långa perioder då de hellre träffar någon annan. 

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Jonna) skrev 2022-12-14 15:33:18 följande:
    Öppna förhållanden borde bli vanligare. Det verkar vara så pass många som inte är naturligt monogama. Men för oss som är monogama skulle det vara mycket bättre om öppna förhållanden var en etablerad samlevnadsform så att vi fick möjlighet att välja bort det. 
    Ja, jag instämmer! Öppna förhållande borde bli mer legitima som samlevnadsform. I så fall blir det oxå lättare att inledningsvis av ett nytt förhållande lägga korten på bordet. Om Öppet är något man innerst inne vill ha och eftersträvar.
  • Anonym (Jonna)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-12-14 15:45:30 följande:
    Ja, jag instämmer! Öppna förhållande borde bli mer legitima som samlevnadsform. I så fall blir det oxå lättare att inledningsvis av ett nytt förhållande lägga korten på bordet. Om Öppet är något man innerst inne vill ha och eftersträvar.
    Ja, det vore verkligen bättre för alla. 
Svar på tråden PTSD av otrohet?