• elan04

    Ökning/stegring på gravtest svag eller ok? Bilder

    Se hit alla test-galningar! jag veeeet att man inte behöver testa varje dag för att ?har det visat positivt är man gravid? men jag har flera missfall i bagaget, ett x och en lyckad graviditet så det är omöjligt att låta bli att kolla ökningen på stickor. Vid alla missfall har testerna bara visat svagt positivt och knappt ökat i styrka innan jag börjat blöda efter några veckor. 


    Med dottern ökade testerna fint. Denna gång ökar de ju helt klart. Men ökningen går långsammare. Oroar mig såklart för

    missfall igen? vad tror ni?

  • Svar på tråden Ökning/stegring på gravtest svag eller ok? Bilder
  • svansmamman
    elan04 skrev 2022-12-14 20:47:46 följande:
    Ökning/stegring på gravtest svag eller ok? Bilder

    Se hit alla test-galningar! jag veeeet att man inte behöver testa varje dag för att ?har det visat positivt är man gravid? men jag har flera missfall i bagaget, ett x och en lyckad graviditet så det är omöjligt att låta bli att kolla ökningen på stickor. Vid alla missfall har testerna bara visat svagt positivt och knappt ökat i styrka innan jag börjat blöda efter några veckor. 


    Med dottern ökade testerna fint. Denna gång ökar de ju helt klart. Men ökningen går långsammare. Oroar mig såklart för

    missfall igen? vad tror ni?


    Min uppfattning är att inget av de nuvarande testen skvallrar om att det skulle vara ett missfall. HCG fördubblas varannan dag = strecket brukar bli starkare och starkare varannan dag. Testerna på bilden är ju starkare allteftersom tiden passerar, vilket är ett positivt tecken. Man kan inte riktigt jämföra test mellan olika graviditeter, eftersom koncentrationen HCG kan variera både mellan olika graviditeter, hur utspätt urinen är osv. 


    Jag förstår att man kan oroa sig, jag har själv varit i dina skor. Jag följde graviditeten med cbs digitala test med veckoindikator. Det är såklart inte heller någon exakt vetenskap men har funkat bra för mig och stillat min oro. 


    Jag hoppas knodden är där för att stanna! Kram! 

  • Önskarsyskon2023
    elan04 skrev 2022-12-14 20:47:46 följande:
    Ökning/stegring på gravtest svag eller ok? Bilder

    Se hit alla test-galningar! jag veeeet att man inte behöver testa varje dag för att ?har det visat positivt är man gravid? men jag har flera missfall i bagaget, ett x och en lyckad graviditet så det är omöjligt att låta bli att kolla ökningen på stickor. Vid alla missfall har testerna bara visat svagt positivt och knappt ökat i styrka innan jag börjat blöda efter några veckor. 


    Med dottern ökade testerna fint. Denna gång ökar de ju helt klart. Men ökningen går långsammare. Oroar mig såklart för

    missfall igen? vad tror ni?


     


    när testerna ligger bredvid varandra så ser stegringn ungefär likadan ut. I mina ögon :) 
    sen som föregående säger man kan inte jämföra så.
    jag förstår din oro och har stor respekt för den. Men försök att njuta lite också mellan varven. Håller alla tummar för att graviditeten fortskrider 😍

  • Happy80

    Tycker testerna ser ut att stegra fint! Tror det är svårt att jämföra med tidigare graviditet, jag har aldrig haft två graviditeter som betett sig likadant. Dunkan ju även haft en tidigare ägglossning med dottern än du haft nu. 

    Jag har själv haft flera tidiga missfall, x och MA och har då alltid kunnat se det tydligt genom tex svaga test, försvunna symptom samt fallande temp och puls. Om din graviditet verkar normal i övrigt hade jag inte oroat mig pga testen, de ökar ju tydligt.

  • elan04
    svansmamman skrev 2022-12-14 21:34:27 följande:

    Min uppfattning är att inget av de nuvarande testen skvallrar om att det skulle vara ett missfall. HCG fördubblas varannan dag = strecket brukar bli starkare och starkare varannan dag. Testerna på bilden är ju starkare allteftersom tiden passerar, vilket är ett positivt tecken. Man kan inte riktigt jämföra test mellan olika graviditeter, eftersom koncentrationen HCG kan variera både mellan olika graviditeter, hur utspätt urinen är osv. 


    Jag förstår att man kan oroa sig, jag har själv varit i dina skor. Jag följde graviditeten med cbs digitala test med veckoindikator. Det är såklart inte heller någon exakt vetenskap men har funkat bra för mig och stillat min oro. 


    Jag hoppas knodden är där för att stanna! Kram! 


    Tack snälla! GladHjärta
  • elan04
    Happy80 skrev 2022-12-14 22:18:41 följande:

    Tycker testerna ser ut att stegra fint! Tror det är svårt att jämföra med tidigare graviditet, jag har aldrig haft två graviditeter som betett sig likadant. Dunkan ju även haft en tidigare ägglossning med dottern än du haft nu. 

    Jag har själv haft flera tidiga missfall, x och MA och har då alltid kunnat se det tydligt genom tex svaga test, försvunna symptom samt fallande temp och puls. Om din graviditet verkar normal i övrigt hade jag inte oroat mig pga testen, de ökar ju tydligt.


    Det har du rätt i. Tack! Glad
  • elan04
    Önskarsyskon2023 skrev 2022-12-14 21:50:29 följande:

     


    när testerna ligger bredvid varandra så ser stegringn ungefär likadan ut. I mina ögon :) 
    sen som föregående säger man kan inte jämföra så.
    jag förstår din oro och har stor respekt för den. Men försök att njuta lite också mellan varven. Håller alla tummar för att graviditeten fortskrider 😍


    Så är det säkert, jag har nog stirrat mig blind på dessa tester..
    Tack så mycket! Ska försöka släppa oron och njuta även om det är lättare sagt än gjort Hjärta

  • Anonym (Freja)

    Plussade du BIM -4 båda gångerna? 


    Grattis till graviditeten, försök att inte oroa dig :) <3

  • Anonym (Solklar)

    Solklar stegring, har du haft dåliga stegringar förut? När jag hade det så fick jag ett jättesvagt streck varje dag i en hel vecka tills det började försvinna igen. Alltså kanske 10% av testlinjen. 

  • elan04
    Anonym (Freja) skrev 2022-12-15 12:42:16 följande:

    Plussade du BIM -4 båda gångerna? 


    Grattis till graviditeten, försök att inte oroa dig :) <3


    Nej BIM-3 denna gång. 


    tack snälla Glad

  • elan04
    Anonym (Solklar) skrev 2022-12-16 09:18:27 följande:

    Solklar stegring, har du haft dåliga stegringar förut? När jag hade det så fick jag ett jättesvagt streck varje dag i en hel vecka tills det började försvinna igen. Alltså kanske 10% av testlinjen. 


    Skönt att höra! Ja jag har haft riktigt dåliga stegringar vid missfall. Precis som du beskriver det har det då oftast bara blivit ett svagt streck som inte blivit starkare på veckor. Vid mitt utomkvedshavandeskap fick jag dock lite starkare plus, men ändå inte som nu.
    Hade någon annan ställt denna fråga hade jag antagligen också tyckt att det var en solklar stegring men nu stirrar man sig verkligen blind på testerna pga oron för missfall. Jag har inga graviditetssymtom heller vilket också oroar mig. Jag brukar alltid få ömma bröst på en gång men inte denna gång? Imorgon är det en vecka sedan clearblue digital visade 2-3 veckor så då ska jag ta ett nytt och hoppas det har ökat till 3+. Då kan jag nog pusta ut lite (även om det såklart inte är någon garanti för att allt kommer gå bra).
  • elan04
    Anonym (Undrande) skrev 2023-01-03 13:42:25 följande:

    Hur har det gått?


    Bokade in ett tidigt ultraljud den 29/12 för att försöka stilla min oro lite. men det verkar som att graviditeten har stannat av i v 5+6. Fick göra ett nytt vul den 2/1 och den mättes fortfarande till 5+6. Så har ingen blödning startat om två veckor ska jag få komma tillbaka för ett tredje vul och få tabletter som startar missfallet Rynkar på näsan
  • svansmamman
    elan04 skrev 2023-01-04 16:14:21 följande:
    Bokade in ett tidigt ultraljud den 29/12 för att försöka stilla min oro lite. men det verkar som att graviditeten har stannat av i v 5+6. Fick göra ett nytt vul den 2/1 och den mättes fortfarande till 5+6. Så har ingen blödning startat om två veckor ska jag få komma tillbaka för ett tredje vul och få tabletter som startar missfallet Rynkar på näsan

    Åh så tråkigt att läsa detta, jäkla skit! Jag har halvdålig koll på just den biten, men är det helt säkert att man ser en förändring med bara 5 dagars mellanrum då? Jag tänker att mätningen är ju rätt godtycklig då det krävs så lite för att få ?fel? resultat, det är ju så små mått så tidigt. En sak om man inte det hjärtljud i typ vecka 9, men detta är ju något annat. 


    Tänker på dig i vart fall och skickar den varmaste av kramar! Hjärta

Svar på tråden Ökning/stegring på gravtest svag eller ok? Bilder