• Loutus

    Syskonnamn för lika?

    Hejsan! 
    Jag är otroligt petig och kräsen när det kommer till namn. Jag gillar bara "mjuka" namn som man troligtvis aldrig har hört om förr. Jag har sen tidigare en dotter som vi har döpt till Miléah. Ett namn som både jag och min sambo ÄLSKAR då det är unikt, mjukt och betyder "of the sea". Vi har därför vatten-tema i hennes rum.
    Nu är jag gravid igen och väntar en liten pojke. Vi har hittat ett namn som vi båda ÄLSKAR men är rädda att det namnet är för likt dotterns?
    Namnet är Mineo. Betyder "man of the summit" och det är lika mjukt och unikt som dotterns. Tänkte då ha berg-tema i hans rum och kalla han för Neo. Men är det för likt? Eftersom båda börjar på Mi? Detta är det enda killnamnet vi har som vi båda gillar och bebis ska födas nu i februari... hjälp!

  • Svar på tråden Syskonnamn för lika?
  • Anonym (Teddy)

    Det är jättefint och passar bra ihop tycker jag.

  • Anonym (Shosh)

    Kan han inte bara heta Neo då, så blir det inte så likt?

  • Alvina

    Jag tycker inte det blir för likt. Eftersom ni båda gillar namnet tycker jag ni ska välja det. 

  • Anonym (Be)

    Om ni ändå tänker kalla honom Neo är det väl mest praktiskt att han heter det? Så hade jag gjort iaf. :) 

  • trollhona

    Tycker det är jättefina namn bägge två, visst är de lite lika, men det är ju upp till er som föräldrar att bestämma hur ni vill ha det.
    Kan annars tipsa om namnet Keanu, som betyder sval bris från bergen, om ni vill fokusera på det temat.

  • Loutus
    trollhona skrev 2022-12-15 19:34:39 följande:

    Tycker det är jättefina namn bägge två, visst är de lite lika, men det är ju upp till er som föräldrar att bestämma hur ni vill ha det.
    Kan annars tipsa om namnet Keanu, som betyder sval bris från bergen, om ni vill fokusera på det temat.


    Roligt att du säger det, namnet Keanu har vi faktiskt på vår korta namnlista för pojkar fast med stavningen Kiano. Jättefint, men "klickar" mer med Mineo 😄 Killnamn om slutar på -O är så fint!
  • Anonym (O)

    Varför inte Minéoh? Så följer det samma tema liksom

Svar på tråden Syskonnamn för lika?