• Anonym (Ledsen ts)

Helt ärligt, vad gör jag för fel?

Hej, jag undrar om ni kan läsa igen min text och säga vad ni anser att jag gör fel på arbetsplatser? 
    Jag har enbart jobbat som undersköterska nu i 2 år, jag är i 20 års åldern. Problemet har varit med andra kvinnor i samma ålder, jag förstår inte riktigt vad som gått fel. Med män går det alltid bra, dom är öppna och trevliga. 
    På min första arbetsplats var inom hemtjänsten, då åker man två i bilen samtidigt. Jag jobbade med en annan tjej i min ålder. Som person tar jag sällan plats, är lite blyg, har ett allvarligt ansikte där jag kanske ser sur ut fast jag bara är trött eller fokuserad. Jag är mer åt people-pleasing hållet, vill vara alla till lags, vågar sällan säga min åsikt, är hjälpsam och trevlig. Vill inte stå i centrum heller, håller mig lite på avstånd och funkar bäst socialt i mindre grupper. 
    I bilen med kollegan så gick första två veckorna bra, vi pratade i bilen fram tills kunderna vi besökte, jag ställde frågor då jag är nyfiken av mig. Hon svarade och vi pratade lite allmänt privat, hon var öppen med att hon har adhd och blir snabbt rastlös och vissa dagar var hon väldigt social och andra inte, dock märkte jag att hon aldrig egentligen ställde frågor till mig, de var mycket prat om hennes liv. 
    Efter vecka två hade jag varit sjuk ett par dagar och märkte att stämningen kändes stelare i bilen. Jag är tyvärr sån som ogillar tystnader och tycker det lätt kan kännas pinsamt och jag tänker mycket ur den andres perspektiv och är orolig den tror att jag är sur eller osocial om jag är tyst, så jag så jag kan småprata lite allmänt, dock mer ytliga saker om väder och vad har du gjort i helgen och såna korta frågor, aldrig att jag börjar prata om mig själv eller mitt liv.
    Jag kan självklart snappa upp signaler om den andre är trött och inte vill prata mer, utifrån hur personen svarar mig. Då låter jag isåfall personen vara.
    I början åt hon lunch tillsammans med mig i fikarummet då jag var ny, men de blev tyst många ggr när vi började äta. De kändes obekvämt för mig och de kändes som jag enbart fick korta svar tillbaka på frågorna jag ställde av artighet och för att lära känna henne, alltså hur tycker du dagen gått? Vad ska du göra i helgen? Ja de snöar ute.. såna frågor som kanske kan starta en konversation.
    Till slut åt hon alltid lunch inne på kontoret av nån anledning. Jag fick då chansen lära känna andra kollegor som var sociala mot mig i lunchrummet. 
    Följande veckorna var åkturerna i bilen mycket stela, förstår inte alls varför. Hon var min handledare också och efter jag avslutade min tjänst där ganska snabbt efter då jag inte trivdes, så skrev hon i kommentar i mina papper om hur jag jobbat som undersköterska- att jag inte blivit del av de sociala i gruppen och jag måste ta mer plats osv.
    Men det var ju precis de jag försökte göra? Men många gånger när jag pratade så fick jag så korta svar tillbaka, kändes efter två veckor som hon var helt ointresserad, förstår inte hur de kände vända? Vi kunde skämta lite i bilen i början men sen bara tvärvände det? 
    Nu till arbetsplats nummer två. Jag går som sagt bra ihop med killarna på jobbet, många är öppna, nyfikna och frågvisa och pratar ofta med mig. En kollega (också undersköterska) vi börjar prata en del första två månaderna, sen umgås vi privat ihop med några andra kollegor på jobbet. Dock har jag märkt här också att jag aldrig fått frågor tillbaka om mig, hur min helg varit, mina intressen osv. Jag har frågat om vad dom gjort i helgen, vad tycker ni om filmen på Netflix också, om hon pratar om sin hund kan jag berätta om min hund, osv men jag får aldrig följdfrågor trots att jag försöker, inte ens på måndagar efter helgen varit får jag nån fråga hur min helg varit och vi pratar bara om hennes saker.
    De blev två träffar privat med jobbet där hon var med. Allt kändes bra och jag vågade va mer social och kändes bra, även om jag inte delade med mig något privat om mig, de var mest skojig stämning. 
    Min pappa blev sen plötsligt sjuk i cancer och jag funderade hoppa av jobbet, de blev alldeles för mycket. Då sa hon till mig att hon tyckte jättemycket om mig och de vore tråkigt att jag slutade. 
    Men sen ett par månader senare så märker jag hur hon undviker mig på jobbet, hon byter bort ett pass där vi ska åka samma bil, då jag hörde det av gruppledaren att jag skulle jobba med nån annan och att hon ville byta. Jag förstod ingenting. Hon blir kortare och kortare mot mig under kommande månaderna. Ibland går hon förbi mig utan att hälsa. Jag förstår ingenting? 
    Till slut går jag fram till henne, vilket är modigt av mig och frågar lite försiktig om hon är sur på mig? Men det försäkrar hon att hon inte är, hon säger hon är trött bara. Men hon pratar med andra kollegor i fikarummet varje dag och skrattar och är glad med dom men inte med mig. Något är skumt. 
    Vad gör jag för fel? Något måste de va? 
    Obs, jag snackar inte skit om andra. Jag är alltid trevlig och försöker va så hjälpsam jag kan.
  • Svar på tråden Helt ärligt, vad gör jag för fel?
  • Anonym (Matilda)

Jag tror inte att du gör något fel. Kanske att du övertänker lite mycket, men vem gör inte det på en ny arbetsplats när man vill komma in i gemenskapen :) Som utomstående tycker jag att det låter som att det händer något i deras privatliv och att de inte har lika lätt att säga det som du, t ex när du berättade om din pappa så var du öppen med vad som händer och känns tungt i ditt privatliv. De kanske inte har lika lätt att berätta om sitt. Kan det vara så? Jag t ex går igenom en jätte jobbig period och har inte sagt till någon kollega om vad som händer. Skulle inte förvåna mig om de allihop tyckt att jag är skum som ena dagen är glad och andra dagen eller timmen var helt frånvarande. Det är lätt att ta sånt personligt. Det gör jag också, så jag förstår dig som tänker på detta. 

Den första tjejen tycker jag att du ska strunta i. Det var inte så snällt att skriva så som utvärdering när du slutade. Men jag har själv jobbat på liknande jobb och en del unga handledare verkar må lite gott av att skriva något lite negativt i utvärderingen istället för att ta upp det på plats. 

• Anonym (Övertänka)

Du behöver nog sluta tänka så mycket, och även sluta försöka ta ansvar för andras tänkande. Det här låter som osäkerhet där du försöker tänka dig ur situationen, men ju mer du tänker desto mer kommer du snurra in dig i det här analyserandet. Du är ju rätt så ung så kanske inte så konstigt. Mitt livsråd är att du slutar med just det första jag skrev, dvs att tänka så mycket. Ta ansvar för dig själv, försök inte vara något du inte är, inse att du inte kommer vara älskad av alla, och att det är deras problem, inte ditt. Livet kommer bli enklare då 

• Anonym (Ledsen ts)

Tack för svaret! Båda ni som skrev! Saken är att dom andra pratar och skojar och skrattar med varann, men just denna tjej undviker mig. Jag förstår ingenting. Har en klump i magen varje dag på jobbet. Är rädd hon får andra att tycka illa om mig också, jag har ju inte ens gjort eller sagt något fel? Jättekonstigt.. 

• Anonym (W)

Ok nu är tråden rätt gammal, men jag skulle säga att: det funkar sällan att jobba med kvinnor. Det kan räcka att du är för söt, för trevlig, för snäll.. så finns det alltid en alfahona eller två som ska sätta sig på en. 

För mig har det aldrig funkat att jobba m kvinnor och det är särskilt illa om de dessutom är lågutbildade, har adhd etc..

• mammatill6

Låter som du inte riktigt fattar det sociala. Att ta för sig i en arbetsgrupp innebär inte att man ställer 1000 frågor om ens privata. 

kan va sjukt jobbigt att jobba mycket med en som känner att den måste prata hela tiden. Tillslut känner man att man måste få en paus. 

att ta för sig i en arbetsgrupp betyder nog mer att våga ta för sig i arbetet. Att inte vänta på att bli tillsagd vad man ska göra. O.s.v

• Anonym (Tjejjen)
    Anonym (W) skrev 2023-01-24 08:47:36 följande:

Ok nu är tråden rätt gammal, men jag skulle säga att: det funkar sällan att jobba med kvinnor. Det kan räcka att du är för söt, för trevlig, för snäll.. så finns det alltid en alfahona eller två som ska sätta sig på en. 

För mig har det aldrig funkat att jobba m kvinnor och det är särskilt illa om de dessutom är lågutbildade, har adhd etc..

Jag å andra sidan har pluggat och jobbat med i stort sett bara kvinnor i 25 år på flera olika lärosäten och arbetsplatser och aldrig stött på omfattande skitsnack, alfahonor mm. 

Vad jag däremot vet är att lågstatusarbetsplatser (som ju ofta har många lågutbildade kvinnor i personalen) har svårt att hitta bra chefer och att dåligt ledarskap skapar dålig arbetsmiljö. 

• Anonym (Tjejjen)

Kan det vara så att du blivit nervös för att umgås med tjejer och att det märks på dig? 

Svar på tråden Helt ärligt, vad gör jag för fel?