• Nickan

Vegetariskt julbord (OT)

Jag undrar över om det finns fler veggisar här och vad som är era favoriter på julbordet.

Är själv vegetarian sedan 8 år och äter mest vegant. Jag är lite trött på mina egna festliga rätter och vill gärna ha idéer och tips på god mat som lämpar sig på julbordet.

Någon som vill dela med sig?

• Svar på tråden Vegetariskt julbord (OT)
  • MiaL

Hej, jag har varit vegetarian i hela mitt liv.
    på julbordet äter jag det som jag tycker om, typ allt utom skinka, spjäll, köttbullar, prinskorv o sill... jag däremot brukar göra nån svamprätt som fyller ut tallriken lite.

• xlollox

I det nyaste nummret av buffe från ICA finns några recept. Vi brukar äta kikärtor i senapssås, jansons frestelse med havregrädde och havremjölk, julpiroger med champinjoner, potatis och ris, röda bönor och äpplen, rödbetssallad, falafel, linsbiffar, kålrotslåda, potatis, tomatpaj och några olika sallader. Det finns en hel del som man kan ha på julbordet, kolla i veg kokböcker, där finns ibland buffe recept...

• Vegelin

I nya numret av Djurens Rätt som damp mer i min brevlåda idag fanns en affisch med recept på julmat, bland annat fanns recept på "tofu-skinka", de föreslog att man helt enkelt griljerar marinerad tofu... En klassiker numera är ju även vegansk "auberginesill" och sojaköttbullar. Är någon intresserad av recept så är det bara att maila mig...

• Gumlan

finns ju så mycket gott :) för några år sen gjorde jag stora champinjoner i ugn med stuvade grönsaker i, det var väldigt uppskattat, brukar bjuda vegetariska vänner på julbord eftersom det inte blir så mycket för oss att äta. Dopp i grytan gör jag också alltid. sen brukar jag göra egna gormebullar och massa annat, har nog ingen favorit, är en matgalning helt enkelt! :D

• helenasthlm

Hej ja är vegi, min mamma gör alltid en potatisgratäng med fetaost och soltorkade tomater i...mums!! om du äter fetaost. Jag äter vissa mjölkprodukter....sen finns de ju lite annat som vi kan äta på julbordet.

• Isolde

Även i Allt om Mats Julnummer (inte det senaste ordinarie numret, utan specialnumret innan dess) finns recept för ett vegetariskt julbord!

Svar på tråden Vegetariskt julbord (OT)