• Anonym (arg)

    Kan jag kicka ut henne eller inte?

    INTE en "fredagstråd".

    En "vän" har bott hos mig senaste tiden och jag står inte ut längre. Hon vägrar flytta frivilligt och säger att jag bryter mot lagen och gör henne hemlös om jag kickar ut henne. Jag försöker förstå vad som faktiskt gäller, men min hjärna vill inte samarbeta.

    Hjälp någon?

  • Svar på tråden Kan jag kicka ut henne eller inte?
  • Friger

    Är hon folkbokförd hos dig?

    Är hon inte det så är det bara att slänga ut. I annat fall tror jag det är lite knepigare juridiskt, mer utdragen process.

    Men praktiskt? Bara att byta lås. Har hon inte råd med bostad lär hon ju inte kunna göra något åt den saken. I förlängningen har hon ju dessutom ingen rätt att bo hos dig mot din vilja ändå.

    Nyfiken fråga, vad är det som gör att du vill ha ut henne?

  • Anonym (C)

    Bott hos dig hur länge? Finns det kontrakt? Är hon skriven på adressen?

    Om hon inte är skriven där och det inte finns kontrakt tex mellan henne och hyresvärden eller inneboendekontrakt mellan henne och dig, så kan du slänga ut henne.

    Annars är det 3 månaders uppsägning som gäller, bäst skriftligen, och sedan kan du ta hjälp av kronofogden.

  • Anonym (Hyra?)

    Betalar hon någon hyra och i så fall hur stor del av din hyra? Betalar  hon hyra så kan du ge henne 3 månader uppsägningstid och betalar hon ingen hyra så är hon bara gäst och då kan du be henne flytta direkt. Om hon är skriven hos dig så ska hon absolut betala en skälig hyra.

  • Anonym (arg)

    Hyra och hyra, symboliska summor för mat etc, men inget kontrakt eller så.

  • Anonym (¨¨)

    En vän som hängt ett tag hemma hos dig? Finns väl ingen lag som tvingar dig att ha henne kvar. 

  • Anonym (Folkbokföring?)
    Anonym (arg) skrev 2022-12-16 17:54:54 följande:

    Hyra och hyra, symboliska summor för mat etc, men inget kontrakt eller så.


    Är hon skriven hos dig?
  • Anonym (arg)
    Anonym (¨¨) skrev 2022-12-16 17:56:55 följande:

    En vän som hängt ett tag hemma hos dig? Finns väl ingen lag som tvingar dig att ha henne kvar. 


    Hon hävdar att hon räknas som inneboende och att jag gör henne hemlös om jag kickar ut henne.
  • Anonym (arg)
    Anonym (Folkbokföring?) skrev 2022-12-16 17:57:29 följande:
    Är hon skriven hos dig?
    Hon är skriven hos sina föräldrar, men hon har flera gånger sagt att hon vill skriva sig här. Jag har sagt nej. Men nu blir jag orolig, kan hon göra det mot min vilja och på så sätt tvinga mig låta henne stanna flera månader?
  • Anonym (Konstigt)

    Först och främst måste jag fråga om hon betalar en skälig hyra? Hon är inte inneboende om hon inte betalar hyra. Framförallt om det saknas kontrakt. Du kan kasta ut henne oavsett om hon blir hemlös eller inte. Det får hon ta med socialen.

  • Anonym (arg)
    Anonym (Konstigt) skrev 2022-12-16 18:17:20 följande:

    Först och främst måste jag fråga om hon betalar en skälig hyra? Hon är inte inneboende om hon inte betalar hyra. Framförallt om det saknas kontrakt. Du kan kasta ut henne oavsett om hon blir hemlös eller inte. Det får hon ta med socialen.


    Vad klassas som skälig hyra för ett rum? Hon ger mig 2000 i månaden, men det är för mat etc som jag köper med hemleverans... Men hon skulle ju kunna påstå att det är hyra.
Svar på tråden Kan jag kicka ut henne eller inte?