• Torpet71

    Ni som utretts för ALS

    För ett par år sedan fick jag muskelryckningar i höger skulderblad. Det ryckte ungefär var 25 sekund dygnet runt. Det höll på i några månader men efter att jag gått till VC som inte tyckte det var något att oroa sig, slutade det lika plötsligt som det kommit.
    Men så I januari i år fick jag istället muskelryckningar I hela kroppen. Ofta. Det rycker i benen, armarna, magen, händerna😭. Gick återigen till VC som trodde det var Tremor. Fick betablockerare som inte hjälpte ett dugg. Sedan ville inte läkaren följa upp något mer. Skrev en egenremiss till neurolog, avslag... De tyckte inte att det var något att oroa sig för. Tiden gick, begärde nu i november en second opinion på VC. Var hos en ny läkare som faktiskt lyssnade. Gjorde de vanliga testerna för neorologi. Läkaren frågade om jag varit utsatt för något trauma. 

  • Svar på tråden Ni som utretts för ALS
  • Torpet71

    Nu ville hon skicka mig på EMG för kontroll. Blev lättad att någon tog mig på allvar. Men när jag kom hem så kom chocken. Bröt ihop totalt och har sedan levt i min värsta mardröm. Är så fruktansvärt rädd. Har kontaktat psykolog för att hjälpa mig överleva fram till undersökningen. Hon nämnde också MR-röntgen som också skulle göras.
    Hur överlever man ens ett sådant besked? Och kan det vara något annat?

    Testet på VC som hon oroade sig för var det här när man ska spreta ut med händerna och fingrarna framför kroppen. Långfingret skakar och är inte möjligt för mig att hålla still. Visade sig även på pekfinger till näsa. 

  • Iduna

    Man överlever lättare om man förstår att det just nu är rädslorna som är problemet inte saken i sig, för du vet ju knte alls om du har någon diagnos. Bra du kobtaktat psykolog så att du får hjälp att hantera tankar/känslor. Och det bra att påminna sig om att ingen vet något om morgondagen, man kan få en svår diagnos men leva lyckligt ett bra tag till, man kan även bli påkörd o dö imorgon. Inget är självklart. Hoppas du får lite bra stöttning!

  • Torpet71

    Så är det förstås, jag är stel av skräck, skakar och har svår ångest emellanåt. Men samtidigt har jag dessa skakningar, känner mig fumlig och har sämre balans. Stöter till saker. Mitt uttal av S känns sluddrigt. 

  • Cereal Killer
    Makomiko skrev 2024-01-09 18:55:58 följande:

    Hej, hur gick det?


    Är det du som puffar alla ALS-trådar? Du borde sluta med detta, det enda som det kommer leda till är att du göder din egen ångest. Torpet71 har inte skrivit några andra inlägg på familjeliv vad jag kan se. Han/hon blev således antagligen medlem enbart för att starta denna tråd och är inte längre aktiv här. 

    Uppenbarligen har personen inte ALS utan hälsoångest, så vi får hålla tummarna för att han/hon fick bra hjälp av psykologen.
Svar på tråden Ni som utretts för ALS