• Fri 16 Dec 2022 23:08
    5046 visningar
    27 svar
    27
    5046

    5 mille i lån, 2 nya bilar, resor

    Hej, ni som nu har 5 Mille i lån på fina villan, två nya bilar och brukar resa utomlands 1-2 ggr per år på två arbetarlöner hur får ni ihop det nu när kostnadern ökat med typ 20 000kr mer i månaden? hur länge till håller det innan det är kört och dags att sälja? vad är era tankar själva kring detta? trodde ni inte det skulle hända? vad ska ni göra?


    Ekonom
  • Svar på tråden 5 mille i lån, 2 nya bilar, resor
  • Fri 16 Dec 2022 23:21
    #1

    Har andra problem .... el för typ 35 papp i månaden  och dessutom uppsagd idag. 
    Vilken julklapp man fick!

  • Fri 16 Dec 2022 23:26
    #2

    Kostar ditt liv 35 000kr i månaden??


    Ekonom
  • Fri 16 Dec 2022 23:56
    #3

    Just nu gör det det. Och lite till med all annan el inräknad
    Och då menar jag bara el till uppvärmning- inte annat

  • Sat 17 Dec 2022 00:04
    #4

    Säkert olika för alla, vi har lån på 5 miljoner, en bil och lägger säkert 100-200k på resor per år. Tråkigt såklart att behöva lägga mer pengar på boendet men vi har rätt stora marginaler och klarar oss.

  • Sat 17 Dec 2022 03:08
    #5
    +1
    PH76 skrev 2022-12-17 00:04:30 följande:

    Säkert olika för alla, vi har lån på 5 miljoner, en bil och lägger säkert 100-200k på resor per år. Tråkigt såklart att behöva lägga mer pengar på boendet men vi har rätt stora marginaler och klarar oss.


    Oj, 100-200 K på resor per år? Är glad om jag kan lägga dom pengarna på sjukvård per år och då har min familj inte några svåra hälsoproblem. Ni har det verkligen bra i Sverige. 
  • Sat 17 Dec 2022 03:21
    #6
    +3

    Jag tror att du inte riktigt förstår vad en arbetarlön är nu för tiden.


    Jag är barnskötare sedan 15+ år och tjänar 24000 kronor/månad (om jag hade arbetat heltid) Jag har kolleger som tjänar 21000 kronor.


    Min man är hotellreceptionist med + 20 års erfarenhet. Han tjänar 22000 kronor/månad, så han har även ett extrajobb där han drar in ca 1000 kronor per månad.


    Jag har en kompis som håller i ett rör som pumpar ut cement som han ibland blandar i maskinen. Han har inte ens gått klart gymnasiet men tjänar lika mycket som en riksdagsman. Min bror skolade om sig från kock på en fin restaurang till VVS-montör som 35-åring för några år sedan. Han byter folks jäkla elementrör och gick upp 15000 i lön per månad.


    Min styvfar arbetar på fabrik vid en maskin och drar in 37000 kr/månad. Min syrra är undersköterska och tjänar lika mycket. Jag jobbade extra som städare under en period och den timpenningen var fan inte att leka med. Jag tjänade dubbelt upp mot vad jag gör på mitt barnskötarjobb i förskolan.


    Alltså, ett "arbetaryrke" innebär enbart vad sjutton man är för en arbetare. 

  • Sat 17 Dec 2022 05:44
    #7

    Aldrig gått ut gymnasiet, städar på oljeplattformer i Norge och tjänar 50.000 i månaden

  • Sat 17 Dec 2022 06:00
    #8
    Myten7891 skrev 2022-12-16 23:08:11 följande:
    5 mille i lån, 2 nya bilar, resor

    Hej, ni som nu har 5 Mille i lån på fina villan, två nya bilar och brukar resa utomlands 1-2 ggr per år på två arbetarlöner hur får ni ihop det nu när kostnadern ökat med typ 20 000kr mer i månaden? hur länge till håller det innan det är kört och dags att sälja? vad är era tankar själva kring detta? trodde ni inte det skulle hända? vad ska ni göra?


    Detta är en legitim fråga, detta är något som kommer ha mycket stor inverkan på väldigt många....

    Den enda framkomliga vägen blir ju för många att börja dra in på "onödiga" utgifter.... Men många kommer ha svårt att acceptera att de nu behöver ställa in semesterresan för att istället lägga de pengarna på att betala elräkningen....

    Själv hade jag drabbat enormt hårt med nybyggt hus en bit utanför stan, 2 nyare bilar och en fru som ville vara "hemmafru"....

    Som tur var brakade äktenskapet och jag sitter nu i en central mindre BRF lägenhet, har en äldre bil som är avbetald och det räcker med 1 tank i månaden för att ta sig till jobbet... Så nu påverkar de skenande energipriserna mig personligen minimalt.

    Men om jag gör en snabbräkning på min tidigare situation så hade räntan på huslånet ökat från 5000 till 15000, bränslekostnaden ökat från 3000 till 5000 och sist men inte minst elräkningen från ca: 2000 per månad i genomsnitt till ca: 8-10.000 i genomsnitt med dagens priser.....
    Jag ansåg ändå att vi hade acceptabla marginaler, men det fanns inte en chans att hosta upp 20.000:- mer varje månad för ren "driftskostnad" av vardagen o där tror jag att vi var långt ifrån ensamma..... Väldigt få som klarar detta.
    Det går an för tillfället även om det gnälls lite här o där, men de flesta biter ihop och hoppas detta är snart övergående..... Frågan blir hur detta kommer utspela sig när fler o fler börjar inse att detta är "det nya normala" och att de måste få detta att gå ihop långsiktigt?? Att hoppa över semesterresan 1år och snåla in på lite annat lull-lull en kortare tid är surt nog för de flesta, men det blir ju fullständigt ohållbart att driva runt sin privatekonomi genom att gå back en längre period....

    Jag är bara evigt tacksam för att jag själv sitter i en levnadssituation där detta påverkar mig relativt lite.
    Men jag tycker jävligt synd om många vänner och bekanta som sitter rejält i skiten, för jag är helt övertygad om att detta kommer förvärras och dessutom bli betydligt mer långsiktigt än många tror/hoppas.
  • Sat 17 Dec 2022 12:16
    #9
    +1
    AmericanMommy skrev 2022-12-17 03:08:15 följande:
    Oj, 100-200 K på resor per år? Är glad om jag kan lägga dom pengarna på sjukvård per år och då har min familj inte några svåra hälsoproblem. Ni har det verkligen bra i Sverige. 
    Bra och bra, vi betalar det i form av skatt istället, någonstans måste ju pengarna in till sjukvården.

    Som höginkomsttagare så är det nog mer monetärt förmånligt att bo i USA och vise versa. 
  • Sat 17 Dec 2022 13:24
    #10

    Kostnaden har ju inte ökat om man varit smart... Bundna bolån, bundet elavtal, nybyggda hus har ofta fjärrvärme, således så påverkar elkostnaden knappt då det endast handlar om hushållselen som ska betalas. Sen med bundet elavtal och elbil inklusive statens elstöd så har vi tillochmed fått betalt för att åka bil... Den ökade matkostnader är ju bara för den som inte engagerar sig... Den som vill tar emot reklamblad, går med i alla kundklubbar och nyttjar kampanjer och rabatter, vi har tillochmed sänkt våra matkostnader sen inflationen stack. Sen har vi varit smarta och amorterat som as sen vi byggde huset, så när väl bindningstiden går ut på lånen har vi amorterat ned en hel del. Då finns fler verktyg att ta till som vi fortfarande inte nyttjat, skattejämkning och pausa amorteringen, så rullar man runt på typ samma kostnad som förut.

Svar på tråden 5 mille i lån, 2 nya bilar, resor