När kan bebisar börja äta bröd och vilket bröd kan man börja med`?
Hur ska man ge bröd när man börjar med det? Vad ska man ha på smörgåsen? Elin är snart 6 månader och det enda hon testat är smörgåsrån.
Hur ska man ge bröd när man börjar med det? Vad ska man ha på smörgåsen? Elin är snart 6 månader och det enda hon testat är smörgåsrån.
Testa med en liten bit med typ mjukost eller leverpatstej på Det brukar gå ned. Sen är det ju olika hur vana barn är vi mat/sväljteknik i den åldern eller om de har tänder eller ej
Det beror ju lite på hur mycket annat (t.ex smakisar) de har ätit och när man började med det.
Men vi började med smörgås (typ vitt formbröd) vid ca 7 månader. (Började med smakisar vid 4 månader).
Jag gav först vanlig formfranska (vitt bröd). Hade på smör och ost. Nu äter hon gärna limpa utöver franskan. jag har haft på allt möjligt. Leverpastej, cognacsmedwurst (!!!) och skinka. Och så ost såklart fortfarande! Men min dotter är 11 månader nu. Började väl när hon var runt 6-7 månader mest ostsmörgåsar.
Kantskär brödet i början fick jag rådet att göra.
Här är en jättebra länk!
barnochgraviditet.netdoktor.passagen.se/default.ns
men nästan alla pålägg innehåller ju salt, och salt ska man ju inte ge. Så knepigt med maten tycker jag, så mycket förbud. Säg det pålägg som inte innehåller antingen salt eller tillsatt socker!!
Menförhelvete:
Det gäller ju nästan all mat. Då skulle de ju inte kunna äta någonting över huvud taget. Man måste använda sunt förnuft!
Ta vitt, osötat bröd och skär bort kanterna. Vi har än så länge enbart testat med osaltat smör på (vill inte ge margarin eller dyl då det inte är naturlig råvara). Michelle och Jennifer fick testa det första gången när de var runt 8 mån.
Carisma:
Svårt med sunt förnuft när man inte vet exakta mängder, hur mycket salt i maten osv. Man kan inte anta att maten är nyttig och att det endast finns lite salt. Ofta i innehållsförteckningen står det endast salt, anges inte mängden. Men vågar folk prova så varsågoda. Transplantation behöver ju också patienter!
Tror inte att det var såna här restrektioner för 20-30 års sedan, och även om det inte är jättenyttigt, så verkar förra generationen ha överlevt utan transplantationer...
jag började med små rån vid 5 månader ungefär
sen när han blev äldre får hans mörkt fullkornsbröd
min bvc sa at man inte ska bry sig om saltet i rånen, är så lite
men det finns ju osaltade
carisma
vill inte på nåt sätt bråka nu men har du nån statistik över detdär?
Det är nämligen så att njursjukdomar och (därmed behov av transplantationer hos barn) drastiskt minskade efter att man införde denna "regel" inget salt till barn. Du kanske inte visste det. Så är det iallafall.
För att inte tala om hjärt- och kärlsjukdomar, där grunden anläggs redan vid tidig ålder pga för högt saltintag.
Visst överlever folk både med och utan transplantationer, men få vet hur jobbigt det är att genomgå.
Jag skrev "_verkar_", så nej jag har ingen statistik.
Sunda förnuftet som pratar fortfarande...
Vilmer är 6 månader och en vecka. Han har ätit smakisar ett tag och även smörgåsrån. Igår fick han prova smörgås. Vi hade vitt formbröd hemma och det var luftigt och mjukt. Lite svårt til en början men sedan gilllade han det sakrpt. Han satt och pillade på den länge och stoppade in bitar i munnen som han svalde.
Vi hade osaltat smör på, lite lite bara.
baby macka= 5 mån.
Vit bröd, utan kanter, med bordsmargarin+ ev bredbar leverpastej