• Malinn81

    Hur ofta tvättar ni gardinerna?

    Hej
    Ska flytta nu så tänkte ta ner gardinerna och tvätta några veckor innan flytt. 
    Grejjen är den att de är inte tvättade sedan jag köpte dem  för 2-3 år sedan..hur ofta tar du ner dina och tvättar?

    Hmm kör man sammet på 30 grader och något jaquard-tyg på samma eller.  

  • Svar på tråden Hur ofta tvättar ni gardinerna?
  • Litorina

    Typ aldrig. Det blir ju knappt någon sån smuts som behöver tvättas bort i gardiner, utom möjligen i köket. Men jag dammsuger dem lite när andan faller på. Byter gardiner enbart när jag är nödd och tvungen. 


    Finns det inget tvättråd? Det ska det göra. Jag hade kört en längd i taget i fintvätt med extra vatten och låg centrufugering och hängtorkat så slätt som möjligt. 

  • sextiotalist

    Så sällan som möjligt.
    Två gardinpar går inte ens in i en tvättmaskin.
    Ett par borde tvättas. Men väntar till våren då jag kan dropptorka på balkongen.

  • Malinn81
    Litorina skrev 2022-12-17 15:21:14 följande:

    Typ aldrig. Det blir ju knappt någon sån smuts som behöver tvättas bort i gardiner, utom möjligen i köket. Men jag dammsuger dem lite när andan faller på. Byter gardiner enbart när jag är nödd och tvungen. 


    Finns det inget tvättråd? Det ska det göra. Jag hade kört en längd i taget i fintvätt med extra vatten och låg centrufugering och hängtorkat så slätt som möjligt. 


    Stod tvättråd på som tur va.  
  • Ensam hemma

    Tvättar och byter i köket några ggr om året. Sovrummen en gång om året, andra antingen vädrar jag bara eller tvättar och hänger upp fuktiga för att slippa stryka.

Svar på tråden Hur ofta tvättar ni gardinerna?