• Anonym (Ide)

    Är det olagligt att medvetet pajja motorn?

    Jag har problem med att en granne snor bensin och av en slump snubblade jag över en historia där en berättade om att han haft samma problem och lämnar en dunk framme med flit... Den innehöll bensin för luktens skull, men också massa annat son skulle pajja motorn. Grannens bil gick sönder.

    Skille det vara olagligt att göra samma sak?

  • Svar på tråden Är det olagligt att medvetet pajja motorn?
  • Anonym (Iq)
    Anonym (Ide) skrev 2022-12-22 07:54:15 följande:
    Är det olagligt att medvetet pajja motorn?

    Jag har problem med att en granne snor bensin och av en slump snubblade jag över en historia där en berättade om att han haft samma problem och lämnar en dunk framme med flit... Den innehöll bensin för luktens skull, men också massa annat son skulle pajja motorn. Grannens bil gick sönder.

    Skille det vara olagligt att göra samma sak?


    Gissa? 
  • Anonym (Troligvis)

    Ja, troligvis, då ditt uppsåt är att förstöra hans motor. 

    Skulle dock aldrig bli en fällande dom pga bevisläget. Större risk för repad lack och sönderskurna däck. 

  • Anonym (Ide)
    Anonym (Troligvis) skrev 2022-12-22 07:59:20 följande:

    Ja, troligvis, då ditt uppsåt är att förstöra hans motor. 

    Skulle dock aldrig bli en fällande dom pga bevisläget. Större risk för repad lack och sönderskurna däck. 


    Men får inte jag göra vilka blandningar jag vill? Det är ju han som tar saker som inte är hans?
  • Anonym (´´)
    Anonym (Ide) skrev 2022-12-22 08:02:34 följande:
    Men får inte jag göra vilka blandningar jag vill? Det är ju han som tar saker som inte är hans?
    Vill du vara en sån person? 

    Men rent krasst kan du väl testa. Din granne skulle väl aldrig kunna anklaga dig eftersom det är han själv som stulit. 
  • Anonym (´´)

    En annan lösning är väl att du pratar med grannen och talar om att du vet att han stulit förut och att du kommer polisanmäla om det sker igen. 

    Sen försöker du skydda det som är ditt så att det inte går att stjäla. 

  • Marie7

    Kontakta polisen istället. Förstår ditt tänk, men möjligen blir det du som får lida mer i slutändan som annan skrev.

  • Anonym (Troligvis)
    Anonym (Ide) skrev 2022-12-22 08:02:34 följande:
    Men får inte jag göra vilka blandningar jag vill? Det är ju han som tar saker som inte är hans?
    Ditt uppsåt, varför du gör det. 
  • Anonym (Ide)

    Har redan pratat med grannen, men han blånekar. Polisen har jag också kontaktat utan att något hände.

  • Anonym (Em)

    Nej, det är inte olagligt såvida du inte på något sätt uppmanar personen att använda blandningen eller typ lämnar dunken hemma hos honom. Att enbart hoppas på att han kommer sno den och använda den är inte tillräckligt för att du ska ha begått ett brott. 

  • Friger

    Klart det inte är olagligt, du får ha vad du vill i dina dunkar så länge blandningen är laglig.

    Du kan ju inte förutsätta att din granne ska stjäla dina grejer. Han har ju för övrigt förnekat att han gör sådant.

    Om han frågar så blåneka men säg att du saknar en dunk bensin. Svårt för honom att veta varför motorn gick sönder. Får för mig att han kör runt med en bil som mycket väl kan rasa.

Svar på tråden Är det olagligt att medvetet pajja motorn?