• Danne007

    Uppsagd vikariat

    Hejsan! Jag frågar åt en vän, vännen har börjat jobba på ett företag i somras som sommar jobb, men chefen ville behålla min vän så började företaget förnya kontraktet 2 månader i taget. De lovade min vän att hen ska fortsätta jobba eftersom hen gör ett grymt jobb ( som lager medarbetare ) min vän fick arbetsskada i handleden i November och fick bli sjukskriven fram till slutet av December, men grejen nu att chefen ringde och sa att de ska avsluta kontraktet på grund av att behovet av mer medarbetare finns inte längre trots att de lägger upp annonser på nätet att de vill ha nya lagermedarbetare.
    Min vän mår så dåligt efter ett sånt upplevelse, hen försökte jobba så hårt det går för att bevisa att hen behövs och de berättade så för hen flera gånger.
    Min fråga är så, får hen någon typ av ersättning? Hen kommer att skriva in sig på AFM och få A-kassa men hen undrade om hen får någon typ av ersättning på grund av att hen fick skadan på jobbet och chefen struntade i att förnya kontraktet på grund av skadan. 
    Tack era svar och tips  

  • Svar på tråden Uppsagd vikariat
  • Anonym (E)

    Ehhh? Va? Vad tror din kompis egentligen, att hen ska få nåt slags tröstpris för att hen blir ledsen eller? För det finns inget som helst fel från företagets sida när de inte förlängde kontrakt, det kan du hälsa direkt. Däremot ska så klart anmälan om arbetsskada upprättas, fattar inte att det inte har gjorts. Där kan din kompis få en viss ersättning, men antagligen tar det mer energi än vad det är värt att få ut om det inte är en permanent skada. Be hen prata med facket, det är isf bästa sättet att försöka få ut nåt för jag misstänker att chefen kan vägra annars. Att de inte förlängde kontraktet pga skadan är kompisens egna fantasier och kan aldrig bevisas så den biten är bara att släppa.

  • Danne007
    Anonym (E) skrev 2022-12-22 18:25:29 följande:

    Ehhh? Va? Vad tror din kompis egentligen, att hen ska få nåt slags tröstpris för att hen blir ledsen eller? För det finns inget som helst fel från företagets sida när de inte förlängde kontrakt, det kan du hälsa direkt. Däremot ska så klart anmälan om arbetsskada upprättas, fattar inte att det inte har gjorts. Där kan din kompis få en viss ersättning, men antagligen tar det mer energi än vad det är värt att få ut om det inte är en permanent skada. Be hen prata med facket, det är isf bästa sättet att försöka få ut nåt för jag misstänker att chefen kan vägra annars. Att de inte förlängde kontraktet pga skadan är kompisens egna fantasier och kan aldrig bevisas så den biten är bara att släppa.


    Jag skulle kryssat på (Ej) anonyma svar.
  • MsFry

    Avslutar de kontraktet i förtid eller väljer de bara att inte förlänga? Och vad de får och inte får göra ska framgå av avtalet. Det är i alla fall inget fel att välja att inte förlänga/skriva nytt avtal även om det kan tyckas vara fult. Troligen vill de inte ha en medarbetare med en skada som de riskerar att behöva betala massa rehab för. 
    En fråga är ju också hur skadan uppstod: var det ett trauma/olycka eller är det en förslitningsskada?

  • MsFry

    Just det, var personen försäkrad på något sätt? Antingen genom egen försäkring eller genom jobbet? Där kan det finnas något att hämta men det ör omöjligt för någon här att svara på. Men någon ersättning för att de väljer att inte förlänga ett avtal finns inte.

  • Anonym (E)
    Danne007 skrev 2022-12-22 18:35:59 följande:
    Jag skulle kryssat på (Ej) anonyma svar.
    Haha du hade fått samma kan jag garantera :) Snöflingor har jag inget till övers för.
  • Danne007
    MsFry skrev 2022-12-22 18:53:39 följande:

    Just det, var personen försäkrad på något sätt? Antingen genom egen försäkring eller genom jobbet? Där kan det finnas något att hämta men det ör omöjligt för någon här att svara på. Men någon ersättning för att de väljer att inte förlänga ett avtal finns inte.


    Aa, jag tänkte på detta också, typ någon slags av försäkring eller så att facket kanske kan hjälpa till med något. Hen kände sig lurad efter så mycket prat på jobbet ( efter ca 7 månader arbete med en månads förlängning i taget ) jag vet att det bara gäller det som står på papper (kontrakt) även om chefen lovade fast anställning eller nåt liknande. 
    Men ska avvakta lite så kollar om jag får mer tips innan jag återkopplar till hen.
  • Cat71

    För det första: ring Arbetsmiljöverket omedelbart och upprätta en arbetsskadeanmälan. Har skadan uppstått under arbetet, eller på vägen till/från arbetet? i så fall är företaget skyldiga enligt lag att upprätta en anmälan. Om inte väntar både sanktioner till Arbetsmiljöverket (böter). dessutom ska de stå för ersättning/rehab för din vän.


    Arbetsmiljösamordning är den del av mitt dagliga arbete så jag vet, killgissar alltså INTE.

Svar på tråden Uppsagd vikariat