• Anonym (Mor)

Svärmor vill ha ultraljudsbilder?

Jag börjar Kånns irritation emot min svärmor. Vet inte om det är gravid hormoner men jag tycker det  börjar bli för mycket o börjar redan kånna att jag kommer störa mig när vårt barn är fött. 

jag o min partner väntar bort första barn. För båda våra familjer kom det nog lite som en chock då de nog tänkte vi skulle hänga iaf ett år till. När jag berättade för min mamma kramade hon om mig o sa men så himla roligt. sen vill hon ju veta hur det gått på ultraljud o grejer när jag vart där. Min svärmor började dock störtböla när vi berättade. Hon skriver med till mig hela tiden att så spännande det är, är det inte??? Jo såklart jag tycker det. 

det som irriterar mig nu dock är att hon vill ha en bild ifrån ultraljudet o sätta upp på sitt kylskåp. Min partner vill även ge bort bilder till sin mormor o grejer i julklapp. Till en början kändes det ok, men när jag tänker mer i mer Kånns det lite som att de vill jag ha för oss själva. Helt ok att visa de. Men vill man verkligen ge bort de o att de ska ha de på sitt kylskåp. ? 
    hade ni gett bort ultraljudsbilder till andra?

• Svar på tråden Svärmor vill ha ultraljudsbilder?
  • Anonym (111)

Jag har inte gett bort sådana, men det var heller ingen som frågade efter det så jag har inte funderat över det. 

Det är väl lite speciellt med första barnet och så, men "alla" ultraljudsbilder ser mer eller mindre likadana ut så egentligen kanske det inte är så personligt eller privat, om man ska tänka i det stora hela.
    Att ge till nån i julklapp känns lite overkill tycker jag. Om man däremot vill ge till någon för att det är kul så gör det, men inte som julklapp. 

Men du och din partner bestämmer så klart. 

• Anonym (Kool)

Min syster hade en UL bild på min första på kylskåpet, hade min svärmor också velat hade jag varit okej med det, men nu handlar det inte om vad andra är okej/bekväm med eller hur andra hade gjort. Du ska gå efter det DU är bekväm med.
    Vill du inte att andra har UL bilder så säger du det, hur dem sen reagerar är inte ditt problem.

• Mrs Moneybags

Jag ser ingen skillnad på det och på andra foton av barnen.  Foton på barnbarnen är ju mor- och farföräldrarnas favoritgåva. 

Unna henne att få vara glad. Det är väl inte det värsta som kan hända, att någon glädjas åt ens barn. Det hade ju varit värre om det var tvärtom. 

• Anonym (M)

Jag fattar verkligen att du blir irriterad och vill ha lite space. Men försök vara tacksam över att hon bryr sig istället, håll lagom avstånd så du slipper göra våld på dig själv, men jobba på inställningen så det slipper bli så jobbigt för dig. Det är ju jätteroligt att hon är så engagerad!

• Tecum

Vi fick ultraljudsbild från vår son och svärdotter utan att be om den, utan som ett sätt att berätta om graviditeten. Det är väl ganska vanligt att mor- och farföräldrar får sån bild. Tycker du gör för stor grej av det.

• Anonym (Sandra)

Ingen frågade oss om bilder på vår dotter i magen, men om någon i släkten hade velat ha uppe vår ultraljudsbild på sitt kylskåp hade jag gärna gett bilden.  Jag ser det som en hyllning och kärlek till barnet. MEN detta handlar såklart om dina känslor inför det, och ingen annans. Så om du inte vill, säg helt enkelt nej och förklara att det känns för utelämnande exempelvis

• Anonym

Jag tror det här är att du känner att du och din sambo nu vill ha ett eget space utan era föräldrar. Jag tycker det är ett bra tillfälle att börja diskutera det med din sambo. Du kanske behöver säga att du vill vara ifred första veckorna med babyn utan att behöva ha släktingar springandes. exempelvis
    Du kanske känner att svärmor börjar bli för påträngande och tar kliv in i er relation som du inte önskar. Då kan ett foto från insidan av din kropp kännas som "nej stopp , det vill jag ha ifred".
    Du och din sambo måste prata ihop er och ha en gemensam hållning mot släktingar

• Anonym (l)

Du känner.

Du verkar skapa problem där det inte finns några med denna frågeställning. Vi kan inte bedöma om svärmor är lite för på i sin längtan efter barnbarnet men en ultraljudsbild... En BILD. Varför gör du en så stor sak av detta?

• Anonym (Momo)

Oj vad svårt. Vissa lägger upp på sina Instagram,fb osv. Andra vill ha det mer för sig själva. Själv hade jag inte velat ge ut någon bild. Utan för det är något som man vill ha själv.  Hon kan fortsätta vara en härlig glad farmor men respekt ska hon visa. Om hon fortsätter tjata. Säg bara att hon ska få ett fint kort sen när bebisen kommer ut . Och att du kan ju säga om nått går fel så känns det inge bra att det sitter uppe hos andra,man kan ju facktist aldrig veta att allt alltid går bra. 
    Jag ville inte enns att någon förutom min man fick gosa med magen. Inte enns när svärmor frågade. Jag avböjde och sa att nä jag tycker inte om det. Och jag fick den respekten jag ville ha och alla var nöjda. Även om jag kan tro att min svärmor igentligen tyckte jag var konstig el blev lite sårad  över det, så fick hon lära sig att det finns personliga gränser. Vi har hur fin kontakt idag som hellst. 

• Anonym (Kool)

Alltså.. lyssna inte på folk som skriver att du förstorar det eller att du bör vara tacksam osv, skit i förminskande kommentarer och gå efter det du är bekväm med 😊

Svar på tråden Svärmor vill ha ultraljudsbilder?