• babyba

    9 månaders äter 3-4-5 gånger på natten

    Min son är 9 månader och äter fortf massa på natten.
    Börjar bli väldigt jobbigt med sömnbristen för mig och jag önskar bara att han sover iallafall 3,5-4 timmar i sträck!

    Han somnar 21:30 på kvällen och vaknar därefter vid 00:15 , 03:30 , 05:30,07:30,08:00 och vaknar för dagen kl 9.
    Han är ingen storätare på dagen utan äter ca 0,5dl färdig gröt med 2 msk fruktpuree till frukost,lunch och middag blir ca 1/3 burk puree,1 mellanmål där han äter 1 dl fruktpuree och sedan ca 150ml ersättning i vagnen.
    På natten är han definitivt hungrig då han i klunkar i sig 180ml första passet han vaknar.
    Bör jag försöka hjälpa honom sluta äta på natten eller ska jag låta honom hållas? Vill inte tvinga fram något men som sagt går jag på knäna

  • Svar på tråden 9 månaders äter 3-4-5 gånger på natten
  • SaraL77

    Börja flaskmata och låt den andra föräldern ta några nätter så att du får vila. 

  • Anonym (Koop)

    Håller med ovan. Flaskmata och dela på jobbet - förutsatt att det finns någon att dela med, så klart. Jag hade också provat att ge gröt på kvällen innan läggdags. Med en bra klick fett i så att han står sig. 

  • babyba
    SaraL77 skrev 2022-12-23 11:46:33 följande:

    Börja flaskmata och låt den andra föräldern ta några nätter så att du får vila. 


    Vi flaskmatar
  • babyba
    Anonym (Koop) skrev 2022-12-23 11:49:31 följande:

    Håller med ovan. Flaskmata och dela på jobbet - förutsatt att det finns någon att dela med, så klart. Jag hade också provat att ge gröt på kvällen innan läggdags. Med en bra klick fett i så att han står sig. 


    Ska pröva det,men tänker att om det inte hjälper kan det vara så att han inte är redo att sluta äta nattetid? Sen han föddes har han ätit ofta både dag och nattetid.
  • Anonym (O)

    Min dotter är 9,5 månad och äter fortfarande på natten men jag ammar så när nog mest snuttande och närhet. Hon är oxå lite petig med maten på dagtid även Om de börjar bli bättre. 


    Jag skulle nog erbjuda mer mat på dagen och fasa ut ett mål i taget på natten. Ex så är det ju väldigt mycket att äta 05.30, 07.30 och 08.00 sen morgon vid 9.00 och antar gröten är då? Klart han inte är så hungrig över dagen om han äter så mycket på natten. Att sluta med nattmat är ju jobbigt för många men hur ser det ut om ni inte erbjuder honom? Ex att vid 07.30 så går ni upp istället och han får äta gröt. 

    Min dotter äter såhär ca

    07.00 en portion gröt ( 1 dl vatten )+ lite frukt

    09.30 mellis frukt, macka eller smoothie 

    11.15 lunch äter samma mat som jag fast utan salt

    14.15 mellis äggröra, macka, hemmagjord kräm, pannkaka eller liknande ( ofta ett stadigare mellis då hon inte äter så bra till lunch) 

    16.30 middag samma som oss andra

    18.30 Gröt ( 1 dl vatten) och lite frukt

    Sen vill hon ofta äta/snutta runt 22-tiden, 01.00 och runt 04.00. Nu har jag fasat ut 04.00, hon får närhet men inte längre amning då. Hon tar dock napp. 

  • Anonym (Koop)
    Anonym (O) skrev 2022-12-23 22:22:03 följande:

    Ex så är det ju väldigt mycket att äta 05.30, 07.30 och 08.00 sen morgon vid 9.00 och antar gröten är då? Klart han inte är så hungrig över dagen om han äter så mycket på natten. Att sluta med nattmat är ju jobbigt för många men hur ser det ut om ni inte erbjuder honom? Ex att vid 07.30 så går ni upp istället och han får äta gröt. 


    Tänkte inte på detta tidigare men håller helt med. Han äter ju två gånger/natt och sen flera små frukostar. Ni kanske kan prova att gå upp på morgonen och äta ordentligt direkt istället för att småsnutta bröstmjölk i så många omgångar. Då kanske han somnar tidigare på kvällen också så får ni mer vuxentid tillsammans (om ni är två alltså). 


    Och God jul!

  • babyba
    Anonym (O) skrev 2022-12-23 22:22:03 följande:

    Min dotter är 9,5 månad och äter fortfarande på natten men jag ammar så när nog mest snuttande och närhet. Hon är oxå lite petig med maten på dagtid även Om de börjar bli bättre. 


    Jag skulle nog erbjuda mer mat på dagen och fasa ut ett mål i taget på natten. Ex så är det ju väldigt mycket att äta 05.30, 07.30 och 08.00 sen morgon vid 9.00 och antar gröten är då? Klart han inte är så hungrig över dagen om han äter så mycket på natten. Att sluta med nattmat är ju jobbigt för många men hur ser det ut om ni inte erbjuder honom? Ex att vid 07.30 så går ni upp istället och han får äta gröt. 

    Min dotter äter såhär ca

    07.00 en portion gröt ( 1 dl vatten )+ lite frukt

    09.30 mellis frukt, macka eller smoothie 

    11.15 lunch äter samma mat som jag fast utan salt

    14.15 mellis äggröra, macka, hemmagjord kräm, pannkaka eller liknande ( ofta ett stadigare mellis då hon inte äter så bra till lunch) 

    16.30 middag samma som oss andra

    18.30 Gröt ( 1 dl vatten) och lite frukt

    Sen vill hon ofta äta/snutta runt 22-tiden, 01.00 och runt 04.00. Nu har jag fasat ut 04.00, hon får närhet men inte längre amning då. Hon tar dock napp. 


    Har försökt trycka i han mer mat på dagen men han vill verkligen inte ha mer då..han är oftast hungrigast vid kl 19 på kvällen.Gröt tål han inte då blir han förstoppad(även av hemmagjord) 
    Han äter inte vid 09 när han vaknar utan äter lite grönsaks el fruktpuree kl 
    Kanske borde prova att gå upp med honom redan 07:30 ja,låter som en plan.
  • babyba
    Avenia skrev 2022-12-26 11:12:13 följande:

    Fruktpure mättar inte. Ge barnet riktig mat.


    Jag ger honom riktig mat.Men ska jag ge honom pasta
    med köttfärsås kl 10,dvs en timme efter han vaknat ?
  • Anonym (Laga själv)

    Är det vara burkmat och köpta puréer Barnet äter? 


    gär egen mat istället med mer fett i osv. 

  • Anonym (O)
    babyba skrev 2022-12-25 23:15:15 följande:
    Har försökt trycka i han mer mat på dagen men han vill verkligen inte ha mer då..han är oftast hungrigast vid kl 19 på kvällen.Gröt tål han inte då blir han förstoppad(även av hemmagjord) 
    Han äter inte vid 09 när han vaknar utan äter lite grönsaks el fruktpuree kl 
    Kanske borde prova att gå upp med honom redan 07:30 ja,låter som en plan.

    Har nog blivit lite en ond cirkel. Att han liksom vänt på dygnet när de gäller mat så är nog bara att försöka inte erbjuda så mycket på natten så han är hungrig på dagen. Min dotter har oxå blivit väldigt trög i magen av gröten men nu funkar det bra. mycket katrinplommon, päron och sen dricka mycket vatten. hjälper det inte så finns ju lactulos vilket du säkert vet. Jag tycker även de blev bättre när vi gick över till mer fiberrik gröt. Tyckte du skrev han åt gröt i din ts? 


    Mellis på bara frukt mättar Nog inte så bra utan erbjud något stadigare. Det tar lite tid att vänja dem vid vanlig mat och de är ju bekvämt att dricka maten. Jag skulle som sagt minska antalet erbjudna stunder med ersättning/flaska och se till så han är hungrig när det erbjuds mat. Kanske ta bort helt på dagtid och erbjuda annat mellis. 

  • Anonym (O)
    Anonym (Laga själv) skrev 2022-12-26 17:20:09 följande:

    Är det vara burkmat och köpta puréer Barnet äter? 


    gär egen mat istället med mer fett i osv. 


    Håller med här, min dotter äter inte köpt burkmat. Hon tar några skedar och sen är de tvärstopp. Hon gillar det inte. Hon gillar mer att äta själva oxå så har kört mer på plockmat. 
  • babyba
    Anonym (Laga själv) skrev 2022-12-26 17:20:09 följande:

    Är det vara burkmat och köpta puréer Barnet äter? 


    gär egen mat istället med mer fett i osv. 


    Men herregud.Både och äter han men jag pratar i burkar då det är lättare att förklara mängden då.
  • babyba
    Anonym (O) skrev 2022-12-26 17:22:14 följande:

    Har nog blivit lite en ond cirkel. Att han liksom vänt på dygnet när de gäller mat så är nog bara att försöka inte erbjuda så mycket på natten så han är hungrig på dagen. Min dotter har oxå blivit väldigt trög i magen av gröten men nu funkar det bra. mycket katrinplommon, päron och sen dricka mycket vatten. hjälper det inte så finns ju lactulos vilket du säkert vet. Jag tycker även de blev bättre när vi gick över till mer fiberrik gröt. Tyckte du skrev han åt gröt i din ts? 


    Mellis på bara frukt mättar Nog inte så bra utan erbjud något stadigare. Det tar lite tid att vänja dem vid vanlig mat och de är ju bekvämt att dricka maten. Jag skulle som sagt minska antalet erbjudna stunder med ersättning/flaska och se till så han är hungrig när det erbjuds mat. Kanske ta bort helt på dagtid och erbjuda annat mellis. 


    Vi har prövat med gröt flera gånger men tar nu ett uppehåll igen pga förstoppningen.Prövat med katrinplommon/ päron osv men med gröten stannar hela magen.Jag kan ju inte ge honom lactulos bara för att han ska kunna äta gröt? Nog för att gröt är nyttigt men blir han förstoppad ska han inte ha det.
    Får börja med äggröra/kräm till frukost då kanske el grekisk yoghurt? men enl Bvc ska man ju inte ge för mycket mjölkprodukter heller
  • babyba
    Anonym (O) skrev 2022-12-26 17:24:28 följande:
    Håller med här, min dotter äter inte köpt burkmat. Hon tar några skedar och sen är de tvärstopp. Hon gillar det inte. Hon gillar mer att äta själva oxå så har kört mer på plockmat. 
    Men nu är det så att min son älskar burkmat och blir lika mätt på det som det jag gjort själv.Plockmat har jag prövat med men han får i sig så lite då?
  • Anonym (O)
    babyba skrev 2022-12-26 17:38:52 följande:
    Vi har prövat med gröt flera gånger men tar nu ett uppehåll igen pga förstoppningen.Prövat med katrinplommon/ päron osv men med gröten stannar hela magen.Jag kan ju inte ge honom lactulos bara för att han ska kunna äta gröt? Nog för att gröt är nyttigt men blir han förstoppad ska han inte ha det.
    Får börja med äggröra/kräm till frukost då kanske el grekisk yoghurt? men enl Bvc ska man ju inte ge för mycket mjölkprodukter heller

    Såklart inte, var bara ett tips. Är ju mycket mat som är stoppande, ersättningen är väll oxå det till viss del. Har du testat en klick messmör? Men aja, som sagt försöker bara hjälpa och komma med tips och idéer eftersom det var lite därför du startade tråden eller? 


    Anledningen till att man inte ska ge för mycket mjölkprodukter är för att det konkurrerar med annan mat som är mer järnrik och att kalcium hämmar upptaget av järn. Annars är det väll i sig inte farligt. 


    Som sagt jag tror ni hamnat i en cirkel där han äter sig mätt på natten så som han kanske borde äta på dagen  och enda att göra är att plocka bort mål på natten. Börja plocka bort målen som är närmast frukost och hoppa över ersättning hela dagen och erbjud bara mat/mellis. 

  • Anonym (Koop)
    babyba skrev 2022-12-26 17:38:52 följande:
    Vi har prövat med gröt flera gånger men tar nu ett uppehåll igen pga förstoppningen.Prövat med katrinplommon/ päron osv men med gröten stannar hela magen.Jag kan ju inte ge honom lactulos bara för att han ska kunna äta gröt? Nog för att gröt är nyttigt men blir han förstoppad ska han inte ha det.
    Får börja med äggröra/kräm till frukost då kanske el grekisk yoghurt? men enl Bvc ska man ju inte ge för mycket mjölkprodukter heller
    Jag hade tagit en burk han gillar och gett till frukost, eller rester från gårdagen. (Orkar inte laga mat på morgonen.) Jag tänker att det är enklast att ge honom något till frukost som mättar bra och som ni vet att han gillar. 
  • Anonym (O)
    babyba skrev 2022-12-26 17:40:17 följande:
    Men nu är det så att min son älskar burkmat och blir lika mätt på det som det jag gjort själv.Plockmat har jag prövat med men han får i sig så lite då?
    Så bra, återigen bara tips och tankar. Plockmat tar tid att lära sig, såklart de inte får i sig mycket i början men lär sig ju med tiden. 

    Toppen om han gillar båda, då gillar han ju mat så då är de nog bara bita i en eller ett par nätter och skippa allt flaskätande. 
  • babyba
    Anonym (O) skrev 2022-12-26 21:31:20 följande:

    Såklart inte, var bara ett tips. Är ju mycket mat som är stoppande, ersättningen är väll oxå det till viss del. Har du testat en klick messmör? Men aja, som sagt försöker bara hjälpa och komma med tips och idéer eftersom det var lite därför du startade tråden eller? 


    Anledningen till att man inte ska ge för mycket mjölkprodukter är för att det konkurrerar med annan mat som är mer järnrik och att kalcium hämmar upptaget av järn. Annars är det väll i sig inte farligt. 


    Som sagt jag tror ni hamnat i en cirkel där han äter sig mätt på natten så som han kanske borde äta på dagen  och enda att göra är att plocka bort mål på natten. Börja plocka bort målen som är närmast frukost och hoppa över ersättning hela dagen och erbjud bara mat/mellis. 


    Ja det kan nog stämma.Jag ska pröva detta redan inatt då och successivt plocka bort mål nära frukost dag för dag..han kan ju inte somna om utan mat utan får ge honom vatten på natten.
Svar på tråden 9 månaders äter 3-4-5 gånger på natten