• Donaldduck1234

    Ledvärk och fotvärk

    Hej
    Min kompis går på utredning om reumatism pga svullna händer, ledvärk och ont i fotleder, fötter och tår. Jag föreslog det kunde vara värk från sockerintag (ledvärk) då hon
    äter mestadels glutenfritt redan. Men då kanske en inte får fotvärk, nån som vet?

  • Svar på tråden Ledvärk och fotvärk
  • Donaldduck1234

    Puffar på tråden* Ingen Som varit med om ovanstående? Det är ju allmänt känt att socker kan orsaka ledvärk, men gäller det även fotvärk?

  • Funderar81

    Låter i första hand som nåt hon bör fortsätta sin utredning för.
    Har hon glutenintolerans? Då har hon redan  en genetik med större risk för andra  autoimmuna tillstånd.

  • Bella 2020

    Som vän kan du ge stöd och lyssna. Men det bästa är om man kan låta bli att ge råd. Din vän behöver en kram och någon som bryr sig. Och läkare som utreder. 

  • Donaldduck1234
    Funderar81 skrev 2022-12-27 01:24:17 följande:

    Låter i första hand som nåt hon bör fortsätta sin utredning för.
    Har hon glutenintolerans? Då har hon redan  en genetik med större risk för andra  autoimmuna tillstånd.


    Bella 2020 skrev 2022-12-27 01:38:19 följande:

    Som vän kan du ge stöd och lyssna. Men det bästa är om man kan låta bli att ge råd. Din vän behöver en kram och någon som bryr sig. Och läkare som utreder. 



    Hej
    tack för svar.
    jo givetvis ska hon ju fortsätta utredningen och se vad de kommer Fram till. Min fråga gäller ju om någon här vet om sockerkänslighet kan ge upphov till fotsmärta, utöver ledvärk.
  • Bella 2020

    Men svaret handlar inte primärt om att fortsätta utredning med läkare eller inte. Det är ju givet. Men som vän bör man inte komma med råd utan att personen bett om hjälp att hitta råd och stöd för diagnos. Och definitivt inte för att någon på ett internetforum sagt att de hört talas om något, för hobbydiagnoser är man inte så hjälpt av. 


    Fotsmärta plus annan ledsmärta kan man däremot få av borrelia tex och säkert av tusen andra saker. Men återigen sådant som läkare kan. 
Svar på tråden Ledvärk och fotvärk