• linnea12533

    Vill inte äta efter magsjuka

    Min3 åriga dotter fick en släng av magsjuka natten till i förrgår. Hon spydde rejält under en kort period och hade 2 omgångar med vattentunn diarré. Sedan i förrgår morse ingen mer diarré eller kräkning. Men nu till frågan?hon vill fortfarande inte gärna äta. Plockar i sig något lite men klagar på att hon får ont i magen när hon äter. Är detta är normal reaktion efter magsjuka eller bör vi söka för det? Allmäntillståndet bra och ingen feber. Får i sig vätska. Men som sagt vill inte äta och klagar på magen när hon försöker äta. Hur länge efter magsjuka kan det hålla i sig tror ni? 


     

  • Svar på tråden Vill inte äta efter magsjuka
  • Jag är bara jag

    Det vill man ju knappt själv heller. Försök med skonsam mat eller vad helst hon nu vill äta. Vätskan är ju viktigast.

  • Themis

    Det finns både snabba och långsammare magsjukevirus.

    Exempel på långsamma är t.ex. rotavirus och det ger inte mycket till symptom hos vuxna förutom svagt illamående eller tappad aptit och mer obehag när man äter, men det kan hålla i sig 5-8 dygn. En gratis dietvecka, om man så vill.

    Hos små barn som inte haft rotavirus förut blir det ofta feber, kräkningar och diarré och att känna obehag i magen kan sedan hänga kvar enligt ovan.

    Proviva nypon (eller vilken smak barnet föredrar) var briljant när vår son var liten och hade magsjuka.

    Annars blev det vaniljglass, yoghurt, päronisglass- sånt som är kallt brukar gå bättre vid illamående.

    Torra havrekex eller rostat bröd och lite kokt ren pasta med en klick smör kan också vara lättare än hela måltider med protein och massa fett.

    Ge barnet vad det vill ha- så länge det får i sig vätska, kissar normalt och inte plötsligt får feber igen eller riktigt magont borde det inte vara något problem att vänta ut detta.


    Kan innehålla spår av sarkasm.
Svar på tråden Vill inte äta efter magsjuka