• Anonym (TS)

Jag minns inte mitt liv

En fundering jag fick nu på kvällen. Jag tycker att jag har levt ett ganska långt liv, tänk alla dagar, och år som har passerat, men jag minns inte så mycket. Jag minns knappt någonting. 

Alltså, jag vet fakta, typ att jag blev mobbad osv, men jag minns inte så mycket kring själva händelserna. 

Hur mycket ''ska'' man minnas, dvs vad är normalt? 

Snälla inga påhopp, kritisera gärna, men skrev inte att jag är totalt dum i huvudet, jag mår tillräckligt dåligt som det är. 

• Svar på tråden Jag minns inte mitt liv
  • Anonym (KJ)

När man gått igenom trauman så är det vanligt att man inte minns, så inget konstigt.

• Anonym (A)
    Anonym (KJ) skrev 2022-12-24 20:35:44 följande:
    När man gått igenom trauman så är det vanligt att man inte minns, så inget konstigt.
    Ja, det är vanligt.
  • Exhale

Jag tror inte att det finns något som heter normalt när det kommer till sånt man minns väldigt tydligt och sådant man inte minns alls. Jag tror vi alla förtränger mycket omedvetet. Jag brukar ofta tänka på det som jag inte minns för alla minnen jag har är ju bara en bråkdel av mitt liv som hittills passerat och den tanken tycker jag kan vara både betungande och ångestskapande. 

• Anonym (samma)

Jag har det likadant. Jag har skrivit en tråd om det på FL förut. Vad jag minns var folk ganska oförstående inför den idén. Jag minns att jag skrev i tråden att jag liksom kan titta på en bild av mig själv som barn i olika situationer men kan inte koppla ihop barnet på bilden med mig själv. Det finns liksom ingen känslomässig koppling och inget minne av situationen. Allt är bara fakta, inte minne.

Du är inte dum i huvudet.

Svar på tråden Jag minns inte mitt liv