• Elinthepelin

    Semper2 - tillskottsnäring?

    Hej!


    Min bebis är 7,5 månad. Vi har precis gått över från Semper 1 till Semper 2. Läste nu att Semper 2 är tillskottsnäring, inte modersmjölksersättning, och är endast ett komplement till mat.
    Så nu undrar jag. Min bebis har börjat smaka lite välling. Smaka lite gröt. Är det inte bra att ge Semper2 som huvudmål om dagarna? Borde vi gå tillbaka till Semper1 medan vi ger smakportioner? Eller fortsätta med Semper2 och försöka ersätta den med välling tids nog och ha lite smakportioner mellan vällingen? Hur har ni gjort?
  • Svar på tråden Semper2 - tillskottsnäring?
  • Jag är bara jag

    Det är extra tillägg om barnet äter huvudsakligen vanlig mat f.ö. Är du bara inne på smakportioner så byt sort. Eftersom många ammar långt efter 6 månader så kan man även använda vanlig modermjölksersättning till efter halvåret. När barnet äter mer mat kan du byta igen. Är du orolig över järnet så ge egen gröt med paltbröd, leverpastej och blodpudding.

  • Anonym (2 barnsmor)

    Fråga BVC.
    Ett av mina barn fick ersättning.
    Då han var stor och frisk började vi med smakportioner redan från 4 månader,
    Gröt och vanlig mat var huvudfödan vid 8 mån.
     Har för mig att han fick 2 flaskor ersättning för större bäbisar vid den åldern ditt barn är i nu.

  • Anonym4848

    Vi har Hipp men de heter samma. Jag mejlade dit och frågade samma när vår dotter blev 6 månader, och de rekommenderade att byta till 2 oavsett om de inte äter så mycket mat. De vet att alla inte äter vanlig mat från en dag till nästa när de blir 6 månader, det är uträknat att funka ändå.

Svar på tråden Semper2 - tillskottsnäring?