Bränning av livmoder eller hysterektomi
Hej,
Jag fick mitt andra barn för lite mer än ett år sedan, fick tillbaka normal mens (som jag alltid haft - cykler på 27 dagar, mens i 5 dagar, samma mängd som jag alltid haft osv) efter ca 4 månader, mensen förändrades efter ca 3 cykler och jag fick kortare cykler ca 24 dagar, längre mens 7-9 dagar, MYCKET MER MENS, ökade menssmärtor och inte bara vid mens utan enda smärtfria tiden är veckan efter avslutad mens. Jag ringde gynmottagningen och kvinnan jag pratade med sa ?det är nog helt normalt? men jag propsade på att få en tid och blev till slut uppskriven på väntelistan.
För två veckor sedan var jag till gyn på undersökning. Man hittade inga myom eller liknande, de enda de såg var att det var mycket livmoderslemhinna och, eftersom jag såklart hade mens då, såg de också mitt problem med riklig mens. Fick förslaget om att skaffa hormonspiral även om jag redan påpekat att jag inte mår bra av hormoner. Testat och hade konstanta blödningar och dessutom mer ont av spiralen. Nästa alternativ var att göra en bränning av livmoderslemhinnan vilket minskar mensmängden. Tyckte det lät bra och bad om att få skrivas upp på väntelistan för detta. Förra veckan ringde en av läkarna som utför denna operation och enligt henne är det ett dåligt alternativ för mig som har svåra menssmärtor? Hon sa att jag då också måste sätta in en hormonspiral.. Sa efter en stunds samtal ja till detta men har sedan dess funderat fram och tillbaka och jag har verkligen ingen lust att sätta i en spiral igen. Har istället börja fundera om jag ska operera bort livmodern. Då slipper jag mensen och alla problem med den helt.
Har förstått att man kan spara äggstockarna och därmed inte hamna i klimakteriet.
Kan ni inte berätta era erfarenheter av bränning och hysterektomi?