• mria

Bränning av livmoder eller hysterektomi

Hej, 

Jag fick mitt andra barn för lite mer än ett år sedan, fick tillbaka normal mens (som jag alltid haft - cykler på 27 dagar, mens i 5 dagar, samma mängd som jag alltid haft osv) efter ca 4 månader, mensen förändrades efter ca 3 cykler och jag fick kortare cykler ca 24 dagar, längre mens 7-9 dagar, MYCKET MER MENS, ökade menssmärtor och inte bara vid mens utan enda smärtfria tiden är veckan efter avslutad mens. Jag ringde gynmottagningen och kvinnan jag pratade med sa ?det är nog helt normalt? men jag propsade på att få en tid och blev till slut uppskriven på väntelistan. 

För två veckor sedan var jag till gyn på undersökning. Man hittade inga myom eller liknande, de enda de såg var att det var mycket livmoderslemhinna och, eftersom jag såklart hade mens då, såg de också mitt problem med riklig mens. Fick förslaget om att skaffa hormonspiral även om jag redan påpekat att jag inte mår bra av hormoner. Testat och hade konstanta blödningar och dessutom mer ont av spiralen. Nästa alternativ var att göra en bränning av livmoderslemhinnan vilket minskar mensmängden. Tyckte det lät bra och bad om att få skrivas upp på väntelistan för detta. Förra veckan ringde en av läkarna som utför denna operation och enligt henne är det ett dåligt alternativ för mig som har svåra menssmärtor? Hon sa att jag då också måste sätta in en hormonspiral.. Sa efter en stunds samtal ja till detta men har sedan dess funderat fram och tillbaka och jag har verkligen ingen lust att sätta i en spiral igen. Har istället börja fundera om jag ska operera bort livmodern. Då slipper jag mensen och alla problem med den helt. 

Har förstått att man kan spara äggstockarna och därmed inte hamna i klimakteriet. 

Kan ni inte berätta era erfarenheter av bränning och hysterektomi? 

• Svar på tråden Bränning av livmoder eller hysterektomi
  • Anonym (Novasure)

Jag har gjort en Novasure där man bränner slemhinnorna 
    hade tyvär lite lätt hjärtformad livmoder så jag har inte blivit 100% blödningsfri men skillnaden är ändå enorm
    har gått från dubbla skydd i 10-11 dagar till trosskydd i 3-4 dagar 
    så jag kan verkligen rekommendera det
    kan ju vara värt att testa o slippa en större op
    Blev mindre värk också
    Behövde inte sätta in nån spiral 

• mria
    Anonym (Novasure) skrev 2022-12-26 01:27:42 följande:

Jag har gjort en Novasure där man bränner slemhinnorna 
    hade tyvär lite lätt hjärtformad livmoder så jag har inte blivit 100% blödningsfri men skillnaden är ändå enorm
    har gått från dubbla skydd i 10-11 dagar till trosskydd i 3-4 dagar 
    så jag kan verkligen rekommendera det
    kan ju vara värt att testa o slippa en större op
    Blev mindre värk också
    Behövde inte sätta in nån spiral 

Tack för ditt svar. Det låter riktigt bra. Skönt att det fungerat bra för dig! Glad
    Hade du mycket smärtor innan? 

Läkaren som ringde mig sa att denna behandling med bränning troligtvis skulle ge mig mer smärtor Obestämd

• Anonym (Novasure)
    mria skrev 2022-12-26 09:00:04 följande:

Tack för ditt svar. Det låter riktigt bra. Skönt att det fungerat bra för dig! Glad
    Hade du mycket smärtor innan? 

Läkaren som ringde mig sa att denna behandling med bränning troligtvis skulle ge mig mer smärtor Obestämd

Jag hade problemfri mens 3-4 dagar pyttelite blödning men mellan juli-aug 2020 hände nånting och min mens blev helt galen. Blödde igenom dubbla skydd och varade i 10-11 dagar. Vi pratar pölar på golvet när jag reste mig ur sängen tex
    fick plötsligt väldigt ont även mellan blödningarna. Mitt blodvärde gick ner kraftigt
    provade cyklo f och liknande preparat men det hjälpte bara lite
    Nu år det smärtfritt igen, kan ha en liten tryckkänsla första och andra dagen men annars inget 
    Så jag har upplevt att mensvärken har blivit mycket bättre
    Jag upplevde att det kanske inte är så vanligt med Novasure av nån anledning
    Blev också i första hand erbjuden att operera bort livmodern men jag googlade på det och fann denna lösningen
    Tänkte de va värt att testa för att slippa op 
    haha skriver lite rörigt 
  • mria
    Anonym (Novasure) skrev 2022-12-26 13:08:00 följande:
    Jag hade problemfri mens 3-4 dagar pyttelite blödning men mellan juli-aug 2020 hände nånting och min mens blev helt galen. Blödde igenom dubbla skydd och varade i 10-11 dagar. Vi pratar pölar på golvet när jag reste mig ur sängen tex
    fick plötsligt väldigt ont även mellan blödningarna. Mitt blodvärde gick ner kraftigt
    provade cyklo f och liknande preparat men det hjälpte bara lite
    Nu år det smärtfritt igen, kan ha en liten tryckkänsla första och andra dagen men annars inget 
    Så jag har upplevt att mensvärken har blivit mycket bättre
    Jag upplevde att det kanske inte är så vanligt med Novasure av nån anledning
    Blev också i första hand erbjuden att operera bort livmodern men jag googlade på det och fann denna lösningen
    Tänkte de va värt att testa för att slippa op 
    haha skriver lite rörigt 

Sjukt att det bara kan svänga sådär och mensen blir galen. Fy, lät inte alls kul. Får också ha dubbla skydd, gröna tamponger och menstrosor är grejen just nu och tar Cyklo-F de dagar mensen är som värst. Har ju alltid haft vad jag tyckt varit mycket mens men nu är det på en helt annan nivå.

Låter bra att dina smärtor är bättre igen. Min förhoppning är att kunna göra ingreppet, ev. gå med på att sätta in en spiral och ta ut den om det inte blir bra och klara mig utan värre smärtor. Tänker också att det är värt att testa detta före man tar något beslut att operera bort livmodern. 

Samtidigt känns det som jag lika gärna kan operera bort den så jag slipper allt menskrångel helt men jag vete sjutton.

• Anonym (Maria)

Frågade min väninna - som är gynekolog - o hennes svar var först hormonspiral. Av novasure jfrt med op sa hon att allt förstås beror på status o anamnes. Novasure kan ge hårdare smärtor, ja. Men en op är alltid en op, som har sina egna komplikationsrisker. 

• Anonym (exakt)
    mria skrev 2022-12-25 23:33:51 följande:
    Bränning av livmoder eller hysterektomi

Hej, 

Jag fick mitt andra barn för lite mer än ett år sedan, fick tillbaka normal mens (som jag alltid haft - cykler på 27 dagar, mens i 5 dagar, samma mängd som jag alltid haft osv) efter ca 4 månader, mensen förändrades efter ca 3 cykler och jag fick kortare cykler ca 24 dagar, längre mens 7-9 dagar, MYCKET MER MENS, ökade menssmärtor och inte bara vid mens utan enda smärtfria tiden är veckan efter avslutad mens. Jag ringde gynmottagningen och kvinnan jag pratade med sa ?det är nog helt normalt? men jag propsade på att få en tid och blev till slut uppskriven på väntelistan. 

För två veckor sedan var jag till gyn på undersökning. Man hittade inga myom eller liknande, de enda de såg var att det var mycket livmoderslemhinna och, eftersom jag såklart hade mens då, såg de också mitt problem med riklig mens. Fick förslaget om att skaffa hormonspiral även om jag redan påpekat att jag inte mår bra av hormoner. Testat och hade konstanta blödningar och dessutom mer ont av spiralen. Nästa alternativ var att göra en bränning av livmoderslemhinnan vilket minskar mensmängden. Tyckte det lät bra och bad om att få skrivas upp på väntelistan för detta. Förra veckan ringde en av läkarna som utför denna operation och enligt henne är det ett dåligt alternativ för mig som har svåra menssmärtor? Hon sa att jag då också måste sätta in en hormonspiral.. Sa efter en stunds samtal ja till detta men har sedan dess funderat fram och tillbaka och jag har verkligen ingen lust att sätta i en spiral igen. Har istället börja fundera om jag ska operera bort livmodern. Då slipper jag mensen och alla problem med den helt. 

Har förstått att man kan spara äggstockarna och därmed inte hamna i klimakteriet. 

Kan ni inte berätta era erfarenheter av bränning och hysterektomi? 

Jag har haft nästan exakt samma problem som du beskriver. Riklig och tät mens efter mitt andra barn. Mår dåligt av hormoner så jag har inte velat prova hormonspiral eller andra honrmonläkemedel.

Jag blev rekommenderad bränning av livmodern redan nåt år efter mitt andra barn. Men man kan inte få fler barn när man gjort det och då var jag 33 år gammal och var inte säker på om jag ville ha fler barn eller inte. Först 10 år senare gjorde jag slag i saken. Då var jag säker på att det inte skulle bli fler barn, och att jag började bli för gammal. 

Och den operation var det BÄSTA jag någonsin gjort! Själva ingreppet var lätt och snabbt, några timmar på en dagvård. Sövning och så, men inget allvarligt. Efter operationen så blödde jag någon vecka. Och därefter - ingen mens alls. Så otroligt skönt, ett helt nytt liv, ingen järnbrist, ingen genomblödning på kläder, i sängen etc. Nu när det gått några år sen operationen så får jag en liten liten mens, mest som lite rött på pappret, inte ens behöver skydd. Så själva systemet fungerar ju som vanligt, med ägglossning etc (även om jag nog snart är i klimakteriet). 

Jag har inte haft några menssmärtor så det kan jag inte svara på hur det blir. Men rent logiskt så borde det ju minska, eftersom den smärtan är kopplad till att livmodern stöter ut slemhinna?
  • Anonym (Spiral)

Jag har också haft både svåra menssmärtor och rejäla blödningar, och rekommenderades inte att bränna, just på grund av mensvärken. Jag valde en hormonspiral och det är det bästa jag gjort. Jag gick från dubbla skydd på dagtid och dubbla skydd med handduk samt byte på nätterna, till trosskydd och möjligen lite molande mensvärk ibland. Första året var blödningarna lite långdragna och lite oregelbundna, men eftersom jag aldrig behövde mer än trosskydd, störde det inte. 

• Anonym (Mia)

Jag gjorde en hysterektomi när jag var 26. Det var ca 7 år sedan och jag har än så länge inte haft några komplikationer alls. Tog bort livmoder och äggledare och sparade äggstockarna så jag skulle fortsätta ha normal hormonproduktion. Mitt liv förbättrades så mycket efter operationen och det kändes som jag kunde börja leva igen sedan puberteten efter alla problem jag haft sedan första mensen när jag var 11 år.

Svar på tråden Bränning av livmoder eller hysterektomi