• Kassadin

    Brodering lossnar på tröja

    Hej allihopa och god jul. Jag vet att det finns väldigt smarta människor här och jag är dessvärre inte en av dem. Så jag är övertygad att jag frågar på rätt ställe. 


    Jag har nämligen en jättefin tröja som jag gillar så mycket, det är broderingar eller broderat vet inte hur man säger det. Det står ett mönster med massa trådar men efter jag andvänt tröjan ett tag så börjar trådarna lossna, och dem börjar hänga på mönstret, man håller trådarna i shack om man eldar lite på dem. Men jag undrar om man kan sätta något genomskindligt tyglim som håller trådarna i shack och därav kan de fina mönstret fortfarande helt och intakt. Vad händer om man sätter lite tyglim på?  Stelnar de och sedan går sönder ännu mer sen kanske, vad tror ni? Tacksam för alla tips

  • Svar på tråden Brodering lossnar på tröja
  • Stello

    Försök dra igenom de lösa trådarna till baksidan och gör en knut om det gå så att de inte lossnar igen. Alternativt borde det finnas något annat sätt att fästa på baksidan. Kanske en liten klutt textillim.

  • Litorina

    Om du ska limma så använd absolut inte textillim. Det blir jättefult och förstör tyget. Jag hade istället provat lite, lite trälim (PVA).Det kan hända att det inte håller så bra i tvätt, men är i vart fall bättre än textillim.  Men bäst brukar det bli om man fäster de lösa trådarna med stygn, alltså att du broderar fast dem. 

Svar på tråden Brodering lossnar på tröja