• SupersurasunkSara

    Nyårsmiddag

    Jag letar varmrätt till nyår men alkaverkar vara oxfilé eller fisk av något slag. 

    Vi är fyra personer i år och en tål inte fisk eller skaldjur en tål inte nötter.  

    Oxfilé känns så.. trist. Inte min favorit heller men jag äter det.
    Kollade också i butiken lite snabbt idag, alla låg på närmare 2 kg, det blir mycket rester. 
    Borde väl gå att köpa skivor över disk iofs. 

    Med barnen åt vi alltid kalkon, detta ker jag och maken är gott, men kan man bjuda på det? 

    Har ni några supertips? 

  • Svar på tråden Nyårsmiddag
  • Themis

    Ankbröst med apelsinsås och många goda tillbehör, t.ex. potatisgratäng?

    Laga i ugnen till rätt temp, man ska inte ha så mycket av köttet då så det passar bra i en trerättersmeny.


    Kan innehålla spår av sarkasm.
  • FulFörDig
    SupersurasunkSara skrev 2022-12-26 20:23:08 följande:
    Nyårsmiddag

    Jag letar varmrätt till nyår men alkaverkar vara oxfilé eller fisk av något slag. 

    Vi är fyra personer i år och en tål inte fisk eller skaldjur en tål inte nötter.  

    Oxfilé känns så.. trist. Inte min favorit heller men jag äter det.
    Kollade också i butiken lite snabbt idag, alla låg på närmare 2 kg, det blir mycket rester. 
    Borde väl gå att köpa skivor över disk iofs. 

    Med barnen åt vi alltid kalkon, detta ker jag och maken är gott, men kan man bjuda på det? 

    Har ni några supertips? 


    Ja du kan absolut bjuda på kalkon ! Det är ju en festmåltid som få orkar bjuda på. 


    Brukar själv bjuda på helstekt fågel och alla gillar det oavsett ålder.

    Oxfile känns verkligen dammigt och trist. Förstår inte att den rätten lever vidare.

  • Okänd123456

    Oxfile är för dom som inte orkar tänka själva. När svensken ska bjuda på ngt fint ska det vara det dyraste i kött, fisk, skaldjursväg och ofta blir det pannkaka för folk aldrig lagar det annars. 

    Laga ngt du är trygg med, vet är gott och lägg lite mer tid på hur det serveras istället. Tar bort mkt press från både dig o dina gäster. 

    Serveras mkt hellre en god carbonara som gjorts med omtanke än en seg brasiliansk Oxfile med köpe-potatisgratäng eller den klassiska hasselbackspotatisen. Eller varför inte god husmanskost med en liten lyxigare twist eller ngt så gott som risotto, ett bra vin i, givmild med parmesanen och ngn fin svamp i, kanske lite tryffelolja på om inte riven tryffel.

    En god vegetarisk soppa följd av en risotto kan aldrig slå fel

  • Tecum

    Vi har både bjudit på och blivit bjudna på kalkon på nyårsafton, senast i fjol. Gott är det också!

    I år är det vår tur och då blir det nog rådjurssadel med hasselbackspotatis. Alternativet är något med dovhjort.
    Någon som har ett bra tips på förrätt?

  • Zouxman

    Svårt att svara på när man inte vet vilka skills kocken har, jag grillar mycket och kör mycket bbq, så det är ju en oändlig värld av styckningsdetaljer som öppnar upp sig, när man lär sig bemästra dem, men så fort man går utanför oxfile, entrecôten och fläskfile så brukar de flesta dribbla bort sig.

    Men skillnad kock vid grillen, och få en dag på sig så går det att fixa grymma saker.

  • Themis
    Okänd123456 skrev 2022-12-26 20:47:59 följande:

    Oxfile är för dom som inte orkar tänka själva. När svensken ska bjuda på ngt fint ska det vara det dyraste i kött, fisk, skaldjursväg och ofta blir det pannkaka för folk aldrig lagar det annars. 


    Jag tycker inte alls det är något fel på en bra bit oxfilé med en rejäl konjaks/grönpepparsås när man har de allergibegränsningar som TS beskriver, men jag skulle inte köpa brasiliansk.

    Jag bifaller vidare ditt risottotips- det är en väldigt anpassningsbar rätt, både som hel varmrätt eller som sidotillbehör. 

    Personliga favoriter utan fisk/skaldjur är

    sparris/vårlöksrisotto med citronolivolja, valnötter (för de som tål) och grana padano

    lövbiffsrisotto med svamp och mörkt öl + parmesan (herrarnas favorit)

    rödvinsrisotto med Il Conte Montepulciano d'Abruzzo och pecorino
    (ev. tryffelpecorino eller tryffelolja om man tycker om det) 
    Kan innehålla spår av sarkasm.
  • SupersurasunkSara
    FredrikLiksom skrev 2022-12-26 20:52:18 följande:

    Det behöver inte vara så märkvärdigt. Alla älskar t.ex. potatismos med wienergrill.


    Hahaha, jag tror faktiskt de som kommer tycker om det.  

    Tack för tipset men det blir nog något annat.   
  • SupersurasunkSara
    Zouxman skrev 2022-12-26 21:00:04 följande:

    Svårt att svara på när man inte vet vilka skills kocken har, jag grillar mycket och kör mycket bbq, så det är ju en oändlig värld av styckningsdetaljer som öppnar upp sig, när man lär sig bemästra dem, men så fort man går utanför oxfile, entrecôten och fläskfile så brukar de flesta dribbla bort sig.

    Men skillnad kock vid grillen, och få en dag på sig så går det att fixa grymma saker.


    Jag är rätt bra, men äger ingen grill.
  • SupersurasunkSara
    Tecum skrev 2022-12-26 20:54:33 följande:

    Vi har både bjudit på och blivit bjudna på kalkon på nyårsafton, senast i fjol. Gott är det också!

    I år är det vår tur och då blir det nog rådjurssadel med hasselbackspotatis. Alternativet är något med dovhjort.
    Någon som har ett bra tips på förrätt?


    Fick supergoda oxh superenkla smördegsknyten häromdagen. 

    Skär smördeg i fyrkanter, tryck ner i muffinsform, löggi en god bit ost och någon god marmelad/sylt, vik ihop och kläm till kanterna, pensla ev med ägg, grädda i 200 grader ca 15 min. 
  • SupersurasunkSara
    Stello skrev 2022-12-27 16:26:54 följande:

    Kan du tänka dig en gryta? Eller blir det för ofestligt? Jag har en favorit med lövbiff! Alla som ätit den gillar den. Serverar potatis till. Kollar man ingridienserna så ser den inte så kul ut men den blir verkligen god...

    www.jennysmatblogg.nu/2019/02/21/lovbiffsgryta/


    Jag älskar grytor! 😁 Enkelt och gott. Ska kolla receptet, tack. 
  • Henrie

    Burgundisk gryta (recept bufe Ica) med potatismos gjort på Gräddfil, salt, smör och massa gräslök. Till det gele och hemmagjord inlagd gurka m Persilja 

Svar på tråden Nyårsmiddag