• Anonym (Norge)

Flytta till Norge med 3 barn?

Hej!

Min man har fått arbete i Oslo i Norge. Han har än inte tackat ja än.

Vi har 3 barn, 15, 12 och 10. Finns det någon som flyttat dit med så pass gamla barn? Hur har det fungerat? Har det varit lätt för barnen att få kompisar, komma in i skolan osv? Hur har det varit att hitta boende och arbete för den som inte har? Jag har utbildning och arbete här i Sverige men den utbildningen skulle förmodligen inte fungera i Norge. De har nog inte så stort behov av svensklärare. 

Någon som kan komma med både positiva och negativa saker med att flytta dit?

Som sagt, min man har inte tackat ja än men måste snart göra det. 

• Svar på tråden Flytta till Norge med 3 barn?
  • Anonym (....)

Du kan jobba som modersmålslärare i svenska i Norge. Finns många svenskar där som får svenska som modersmål. 

Men annars ska det inte vara så svårt. Nackdelen kan vara vara skolan, då mam börjar vid 6 år i norge och går 10 år i grundskolan. 

• Anonym (Utlandssvensk)

jag har bott i Oslo men inte med barn. Att få ett jobb är nog inget större problem.

Däremot har vi nyligen flyttat hem med tre barn 12, 10 och 7 efter mer än 10 år utomlands. Det är tufft att flytta och byta land. Att skaffa nya kompisar och komma in i ett nytt språk och ny kultur. Mina barn pratar bara lite svenska. yngsta har dock inte haft några problem utan kom in i det nya livet ganska direkt och fick massa vänner. Men men med detta kommer också ny erfarenheter som också är givande. 

• Anonym (Nej)

Stanna kvar!! Ni förstör era barns liv, rotrycker dem från all trygghet både i miljö, släkt, vänner och allt möjligt!

• Anonym (....)
    Anonym (Nej) skrev 2022-12-27 12:59:01 följande:

Stanna kvar!! Ni förstör era barns liv, rotrycker dem från all trygghet både i miljö, släkt, vänner och allt möjligt!

Eller så får de ett äventyr de aldrig glömmer. Släkt och vänner finns kvar. Oslo är inte i värdens ändå utan någonting med flyg till Sverige. 
  • Anonym (Jenny)

Är det ett alternativ att han veckopendlar?

• Anonym (Pendla?)

Kan han inte veckopendla? Jag har barn i liknande åldrar och skulle själv aldrig rycka upp så stora barn. Har en nära familjemedlem som flyttade flera gånger under uppväxten och hon har hela livet haft svårt med relationer. 

• Anonym (Norge)
    Anonym (Nej) skrev 2022-12-27 12:59:01 följande:

Det är grannlandet, inte andra sidan jorden. 7h med bil. Skulle ta 2 timmar dörr till dörr om vi tar flyg. Släkten finns kvar och de skulle vi träffa lika ofta oavsett (2-4gr per år) 
  • Anonym (Norge)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-12-27 16:28:42 följande:

Är det ett alternativ att han veckopendlar?

Nej, företaget undersökte saken och det blir komplicerat och dyrt för dem. Vi bor långt från gränsen så gränsreglerna fungerar inte. 
  • Anonym (Norge)
    Anonym (Pendla?) skrev 2022-12-27 16:38:01 följande:

Kan han inte veckopendla? Jag har barn i liknande åldrar och skulle själv aldrig rycka upp så stora barn. Har en nära familjemedlem som flyttade flera gånger under uppväxten och hon har hela livet haft svårt med relationer. 

Nu ska vi flytta en gång, inte flera.  Sen är det klart att flytta inte fungerar i alla familjer men det finns också en hel del familjer som flyttat endel och har välmående barn med jag kan enbart se till de invandrarungdomar jag har arbetat med och arbetar med. 
  • Anonym (Bohus)

Gör som vi, bosätt er i Strömstad. Oftast pendlar jag över dagen, ibland veckopendlar jag beroende på hur mkt jobb vi har.

Svar på tråden Flytta till Norge med 3 barn?