• Lillillern

    Era bästa tips på lite mer kompakt och bekväm bilbarnstol

    Hej,


    vi har en Volvo XC90, alltså en ganska stor bil. I baksätet sitter en bakåtvänd bilbarnstol, en BeSafe izi Plus (www.besafe.com/wp-content/uploads/2015/09/BeSafe-iZi-Plus-SE.pdf) och den tar så otroligt mycket plats att det knappt går att sitta i sätet framför. Jag är rätt kort (160 cm) och mina knän tar nästan i handskfacket om jag sitter där. Det känns inte så säkert och absolut inte bekvämt. Jag tänkte att vi kanske hade monterat stolen fel, men vi har gjort om det och det verkar som att vi gjort precis som man ska.


    Jag har googlat och sökt runt på nätet, men detta är ju lite av en djungel, så därför känns det enklare att fråga här.


    Vi tänker att någon där ute säkert sitter på guldtips om en lite mer kompakt bilbarnstol - behöver alltså inte vara superduperkompakt, bara mindre än den vi har och helst bakåtvänd. Naturligtvis önskar vi att den är både säker och bekväm för vår dotter, och att den funkar tills det är dags att skaffa en sittkudde (hon är snart 2 år).


    Hit me! :) 

  • Svar på tråden Era bästa tips på lite mer kompakt och bekväm bilbarnstol
  • Anonym (Ulrika)

    Jag tänkte tipsa om Britax Twoway, som vi hade till våra barn. Den var rymlig och bra för äldre barn (de satt bekvämt bakåtvända tills de var drygt 115 cm), och hade inget stort underrede, så den tog ändå inte så stor plats i bilen. Men den verkar inte säljas längre...
    Maxway och Multitech verkar vara lite liknande. Någon annan kanske har erfarenhet av någon av dem?

  • Lillillern
    Anonym (Ulrika) skrev 2022-12-27 16:20:47 följande:

    Jag tänkte tipsa om Britax Twoway, som vi hade till våra barn. Den var rymlig och bra för äldre barn (de satt bekvämt bakåtvända tills de var drygt 115 cm), och hade inget stort underrede, så den tog ändå inte så stor plats i bilen. Men den verkar inte säljas längre...
    Maxway och Multitech verkar vara lite liknande. Någon annan kanske har erfarenhet av någon av dem?


    Tack för tipset! Ska kolla upp dem :)
  • Elin pelin

    Vi hade Britax maxway och höst, jag har supernöjd med båda. maxway var lite mer ombonad. Nu var båda mina barn var små och kunde sitta bakvända i dessa länge (till de var 5 år), svägerskan som ärvde maxway tycker den är liten till sin 4åring som är modell större.

  • Lillillern
    Elin pelin skrev 2023-01-08 08:11:35 följande:

    Vi hade Britax maxway och höst, jag har supernöjd med båda. maxway var lite mer ombonad. Nu var båda mina barn var små och kunde sitta bakvända i dessa länge (till de var 5 år), svägerskan som ärvde maxway tycker den är liten till sin 4åring som är modell större.


    Tack! Ska kolla upp dessa :)
Svar på tråden Era bästa tips på lite mer kompakt och bekväm bilbarnstol