• Anonym (Pillan)

Är det viktigt för dig att få en av varje?

Som rubriken lyder, är det viktigt för dig att få en av varje? Alltså en pojke och en flicka? Jag tycker det verkar så när man hör andra prata och ge kommentarer och blir ledsen av sånt då jag har två tjejer som jag älskar över allt annat 

• Svar på tråden Är det viktigt för dig att få en av varje?
  • Anonym (Pillan)

Och så för man höra att trean kommer säkert bli en pojke. Men vi vill inte ens ha fler barn. Men bara att säga en sån sak!

• Anonym (Sanna)

Nej, verkligen inte. Vi tog inte reda på könet i förväg, för oss var fokus på ett barn, ett friskt barn. Vi lägger inte tid på sånt vi inte kan påverka. 

• Anonym (Tre)

Absolut inte, varken jag eller min man. Vi fick först två tjejer...sen blev jag gravid igen och både jag och min man var HELT inställda på en till tjej (och var helt ok med det såklart). Så snopna vi blev då vi fick en pojke. Däremot märkte man på omgivningen att dom tog för givet att vi blev extra glada för att det blev en pojkeObestämd Typ "äntligen fick ni en pojke" "Nu måste din man blivit glad" osv Vi skaffade inte ett till barn för att få det andra könet....

• Anonym (T)

Verkligen inte viktigt. Och jag har aldrig stött på inställningen att det skulle vara det någon annanstans än på Familjeliv. Vilka är människorna som bryr sig om sånt? 

• Anonym (om)
    Anonym (Pillan) skrev 2022-12-28 13:33:12 följande:
    Är det viktigt för dig att få en av varje?

Som rubriken lyder, är det viktigt för dig att få en av varje? Alltså en pojke och en flicka? Jag tycker det verkar så när man hör andra prata och ge kommentarer och blir ledsen av sånt då jag har två tjejer som jag älskar över allt annat 

Om du själv är nöjd så förstår jag inte varför du blir ledsen över andras förflugna kommentarer. Du kan bara svara att nej, du är nöjd som det är och tänker inte hålla på och skaffa fler och fler ungar för att andra tror att du vill ha en pojke.

Jag har en av varje, och så himla märkvärdigt är det inte. De är olika individer och så hade det varit även om de haft samma kön. 
  • Anonym (L)

Skulle ge vad som helst för två döttrar.  

• Anonym (4)

Kollade aldrig och fick två av varje. Först flickorna sedan pojkarna. Men vi blev ju förvånade när trean blev en pojke. Han i sin tur  blev nog lite extraglad när lillebror kom. 
    Men vi hade inga tankar på något vis, det blev som det blev. 

• Anonym (M)

De flesta önskar sig ju ett friskt barn. Sen tar nog många för givet att man som kvinna önskar en dotter och som man en son. Men folk kan vara väldigt plumpa och av någon konstig anledning har de blivit en allmän angelägenhet av hur många barn och vilket kön folk skaffar/får. 

Vi fick en flicka och sen en pojke. Då trodde omgivningen vi va klara. En kollega sa, högsta vinsten! Nu är ni klara. Då sa jag bara nej, jag har alltid önskat tre barn. Kan säga att minen han gav mig då var väldigt snopen. Vi fick två barn till efter det, en pojk och en flicka. Gratulationerna uteblev vid fjärde graviditeten men kunde inte nå några höjder när hon kom ut och var en flicka efter två pojkar. 

Om du är nöjd så förstår jag inte varför du blir ledsen av vad andra tkr? Folk kommer ju alltid ha åsikter om allt. 

• NinniQX

Inte vi. Vi har 4 döttrar. Men omgivningen har ju kommit med olika kommentarer som att det är synd om oss att vi bara har döttrar eller nu hoppas vi på en pojk. En annan kommenterade att det var dumt att jag steriliserade mig för nu kunde vi inte få en pojk. Jag steriliserade mig för jag höll på att dö när jag födde vår sista dotter, läkaren sa att nästa gång kanske kroppen inte orkade med. Ingen som den personen tyckte var något att tänka på. Det var viktigare att få en son. 

• Anonym (Suck)

I Sverige är det en norm med en av varje, i andra länder är det en norm att ha pojkar... så jäkla löjligt om du frågar mig. folk kan inte tänka själva och upprepar bara vad alla andra säger, som papegojorna.

"Ååh du hoppas det är en pojke denna gång?"
    "Åh vad kul att ni fick en flicka, nu har ni en av varje!"

Eller visar sin besvikelse om barn nummer två är av samma kön som första. Sådana kommentarer är bara upprepningar av vad de själva hört från andra. Innerst inne tror jag knappast dem bryr sig om vad du får för kön på dina barn.
    Människor är flockdjur, vi vill passa in helt enkelt, så om de flesta säger att en av varje är det bästa så är chansen stor att du också börjar tycka det och känna dig dålig när du inte har en av varje, varför? Jo för omedvetet vill du passa in.

Jag brukar bara utmana sådana kommentarer, frågar tillbaka "varför tycker du det?" Osv, ställ frågor. Till slut kommer de själva fram till att de beter sig som papegojor som upprepar sig :)

Svar på tråden Är det viktigt för dig att få en av varje?