• User1086

    Gravid efter en infektion I livmodern

    Bakgrund! 


    För två veckor sen fick jag ett MA igångsatt och fick tyvärr inte välja om jag ville ha kirurgiskt eller medicinskt, hade jag inte varit så nedbruten hade jag aldrig gått med på ett medicinskt, dock ej pga vad som hände (otroligt empatilöst bemötande från läkaren i allmänhet - gå inte till sabbatsberg om ni kan)
    Den enda varningen BM gav var att det göra väldigt ont, inte att man kan förblöda :)
    Mot kvällen efter att cytotecen fått göra sin grej i ca 5h så svimmade jag första gången, sen vart det flera gånger till. Nästa dag blödde jag exakt lika mycket (badrummet såg ut som en mordscene efter mina stapplande och halvt vid medvetna försök att inte tuppa av på toaletten.) 
    Efter en avtuppning där jag inte längre kunde andas gick jag till slut med på att ringa ambulans. Väl på Danderyds gynakut (där var varenda läkare och bm fantastiska dock) fick jag genomgå två skrapningar för att stoppa blödningen samt 4 påsar blod utöver diverse dropp.
    Fyra dagar senare får jag som en lättare menssmärta samt börjar få flytningar som luktade som kött. Åkte då tillbaka och fick en infektion konstaterad med en 7 dagars kur antibiotika med mig hem.
    Nu är antibiotikan över, smärtan borta och ingen lukta av 2dagars kött, halleluja! 
    Så efter denna långa utläggning undrar jag om någon varit med om något liknande, eller kanske bara sitter på lite allmän kunskap gällande hur mina utsikter ser ut för att bli gravid (gärna så snart som möjligt) igen?
    Har en superjämm 28 dagars cykel annars, varken röker eller är överviktig, eller underviktig (längre...)
    Det jag har läst är att en infektion kan sätta rejäla käppar i hjulen för gravidchanser men min upptäcktes ju så tidigt så behöver jag ens vara orolig? Iallafall så här tidigt? 
    Man har ju blivit DUKTIGT medveten om att ens fertilitet inte är att tas förgivet .
  • Svar på tråden Gravid efter en infektion I livmodern
  • Anonym (O)

    Ledsen att läsa om din historia och beklagar det du tvingats genomgå. Jag har själv ett ma i v 12 i bagaget  och vet hur ont det gör att förlora det man hoppats på. 


    Eftersom du var snabb med att söka vård och fick hjälp så tror jag inte att det kommer påverka dina chanser att bli gravid igen. Min syster var med om liknande situation tidigare i år och hon blev gravid igen utan svårighet och har nu passerat v 25. 


    Lycka till! 

  • Anonym4848

    Usch vilken pärs!

    Förra året gick jag igenom MA och cytotec, hade liknande som du med sjuka blödningar, svimningar osv. Slapp infektion men hade rester kvar som blödde till och från i nästan 3 månader innan jag till slut fick skrapning. Blev gravid igen direkt efter skrapningen och dottern är nu 11 månader. <3 

Svar på tråden Gravid efter en infektion I livmodern