• hejden

    Problem efter starroperation?

    Jag gjorde en starroperation för snart tre veckor sedan. Jag såg väldigt dåligt på det ögat och hade -4,75 tror jag. Nu har de opererat så att styrkan ska vara likt mitt andra öga omkring +1,75. 


    Jag ser absolut mer färger och mer konturer. Det som är mitt problem är att det jag nu ser på avstånd (som jag inte sett innan) är inte skarpt och suddigt. Håller jag för det inte opererade ögat så ser jag saker suddigt (dock såg jag inte ens dessa saker innan). 


    Det känns som att ögat har svårt att hitta fokus med det ögat - eller om det är så att ögat/ hjärnan behöver vänja sig vid att jag ser ?mer? på det ögat än vad jag gjorde innan operationen? 

    Kolla på sonens innebandy blir jag helt typ yr av för det känns som att ögat/ hjärnan inte vet hur den ska hantera bilden. Möter jag personer så kan ögat typ inte fokusera på dennes ansikte och det flyter liksom lite ihop. De sa att jag kunde behöva läsglasögon men datorn och tvn har jag inte problem att se på. Dock trodde jag inte att det skulle bli ?mer? svårt att se på avstånd. 


    Någon som varit med om något liknande och kan berätta sina erfarenheter? Kan ögat/ hjärnan fortfarande vänja sig? Kan det suddiga/ oskarpa bilden bli bättre? 


    Hoppas någon kan dela med sig någon erfarenhet! Blir så orolig över om ögat blivit förstört.. 

Svar på tråden Problem efter starroperation?