• Anonym (Ts)

v 8 och flåsig för allt?!?

Är gravid i v 8 och blir andfådd för precis allt. Idag har jag flåsat för minsta trappa och när jag åt middag. Fick stoppa i en svag motluta ute och andas.

Är det här verkligen normalt???

• Svar på tråden v 8 och flåsig för allt?!?
  • Anonym (Samma)

Så var det för mig också, det var faktiskt det som gjorde att jag gjorde ett nytt gravtest (hade gjort ett några dagar tidigare som var negativt). Flåsade som en liten flodhäst efter en halvtrappa :D

• Anonym (Trebarnsmamman)

Så där har jag varit med alla mina tre barn, har känts som en 50% konditionssänkning, typ. Vet inte om det vanligt.

• Anonym (Hmm...)

Låter jättekonstigt. I vecka 8 är man ju knappt gravid ens
    Mer normalt att det blir jobbigt runt v 20-22 åtminstone. Tror jag, eller så är det jag som är ovanlig.

• Anonym (Samma)
    Anonym (Hmm...) skrev 2022-12-28 18:34:29 följande:

Låter jättekonstigt. I vecka 8 är man ju knappt gravid ens
    Mer normalt att det blir jobbigt runt v 20-22 åtminstone. Tror jag, eller så är det jag som är ovanlig.

Fast om man blir flåsig senare i graviditeten är det ju för att man blir tyngre. Det är i början som fostret utvecklas som mest och det tar jättemycket av kroppens resurser, det är därför man blir så trött och då är det inte konstigt att man snabbare blir andfådd också. 
  • Anonym (Ts)

Skönt att höra att man inte är ensam. Är så himla trött med, inte nödvändigtvis sovtrött och gäspig liksom, men känslan att bara vilja sätta mig ned i soffan och inte behöva göra något alls är stark om dagarna. Det känns som jag inte har energi liksom även om jag inte vill lägga mig och sova.

• mammabitch

Känner igen det - från ungefär där du är nu och några  månader framåt så fick jag faktiskt gå av cykeln för minsta uppförsbacke och somnade sådär sju varje kväll.
    Inte jättekul, tror att ett blodvärde som sjönk drastiskt var en del av orsaken. Besvären har faktiskt minskat senare i graviditeten för mig och jag tror att det är ganska vanligt.

• Anonym (Pust pust pust)

Det var samma för mig. Det började samtidigt som jag plussade. Jag var ute på en promenad i skogen med en vän någon gång där de första veckorna, och i varje liten backe flämtande jag så hon reagerade och undrade hur det var fatt. Fick dra en vit lögn om att jag var lite småförkyld.

Svar på tråden v 8 och flåsig för allt?!?