• Näng

    Jag vill flytta, kan han bestämma?

    Hej! 

    Jag tog ut skilsmässa för 5år sedan. Barnen har bott med mig sedan dess och träffat sin pappa ca 1gång var tredje månad. Han är alkoholist och har psykisk sjukdom. Flertalet anmälan från vården pga av intoxer och suicidförsök. Jag har utretts pga av detta två gånger och socialtjänsten har säkerställt att barnen är skyddade. Senaste gångerna anmälan inkommit har de avskrivits pga av att myndigheten känner mig och barnen. Vi har fått fint och kunnigt stöd. 

    Nu till min fråga, vi har fortsatt gemensamma vårdnad. Till stor del för att pappan inte använder barnen mot mig eller skadar dem medvetet och lyssnar på vad jag säger. Vi har i princip ingen kontakt idag och hans engagemang är minimalt. Jag har nu träffat en ny man sedan några år och han fyller funktionen pappa för dem. Vi vill nu bo tillsammans och flytta 25mil bort. Måste pappan godkänna detta? Tips och råd mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Jag vill flytta, kan han bestämma?
  • Anonym

    Ja, eftersom ni har gemensam vårdnad så måste han godkänna flytten för barnen. 

  • Anonym (1999)

    1999 flyttade jag med våra barn 50 mil bort. Delad vårdnad och han hade dem då varannan helg.  (Nu begriper jag inte hur jag gick med på det från början) 
    Han protesterade inte  men jag behövde inte formellt hans tillåtelse vad jag minns. 
    Konstigt egentligen. 

  • Anonym (1999)
    Anonym (1999) skrev 2022-12-28 21:51:30 följande:

    1999 flyttade jag med våra barn 50 mil bort. Delad vårdnad och han hade dem då varannan helg.  (Nu begriper jag inte hur jag gick med på det från början) 
    Han protesterade inte  men jag behövde inte formellt hans tillåtelse vad jag minns. 
    Konstigt egentligen. 


    Antingen minns jag inte eller så är det med rätta andra regler nu. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (1999) skrev 2022-12-28 21:51:30 följande:

    1999 flyttade jag med våra barn 50 mil bort. Delad vårdnad och han hade dem då varannan helg.  (Nu begriper jag inte hur jag gick med på det från början) 
    Han protesterade inte  men jag behövde inte formellt hans tillåtelse vad jag minns. 
    Konstigt egentligen. 


    Jo, du behövde hans tillåtelse men ni var ju överens så då hade du det, indirekt om inte annat. Man behöver inte ha det på papper, men säkrast om man har det ifall personen ändrar sig. Hade han velat så hade han kunnat ta det till tingsrätten och dessutom polisanmält dig för egenmäktigt förfarande med barn.
  • Anonym (Nej)

    Självklart behöver du inte hans tillstånd. KJag blir förvånad över folk so sitter och killgissar i tråden!

    Det som kommer att hända är att du byter adress. I och med det kan pappan välja att erbjuda barnen att bo hos honom istället för att flytta med dig. Om det är så att han bor kvar i stan och det bästa för barnen är att bo hos honom kan det vara så att han beviljas som boendeförälder.
    Om han inte kan ha barnen boende hos sig får de så klart följa med dig (vad är alternativet?!). Allt kommer då att fortsätta som tidigare med dig som boförälder och honom som umgängesförälder.

    Han kan självklart inte påverka var du ska bo även om ni har barn ihop!

Svar på tråden Jag vill flytta, kan han bestämma?