• 1karolina

ensam på nyår

Som rubriken lyder, kommer att vara själv hemma på nyårsafton, precis som jag varit de senaste åren? har ångest inför detta. 

jag är en 34 årig kvinna och anser mig vara en ?normal?, trevlig och hyfsat rolig person. Upplever mig tex vara ganska omtyckt av kollegorna på jobbet. jag har vänner men det är en ganska liten umgängeskrets, de flesta är vänner som jag träffar ?lite då och då?, jag har inget s k kompis-gäng. Vid högtider har vännerna andra planer (som inte innefattar mig, antar att vi inte är tillräckligt nära för att jag ska räknas in i planerna..). Så, ensam på nyårsafton = känner mig misslyckad, som en riktig outsider. känns deprimerande att bara vara hemma när andra är på fest eller åtminstone firar tillsammans med någon. Värst är väl nästan skammen när man får frågan vad man ska göra på nyår och behöver svara ?vet inte, inget planerat? (eller dra en vit lögn). Någon annan här som är i samma sits eller känner igen sig? 
  • Svar på tråden ensam på nyår
  • Anonym (-)

Är man 37 år i ungefär samma sits. Har varit ensam på nyårsafton senaste 7 åren. Skäms jag? Ja, så in i norden. Borde jag skämmas? Nej jag tycker egentligen inte det och det borde inte du heller. Men det går inte att undvika att känna sig misslyckad och utanför.

• Friger

Hade det så när jag var yngre.

Inga egentliga vänner nu heller på det viset men tre av ungarna är hemma så jag blir ju inte ensam. Men vet inte om jag kommer att orka hitta något större. Lite god mat och dryck bara.

Vad ska du själv göra?

• Anonym (Carinata)

Sjuk under jul med akutbesök på självaste julafton. Nu har blir blivit sjuka så vi får ställa in nyårsfirandet. Inget stort utan 4 på middag. Blir hemma ensam då det dessutom blir ett helvetes oväder och rekommendationen är att vara hemma. Går bra det också. Bara så jäkla trist. Inte för att jag är den som slår klackarna i taket. Det kommer fler jul- och nyårshelger. 

Det ska inte vara ett stigmata för dem som är själv under sk storhelger. Trots allt är det bara en helt vanlig lördag. Allt fuss har vindkast själva. 

• Anonym (Samma)

Inte heller nåt naturligt umgänge så jag lade mig tillgänglig på jobb vilket jag fick. Då kan jag skylla på det iallafall. 

• 1karolina
    Anonym (Samma) skrev 2022-12-29 17:33:55 följande:

Inte heller nåt naturligt umgänge så jag lade mig tillgänglig på jobb vilket jag fick. Då kan jag skylla på det iallafall. 

skönt! Vad jobbar du med?
  • 1karolina
    Friger skrev 2022-12-29 16:04:09 följande:

Hade det så när jag var yngre.

Inga egentliga vänner nu heller på det viset men tre av ungarna är hemma så jag blir ju inte ensam. Men vet inte om jag kommer att orka hitta något större. Lite god mat och dryck bara.

Vad ska du själv göra?

ok, låter trevligt! blir väl samma för mig, nån god mat + dryck, samt kolla film. 
  • 1karolina
    Anonym (-) skrev 2022-12-29 16:02:45 följande:

Är man 37 år i ungefär samma sits. Har varit ensam på nyårsafton senaste 7 åren. Skäms jag? Ja, så in i norden. Borde jag skämmas? Nej jag tycker egentligen inte det och det borde inte du heller. Men det går inte att undvika att känna sig misslyckad och utanför.

okej! Nej precis, svårt att undvika den känslan =/

om du får frågan vad du ska göra på nyårsafton, vad  brukar du svara då? 
  • Anonym (Lena)
    1karolina skrev 2022-12-29 15:55:40 följande:
    ensam på nyår
    Som rubriken lyder, kommer att vara själv hemma på nyårsafton, precis som jag varit de senaste åren? har ångest inför detta. 

jag är en 34 årig kvinna och anser mig vara en ?normal?, trevlig och hyfsat rolig person. Upplever mig tex vara ganska omtyckt av kollegorna på jobbet. jag har vänner men det är en ganska liten umgängeskrets, de flesta är vänner som jag träffar ?lite då och då?, jag har inget s k kompis-gäng. Vid högtider har vännerna andra planer (som inte innefattar mig, antar att vi inte är tillräckligt nära för att jag ska räknas in i planerna..). Så, ensam på nyårsafton = känner mig misslyckad, som en riktig outsider. känns deprimerande att bara vara hemma när andra är på fest eller åtminstone firar tillsammans med någon. Värst är väl nästan skammen när man får frågan vad man ska göra på nyår och behöver svara ?vet inte, inget planerat? (eller dra en vit lögn). Någon annan här som är i samma sits eller känner igen sig? 

Min dotter har det precis som du. En liten umgängeskrets där alla dessutom har sällskap. 

Omtyckt på jobbet men är yngst i arbetslaget . Hon är 32 och kollegorna omkring 45 år med hus, barn och partners. 

Hon har tränarkompisar men när det kommer till helgfestligheter så är hon helt ensam. Nyår och midsommar firas ensam eller ibland med oss. Hon lider och jag lider med henne. 

Jag vet inte om jag ska prata med henne om detta utan att det blir fel. I år har hon bjudit hem min man och mig till sig. Vilket vi ser fram emot för hon lagar så god mat och har alltid fixat så mysigt. Men inte sjutton ska man fira nyår med sina föräldrar när man är 32 😢

• Anonym (Samma)
    1karolina skrev 2022-12-29 17:53:00 följande:
    skönt! Vad jobbar du med?
    Uska inom hemtjänsten. La jobb hela julen med för att mörka lite att barnen inte kom hem. Skäms ...Ja det gör jag. Skäms över att vara 56 och singel. 
  • Anonym (-)
    1karolina skrev 2022-12-29 17:59:23 följande:
    okej! Nej precis, svårt att undvika den känslan =/

om du får frågan vad du ska göra på nyårsafton, vad  brukar du svara då? 
    Tidigare brukade jag dra en vals för att jag skämdes så 
    men de senaste 2 åren har jag sagt som det är, att jag blir ensam. I år har ingen frågat så jag har inte behövt svara.
Svar på tråden ensam på nyår