• Anonym (byta jobb?)

Finns det jobb utan utbildning där man tjänar mer än 27000 kr/mån?

Efter att ha arbetat under 20 år tid som barnskötare med förskolebarn så ska min arbetsplats lägga ner. Jag kommer att bli erbjuden en annan tjänst i kommunen, men jag funderar på om det kanske är läge att byta arbete helt och hållet. Jag är 40 år och tjänar 26800 kronor och vill inte gå ner i lön.

Vad finns det för yrkesmöjligheter för mig? Finns det ens något annat arbete där jag kan tjäna ungefär lika mycket som nu - eller mer - utan att jag har någon särskild utbildning bortsett från min barnskötarutbildning?

Jag är bra på att skriva och funderade ett tag på att utbilda mig till medicinsk sekreterare, men jag är inte bra på engelska eller matte, vilket jag måste kunna i så fall. Dessutom vet jag inte om jag orkar gå en YH-utbildning. 

Finns det något jobb man kan ta utan annan utbildning?

• Svar på tråden Finns det jobb utan utbildning där man tjänar mer än 27000 kr/mån?
  • Nutid

Vanligt industrijobb typ montörer ligger i snitt på 30'. 

• Anonym (Lilla jag)

Bemanningsföretag, jobbar du genom ett sådant får du liknande lön som den genomsnittliga på din nya arbetsplats.
    Det innebär att jag efter 20 år på jobbet lår upp ibland totalt hopplösa personer med en lön på över 27000.

• Anonym (Hej)

Tjänade nästan 28 som receptionist. Ingen utbildning förutom barn o fritid för 100 år sedan

• Anonym (,-ökbnuol)

Elevassistent? Jag har ingen utbildning men bra referenser från liknande jobb och fick 26 000 när jag började för fyra år sen. Nu är jag uppe i 28350 kr, jag jobbar på en särskola. 

• Anonym

Ställ dig i produktion eller avsyning på tillverkningsindustri. Efter ett tag lär du ligga kring 30-32 åtminstone, sen kan man få små extrauppgifter som "något lite mer av expert på detta" eller "utvald till detta" osv efter ett tag.

Kan du dessutom jobba skift så får du självklart tillägg för det (relativt stora tillägg, ju mer obekväm skiftform desto större såklart).

• Anonym (byta jobb?)
    Yllop skrev 2022-12-30 01:45:06 följande:

Gruvarbetare tjänar nästan 50 000 i månaden.

Tanken hade varit lockande om det hade funnits en gruva i närheten. Jag bor dock i Skåne.
  • Anonym (Butikschef)
    Anonym (byta jobb?) skrev 2022-12-29 22:10:42 följande:
    Finns det jobb utan utbildning där man tjänar mer än 27000 kr/mån?

Efter att ha arbetat under 20 år tid som barnskötare med förskolebarn så ska min arbetsplats lägga ner. Jag kommer att bli erbjuden en annan tjänst i kommunen, men jag funderar på om det kanske är läge att byta arbete helt och hållet. Jag är 40 år och tjänar 26800 kronor och vill inte gå ner i lön.

Vad finns det för yrkesmöjligheter för mig? Finns det ens något annat arbete där jag kan tjäna ungefär lika mycket som nu - eller mer - utan att jag har någon särskild utbildning bortsett från min barnskötarutbildning?

Jag är bra på att skriva och funderade ett tag på att utbilda mig till medicinsk sekreterare, men jag är inte bra på engelska eller matte, vilket jag måste kunna i så fall. Dessutom vet jag inte om jag orkar gå en YH-utbildning. 

Finns det något jobb man kan ta utan annan utbildning?

Absolut finns det det. Jag gick från en 30h anställning i butik till butikschef och min lön ligger där omkring. Har ingen utbildning utan visade bara framfötterna och hade en god relation med min dåvarande chef som var väldigt nöjd med min arbetsinsats. 
  • Gaskarl

Lastbilschaufförer är väl snart uppe i 29tusen.
    Dock finns ingen lönestege.

Svar på tråden Finns det jobb utan utbildning där man tjänar mer än 27000 kr/mån?