• Anonym (Uppgi­ven mamma)
    Fri 30 Dec 2022 10:48
    2811 visningar
    20 svar
    20
    2811

    Kan jag få hela föräldrapenningen?

    Har en son på 6 mån som jag bor själv med, min sons pappa och jag har gemensam vårdnad,men jag har tagit allt ansvar för sonen sedan födseln och hans pappa kommer hit och hälsar på ,på sina villkor. Är både ledsen och besviken på honom då han lovar mer än vad han kan hålla. Vet att han nu är ledig från arbetet denna vecka och han har nu inte träffat sonen på 4 dagar. 

    Mina föräldrardagar är snart slut och jag har bett om att han ska överlåta dagar till mig vilket han inte gjort. 

    Finns de på något sätt jag kan få ta del av hans dagar,för känner jag honom rätt kommer han inte ens kunna ta sitt ansvar och vara pappaledig. De få gånger han är här ger han honom typ en flaska ersättning och byter en blöja,sedan sover han på min soffa. 

    Så l

  • Svar på tråden Kan jag få hela föräldrapenningen?
  • Anonym (Uppgi­ven mamma) Trådstartaren
    Fri 30 Dec 2022 10:51
    #1

    Oj skicka innan jag var klar,men ville även skriva att jag är så oerhört ledsen,ensam och besviken över hans agerande. 

    Tillägga att vi går på samtal via soc där han hela tiden ljuger för dem hur mycket han ska ställa upp och att han ska bättra sig komma oftare och hjälps till mer och så hör han ändå inte av sig.

    Så känner mig som en mamma som inte har en far till sitt barn 😪

  • Anonym (Vad säger man...­)
    Fri 30 Dec 2022 10:58
    #2

    Jag har varit med om liknade med min äldsta. Hans pappa vägrade skriva över dagar på mig och ville inte vara pappaledig själv. Jag fick vända mig till familjerätten. Dom lyckades få honom att skriva över dagar så det räckte till sonen blev 1 år och kunde börja på förskola. Vad hände men alla pappans dagar tro? Jo dom försvann för pappan tog inte ut en endaste dag. 
    Så han lät alla dagar gå till spillo istället för att skriva över dom på mig så jag kunde vara hemma längre med hans son istället för att behöva skola in honom på förskola så fort han blev 1 år. 

  • Anonym (+++)
    Fri 30 Dec 2022 11:23
    #3
    Anonym (Uppgiven mamma) skrev 2022-12-30 10:51:39 följande:

    Oj skicka innan jag var klar,men ville även skriva att jag är så oerhört ledsen,ensam och besviken över hans agerande. 

    Tillägga att vi går på samtal via soc där han hela tiden ljuger för dem hur mycket han ska ställa upp och att han ska bättra sig komma oftare och hjälps till mer och så hör han ändå inte av sig.

    Så känner mig som en mamma som inte har en far till sitt barn 😪


    Då får du ta upp detta tydligt på nästa samtal. Tala om att du vill och behöver fler föräldradagar för barnets skull. Fråga dem hur du ska göra inför honom, så att han hör både vad du säger och vad de svarar. Vik inte ner dig för att han sitter där. Om han ljuger så talar du om att nu ljög du osv. 
  • Anonym (U)
    Fri 30 Dec 2022 11:47
    #4

    Han vill inte vara föräldraledig då alltså?

  • Anonym (Uppgi­ven mamma) Trådstartaren
    Fri 30 Dec 2022 11:50
    #5
    Anonym (U) skrev 2022-12-30 11:47:56 följande:

    Han vill inte vara föräldraledig då alltså?


    Inte vad han sagt åtminstone och mina dagar tar slut om någon månad. Han har ju inte ens spenderat en natt med vår son sedan han föddes. Så hur ska han kunna vara pappaledig,sonen vår kan ju inte bo där.
  • Anonym (U)
    Fri 30 Dec 2022 11:58
    #6
    Anonym (Uppgiven mamma) skrev 2022-12-30 11:50:23 följande:
    Inte vad han sagt åtminstone och mina dagar tar slut om någon månad. Han har ju inte ens spenderat en natt med vår son sedan han föddes. Så hur ska han kunna vara pappaledig,sonen vår kan ju inte bo där.
    Har du frågat honom rakt ut?

    Ring soc och rådfråga dem. 
  • Anonym (Uppgi­ven mamma) Trådstartaren
    Fri 30 Dec 2022 12:05
    #7

    Nu från ingenstans skriver han att han vill ge mig alla sina dagar 🤷?♀️. Men dem som han inte kan överlåta kan han väl dessvärre inte ge mig eller?

  • Anonym (Nja)
    Fri 30 Dec 2022 12:07
    #8
    Anonym (Uppgiven mamma) skrev 2022-12-30 12:05:22 följande:

    Nu från ingenstans skriver han att han vill ge mig alla sina dagar 🤷?♀️. Men dem som han inte kan överlåta kan han väl dessvärre inte ge mig eller?


    Nej de som inte kan överlåtas kan inte överlåtas. 1+1=2. Står också väldigt tydligt på Försäkringskassans hemsida om man försöker läsa lite. Men du kan inte tvinga honom att föra över några dagar alls så om han ändrar sig igen så är det så. Hoppas han nu kan stå för sitt ord eftersom han ändå inte verkar vilja ta ut några dagar.
  • Anonym (Marie­)
    Fri 30 Dec 2022 12:13
    #9
    Anonym (Uppgiven mamma) skrev 2022-12-30 12:05:22 följande:

    Nu från ingenstans skriver han att han vill ge mig alla sina dagar 🤷?♀️. Men dem som han inte kan överlåta kan han väl dessvärre inte ge mig eller?


    Han kan överlåta alla utom 90, så var det i alla fall när mitt yngsta barn kom och jag tror inte det ändrats (innan var det 60 dagar som var låsta).
    Men ta upp det nästa gång på samtal att han bara har två alternativ:
    1 - ge dig så många dagar som det går, så att du tar f-ledigheten och sen skolar in barnet.
    2 -  tar över f-ledigheten och tar ut sina dagar. Du börjar jobba/studera.
    That's it, några andra magiska lösningar finns liksom inte.
    Han är förälder. Det kommer med visst ansvar!
    Jag lider med dig som måste leva i detta men du gör det bästa för ditt barn. 
  • Anonym (4344)
    Fri 30 Dec 2022 12:51
    #10
    -2 +2

    Beslutet om vem som blir far till sina barn är ett av de absolut viktigaste beslut man tar. Du verkar ha valt en av de sämre varianterna. 

  • Anonym (Uppgi­ven mamma) Trådstartaren
    Fri 30 Dec 2022 12:54
    #11
    -2 +3
    Anonym (4344) skrev 2022-12-30 12:51:57 följande:

    Beslutet om vem som blir far till sina barn är ett av de absolut viktigaste beslut man tar. Du verkar ha valt en av de sämre varianterna. 


    Var och hur anser du att ditt svar hjälper mig? Din bittra fan du kan bara hålla käften.
  • Anonym (+++)
    Fri 30 Dec 2022 13:24
    #12
    Anonym (Uppgiven mamma) skrev 2022-12-30 12:05:22 följande:

    Nu från ingenstans skriver han att han vill ge mig alla sina dagar 🤷?♀️. Men dem som han inte kan överlåta kan han väl dessvärre inte ge mig eller?


    Bra det ändå. Se nu till att han verkligen gör det också. 

    Nej, de dagarna kommer nog frysa inne. 
  • Fri 30 Dec 2022 13:43
    #13

    Alla dagar går inte att överlåta. De so. Går får du om sambon godkänner sett 

  • Anonym (Vårdn­ad)
    Fri 30 Dec 2022 15:45
    #14
    +3

    Om ni skriver över enskild vårdnad på dig då får du alla dagarna. Ni kan ju återgå till gemensam i ett senare skede om ni skulle vilja det av någon anledning. Ta upp det med honom och tillsammans med familjerätten, på samtal där. Det är vanligt att man gör så.

  • Anonym (Åhnej­)
    Mon 2 Jan 2023 23:54
    #15
    +1

    Om man hade fått en tia för alla bittra tanter med tjocka offerkoftor som suttit och ojjat sig över sina livsval på det här forumet, ja då hade man varit rik. 


    Precis som tidigare nämnts så är det därför man skaffar barn med någon som ömsesidigt vill bli förälder

  • Anonym (Uppgi­ven mamma) Trådstartaren
    Tue 3 Jan 2023 10:37
    #16
    -1 +1
    Anonym (Åhnej) skrev 2023-01-02 23:54:26 följande:

    Om man hade fått en tia för alla bittra tanter med tjocka offerkoftor som suttit och ojjat sig över sina livsval på det här forumet, ja då hade man varit rik. 


    Precis som tidigare nämnts så är det därför man skaffar barn med någon som ömsesidigt vill bli förälder


    Och om man fått betalt för alla skitstövlar som dig som skriver elaka saker på sociala medier,så hade jag också varit rik nu. Jag är varken tant eller har offerkoftan på. Och även ditt svar ger inget vettigt till min fråga. Ni som svarar har heller ingen aning om hur vårt förhållande var innan eller vad som även hänt under tidens gång och det är inte heller något som jag tänker förklara för er.

    Sedan lärde även mina föräldrar mig att har man inget snällt att säga ska man vara tyst. 
    Den biten tycks dina föräldrar ha missat helt.
  • Anonym (Petra­)
    Tue 3 Jan 2023 11:21
    #17
    Anonym (Vårdnad) skrev 2022-12-30 15:45:32 följande:

    Om ni skriver över enskild vårdnad på dig då får du alla dagarna. Ni kan ju återgå till gemensam i ett senare skede om ni skulle vilja det av någon anledning. Ta upp det med honom och tillsammans med familjerätten, på samtal där. Det är vanligt att man gör så.


    Precis. Förstår inte varför man skulle vara så kvick med gemensam vårdnad om man inte har en relation eller bor ihop. Nån gång måste man väl ändå ha  diskuterat vem och hur länge man ska vara föräldraledig och inser man att den ena inte vill vara ledig alls med bebisen så kan man ju vänta med gemensam vårdnad.
  • Anonym (Uppgi­ven mamma) Trådstartaren
    Tue 3 Jan 2023 11:46
    #18
    Anonym (Petra) skrev 2023-01-03 11:21:18 följande:
    Precis. Förstår inte varför man skulle vara så kvick med gemensam vårdnad om man inte har en relation eller bor ihop. Nån gång måste man väl ändå ha  diskuterat vem och hur länge man ska vara föräldraledig och inser man att den ena inte vill vara ledig alls med bebisen så kan man ju vänta med gemensam vårdnad.

    Vi hade en relation och bodde i hop när sonen föddes. Men flyttade då jag tyckte han prioritera annat framför sonen 
  • Anonym (Been there)
    Tue 3 Jan 2023 16:33
    #19

    Jag kan inte citera, men förra året när min yngsta blev 4 (man kan bara ha 96 dagar kvar totalt efter 4) kunde mitt ex skriva över de dagar han inte tagit ut, trots att han inte tagit alla kvotdagarna. Innan gick det inte men det bör ju gå för er också när pojken fyllt 4 i alla fall. 

  • Anonym (µÖL Mjköp'­)
    Tue 3 Jan 2023 16:43
    #20

    Förhoppningsvis håller han sitt löfte och skriver över dagarna på dig. 


    För att få tillgång till alla dagar så måste ni gemensamt ändra vårdnaden till enskild för dig. Om han kan tänka sig att gå med på det vore ju det bra i nuläget. Umgängesrätten finns där ändå, för den är barnets, inte hans. 


    Om han sen inte vill, ja då finns ju inget att göra, men umgänget förändras inte även om vårdnadsformen ändras. 


    Dock, det är inte bara att välja enskild vårdnad när man vill, det kan nekas om det anses inte vara det bästa för barnet. 


    Min man och hans ex försökte ändra vårdnaden pga att de bodde med så långt avstånd. Alla papper etc som skulle skrivas på för ditten och datten och behövdes skickas krånglade till det i onödan. De var inte osams eller så, utan tvärtom överens om att det var smidigast att hon hade enskild vårdnad. 


    Det blev dock nekat till en början (mamman hade då kontakt med soc och stöd i sitt föräldraskap, så det var nog därför) eftersom de trodde att det inte var till barnets bästa. ;Men de fick igenom det till slut iaf, de fick göra ett nytt försök bara. Min man bryr sig lika mycket nu som förutom sitt barn, bara det att mamman slipper sicka alla papper som ska skrivas på. 


    Det kan du ju använda som argument, att om du har enskild vårdnad slipper du jaga honom för påskrift om alla möjliga saker hela tiden. Det blir fler saker ju äldre barnet blir. Hans umgänge ändras som sagt inte. 

Svar på tråden Kan jag få hela föräldrapenningen?