• Anonym (Irriterat underliv)

Östrogen, nackdelar?

Hej! 

Jag är 30 år och har besvär av torra slemhinnor och torrt underliv. Vet inte om jag har östrogenbrist men har regelbunden mens. Dock skrev läkaren ut oestring, dvs en östrogenring som ska sitta inne i underlivet under 3 månader. Blir lite rädd av att läsa hur farligt det är med östrogen. Blir osäker på om jag ens ska använda det då jag inte tagit några prover som påvisar låg halt av östrogen.

Vad tycker ni jag ska göra? 

• Svar på tråden Östrogen, nackdelar?
  • Anonym (Alma)

Var du hos gynekologen eller på VC?

• Anonym (Irriterat underliv)
    Anonym (Alma) skrev 2022-12-30 19:33:03 följande:

Var du hos gynekologen eller på VC?

Gynekologen. Han gjorde bara en vanlig gynkontroll och sa att allt såg normalt ut.  

• Anonym (Alma)

Du var iaf hos någon som vet vad det handlar om. Torra slemhinnor är inget jag skulle vilja leva med för det är inget som går över av sig själv.

• Anonym (Lisa)

Ta du östrogenringen som läkaren föreslog. Nackdelarna med Östrogen som ökad risk för blodpropp och så gäller när man tar det som tabletter. Ringen verkar bara lokalt.
    Läkaren har föreslagit det för att han tycker det verkar troligaste orsak, och då hade han undersökt dig så det är inte bara första bästa telefonråd.
    Om det inte alls hjälpt på 3 månader så vet ni det och kan gå vidare med andra tänkbara prov men det verkar rimligt att prova det troligaste först. 

Svar på tråden Östrogen, nackdelar?