• M0lly

    Hormonvärde dag 18(fsh,lh, prolaktin))

    Har normalt mellan 26-29 dagars menscykel.

    Proverna dag 18 visade
    Fsh 6,4
    Lh 7,2
    Prolaktin 286

    Tror mig minnas östradiol låg på 611 vid det här tillfället.

    När dom trodde jag var gravid (?)såg mina prover ut såhär (DAG 14!)
    Då visa proverna


    Fsh 6,2
    Lh 5,6
    Prolaktin 1030(?)
    Östradiol låg över 9000!.
    Mensen kom dag 32 den menscykeln
    Haft en blödning mellan dag 10-13, inte alltid men emmelan åt. iäibland.
    Nån kunnig som kan hjälpa mig, vart ska jag vända mig, medicin mottagningen säger allt är normalt oavsett symptom och förändringar.
  • Svar på tråden Hormonvärde dag 18(fsh,lh, prolaktin))
  • Jag är bara jag

    Fel dag. Ska tas dag 3. Och progesteron dag 21 eller en vecka efter förmodad äl för att få veta om man haft äl. Den gången du hade en 32-dagarscykel hade du inte ens haft äl den dag du tog proverna. Och kanske inte ens hade äl. Högt prolaktin kan nämligen förhindra äl.
    Gå till en privat gynekolog.

  • M0lly
    Jag är bara jag skrev 2022-12-31 16:54:07 följande:

    Fel dag. Ska tas dag 3. Och progesteron dag 21 eller en vecka efter förmodad äl för att få veta om man haft äl. Den gången du hade en 32-dagarscykel hade du inte ens haft äl den dag du tog proverna. Och kanske inte ens hade äl. Högt prolaktin kan nämligen förhindra äl.
    Gå till en privat gynekolog.


    Det är ju detta som blir konstigt. Jag lömnar prover på medicin mottagningen varje år (av andra orsaker) samma dag jag va jag på gyn och gjorde Vul pga mellanblödningar som kom sporadiskt, ägglossnings lödning (?) Hon som gjorde Vul såg att ägglossningen va vilken dag som helst? Påväg att ägglossa .

    Vet att östradiol och LH när högsta topp 48h före ägglossningen.

    16 dagar senare låg prolaktinet på 310, ingen dålig dipp?
    Annars ligger de runt 400-500 som vanligt genom åren. 

    Det är inte mkt man får lära sig om kvinnokroppen , hormonsystemet😁 
    Brukar lämna hormon prover regelbundet,2ggr året och gjorde även extra prov gällande prolaktin. 

    Tog inte proverna i fertilitets syfte med. Vid dag 18 så är de inga provsvar man ska haka upp sig på? Läste LH inte skulle vara mer än 6,2. 

    Bra tips med privat gyn, ska genast kolla upp det :)
Svar på tråden Hormonvärde dag 18(fsh,lh, prolaktin))