• Nipa

    Stanna eller lämna en relation

    Har levt med min man i 9 år och vi har en fantastisk son tillsammans som är 4 år. Problemet är att vi har inget gemensamt längre ner än sonen. Vi pratar inget annat än jobb, sitter i varsinn hörna av soffan på kvällarna och vi hittar aldrig på något. Enligt båda är vårt förhållande dött. Varje gång vi bråkar så vill han separera, har fått höra detta ett antal gånger genom åren men när det lugnat sig blir de åt andra håller, övergullig. Nu vill han tillochmed skaffa ett barn till.
    För någon månad sedan träffade jag en gammal vän kan känt i många år, har alltid haft ett gått öga för honom och det kom fram att vi känt likadant för varandra i alla år utan att vågat berätta de. Han sa iallafall en sak som har satt sig i huvudet på mig, vill du va mamma eller en lycklig mamma? 

    Hur som helst, när är det dags att faktiskt lämna en relation? Någon som ställts inför samma dilemma? 
    Med detta sagt menar jag inte att det ska bli något mellan mig och min vän

  • Svar på tråden Stanna eller lämna en relation
  • Mortiscia80

    Det brukar vara dags när man ställer sig frågan.... Lyssna på vad han säger. Han har sagt många gånger att han vill separera, när ska du börja ta det på allvar?

    Nej, ni ska inte alls skaffa fler barn, ni är många mil från varandra rent mentalt för en sådan sak. Ett barn lagar inte en trasig relation, tvärtom, och barnet får lida för det. Däremot behöver ni prata igenom er relation, antagligen tillsammans med någon professionell. Kommunen erbjuder familjeterapi, oftast rabatterat och kanske till och med gratis. Börja där.

    Och snälla du, fall inte i fällan att börja fantisera om gamla kärlekar! Du är i en relation än så länge och borde satsa på att antingen laga den eller lämna innan du sätter igång med någon annan. Att fortsätta sådana kärleksdiskussioner kommer bara förgifta den relation du redan har, så sluta bara upp med det, direkt.

  • Leoparden89

    Jag sitter i samma sits minus att jag inte har någon jag tittar extra på.
    Jag vet inte hur jag ska kunna lämna, även om vårt förhållande är dött. Vi har saker gemensamt men det har blivit mer en kompis relation, jag lever med min bästa vän. Känner du likadant? Någonstans måste man sätta sig själv i första hand, vara lite egoistisk. Det är sällan vi som kvinnor gör det. Jag tror att det är tufft men i långa loppet så gynnas både du och barnet att ni går i sär. 

Svar på tråden Stanna eller lämna en relation