• Mon 2 Jan 2023 10:10
    1932 visningar
    3 svar
    3
    1932

    Skola Uppsala

    Hejsan!

    Jag är en nybliven medlem här, så ursäkta om jag verkar lite vilse.

    Vi har nyligen återvänt till Uppsala efter några år av utlandsarbete och staden har verkligen förändrats demografiskt. Vi har nu barn och det är dags att söka till skolan här (han är 5 år), men vi har ingen aning om vilka skolor som är bra, och skolkollen är inte mycket hjälp dessa dagar.

    Är det någon som har förslag på vilka skolor som är att rekommendera här i Uppsala?

    Vänliga hälsningar,
    A

  • Svar på tråden Skola Uppsala
  • Mon 2 Jan 2023 11:02
    #1

    Om ni har bott i ett engelskspråkigt land så är kvarngärdesskolans BLIC-klass oerhört bra. De har legat på topp i all statistik under många år. Antagningen till denna klass sker inte via det vanliga skolvalet men jag tror inte att det är kö på samma sätt som till de populära privata skolorna där man måste ansöka så fort barnet föds. De tar bara in barn som är tvåspråkiga.

    Sen beror det ju på var ni ska bo också. Att slippa resa över hela stan varje dag och ha kompisar i närheten är också viktigt. 

  • Mon 2 Jan 2023 15:01
    #2

    Hej och tack för svaret!

    Vi bodde i Tyskland, så vår son är tvåspråkig men med Tyska och Svenska så det är väl tyvärr inte ett alternativ. Jag antar dock att om man kan ställa barnen i kö när dom föds så ligger vi lite efter då han redan är 5 år och det är dags för skolval nu.

    Finns det några andra alternativ? Just nu verkar det som om Gränbyskolan är den som blir hans default, vilket vi ganska gärna vill undvika.

  • Mon 2 Jan 2023 17:02
    #3

    Gränbyskolan har bra lärare, men området är ju inte det bästa. Händer för mycket skit i det området. De jag känner trivs ändå bra på skolan.

    Vi valde närmaste skolan för våra barn (Vaksala). Spelar inte så stor roll egentligen då det mer gäller att få rätt lärare än hamna på rätt skola. Ena barnet har det jättebra på skolan, den andre har det varit katastrof för. Tredje får vi se hur det blir för. Beror enbart på vilken lärare det är för klassen. Fördelen är att det är F-9-skola så vi har plats genom hela grundskolan.

    Om ni kommer bo på den östra sidan av stan har ni t.ex. även Ångelstaskolan för F-5. Lite avsides, men då slipper man ju problemungdomarna som hänger vid Gränby eller vid de mer centrala skolorna. Nackdel: måste välja ny skola till åk 6.

    Annars söka en skola längs vägen till jobb? Välj skola så livet i övrigt blir smidigt och hoppas på bra lärare. Det kan tyvärr vara stor skillnad på två klasser i samma skola.

Svar på tråden Skola Uppsala