• Anonym (TS)

    Kissing ovaries/fallande äggstockar - Erfarenhet?

    Hej!

    Har har fått information av min läkare att jag har något som heter Kissing Ovaries, att äggstockarna har lagt sig ner bakom livmodern och touchar varandra. Detta pga många och tunga cystor som sitter på äggstockarna.

    Jag fick påbörja en hormonbehandling som förhoppningsvis reder ut cystorna.

    MEN givetvis har jag googlat och då läst att detta är tecken på endometrios och att äggstockarna inte hamnar i position igen när dom väl "lagt sig ner"?

    Jag undrar om någon av er har erfarenhet av detta? 
    Kan det "självläka" och äggstockarna hamnar i ursprungsposition igen?

    Vi har försökt skaffa barn en längre tid och den här informationen känns ju inte allt för hoppfull.. Rynkar på näsan

  • Svar på tråden Kissing ovaries/fallande äggstockar - Erfarenhet?
  • Anonym (Endo.)

    Sa inte läkaren vad orsaken kunde vara då? Vid endo. har man ju oftast mycket mensvärk, kanske ont annan tid också och fler symptom. Jag hade endo. som ung. Enda symptomet var extrem mensvärk. Det upptäcktes vid operation som vanligen är enda sättet att bekräfta endo. Det försvann med långvarig hormonbehandling. Vad fick du för medicin? Hur länge ska du ta den?

  • Anonym (TS)

    Läkaren trodde det skett på grund av väldigt många och stora cystor. Hade ca 10st på varje äggstock. Det är när jag googlar som enbart endo dyker upp men jag har aldrig lidit av någon mensvärk eller liknande som tyder på endo. Utan google skrämde upp mig haha.

    Nu har jag fått provera att äta efter ÄL i 3 månader och ska på återbesök om några veckor för att se om det blivit bättre. Men vad jag förstår det som så rätar inte äggstockarna på sig själva igen. Åter igen - Google 

  • Anonym (Endo.)

    Endo. har du inte då. Då finns det gott hopp om att cystorna försvinner. Och försvinner den tyngden kanske allt återgår.

Svar på tråden Kissing ovaries/fallande äggstockar - Erfarenhet?