• Mrskos

    Sitta i bilen. Farligt??

    Jag var med min vän igår och vi satt i bilen i 4 timmar och pratade, diskuterarade en massa. Bilen avstängd.
    Idag vaknade jag med extrem huvudvärk och hemsk hosta. Hosta precis som att jag rökt 1 packet cigaretter igår.
    Jag undrar om det är pga vi satt i instängd bil? Bilen var avstängd så ingen AC på och rutorna nere men väldigt immigt. Det rann från fönsterna 

  • Svar på tråden Sitta i bilen. Farligt??
  • Anonym (.)

    Japp, det är en vanlig dödsorsak att sitta i bilen mer än 3 timmar......
    Du har aldrig tänkt på att folk åter i timmar efter timmar i bil? Att folk sover i bil på resa? 

  • Anonym (Sara)

    Du har förmodligen fått Corona eller influensa eller liknande. Du blev väl smittad av din vän. 

  • Anonym (Nej)

    Nej, det är så klart inte farligt att sitta i en bil. Du blev inte heller smittad av din vän, inkubationstiden är ett par dagar minst.

  • Anonym (grow)

    Det kan vara mycket farligt att sitta i bilen för länge!
    När den är igång så fungerar ventilationen och då är det säkert men när man sitter i den avstängd blir det en fuktig stillastående miljö där du odlar fram nya starka virus rekordsnabbt.

  • Mrskos
    Anonym (.) skrev 2023-01-02 14:31:30 följande:

    Japp, det är en vanlig dödsorsak att sitta i bilen mer än 3 timmar......
    Du har aldrig tänkt på att folk åter i timmar efter timmar i bil? Att folk sover i bil på resa? 


    Fast jag syftar inte på när man åker bil i flera timmar, för då har man ändå AC på
  • Anonym (F)

    Vad är det som skulle kunna vara farligt med att sitta i en avstängd bil? Det blev väl kallt men det är det ända som kan hända 

  • Mrskos

    Tänker på ingen ventilation? Koldioxid förgiftning Rynkar på näsan vet inte. Är bara nojig. Vaknade idag så dålig. Mådde hur bra som helst igår

  • Anonym (F)
    Mrskos skrev 2023-01-02 16:26:41 följande:

    Tänker på ingen ventilation? Koldioxid förgiftning Rynkar på näsan vet inte. Är bara nojig. Vaknade idag så dålig. Mådde hur bra som helst igår


    Fast om bilen var avstängd så kan du ju ej förgiftas?
  • Anonym (abc)
    Mrskos skrev 2023-01-02 16:26:41 följande:

    Tänker på ingen ventilation? Koldioxid förgiftning Rynkar på näsan vet inte. Är bara nojig. Vaknade idag så dålig. Mådde hur bra som helst igår


    Kolmonoxidförgiftning tänker du på, men det är helt omöjligt att få när motorn inte är igång. 


    Du har helt enkelt haft oturen att bli sjuk. Inte kul, men inte heller farligt. Krya på dig!
  • Anonym (Nej)
    Mrskos skrev 2023-01-02 16:26:41 följande:

    Tänker på ingen ventilation? Koldioxid förgiftning Rynkar på näsan vet inte. Är bara nojig. Vaknade idag så dålig. Mådde hur bra som helst igår


    Då hade du varit död efter att ha varit i bilen så länge. Och som nämnts, 100 % omöjligt med avstängd motor.

    Ja, du var frisk igår och sjuk idag, precis som alla andra gånger du blivit sjuk i livet. Du hade redan viruset i kroppen när ni satt i bilen.
  • Mrskos

    Nej, menar koldioxid. 
    Andas in sin egna utandningsluft. Instängd bil i så många timmar, ingen ventilation och 2 pers.
    Har extremt huvudvärk fortfarande sen jag vaknade 9 imorse. 
    Dåsig. Och hostan låter som rejäl kikhosta som barn har och ont bak i ryggen.

  • Anonym (Millie)

    Jag får migrän när koldioxidhalten är för hög, men den kommer ganska direkt på och hur som helst förklarar det inte hostan. Du har nog nog dragit på dig något virus.

  • Mrskos

    Ja. Jag hoppas det bara är virus. Mådde så bra igår, inga tecken alls. Så blev lite nojig

  • Anonym (Nej)
    Mrskos skrev 2023-01-02 18:38:06 följande:

    Nej, menar koldioxid. 
    Andas in sin egna utandningsluft. Instängd bil i så många timmar, ingen ventilation och 2 pers.
    Har extremt huvudvärk fortfarande sen jag vaknade 9 imorse. 
    Dåsig. Och hostan låter som rejäl kikhosta som barn har och ont bak i ryggen.


    Men sluta... Nej, man drabbas inte av koldioxidförgiftning av att sitta flera timmar i en bil, det finns luft för två för bra många timmar mer. Självklart bättre om man vädrar ett tag men det är ju inte ett lufttätt utrymme vi pratar om för det.
Svar på tråden Sitta i bilen. Farligt??