• Anonym (Undrar)

Bältesläggning erfarenheter?

Hej! 
    Jag är en tjej på 28 år.
    Legat inne på psykiatrin flertalet gånger för olika problematik i flera omgångar för flera år sedan.
    Jag har aldrig blivit lagd i bälte, men fått ligga i sängen utan att vara fastspänd efter suicidala handlingar.

Vill höra om era erfarenheter, hur det gick till om ni varit med om detta och varför?

Något jag reagerar på när jag läser om det är att man efter ordination från läkare alltid själv ska ha möjlighet att lägga sig i bältessängen själv, men om man inte går med på detta direkt ska då personal gripa in.
    Det går inte riktigt ihop för mig när det står att man ska riskera att allvarligt skada sig själv eller någon annan för att bli lagd i bälte?
    Om man går med på att lägga sig själv i sängen så bör väl tillståndet ändå inte vara så akut att den behövs? 
    När jag tänker på bältesläggning tänker jag på någon som är så pass våldsam mot sig själv och andra att det inte går att få vidare kontakt med personen?

Vad är era tankar? 

• Svar på tråden Bältesläggning erfarenheter?
  • FtS70

Det var länge sedan jag jobbade i akutpsykiatrin, men dem vi bältade var aldrig i skick att göra vad man bad dem om, eller i stånd att besvara frågor.

• DVQ
    Anonym (Undrar) skrev 2023-01-02 18:46:01 följande:
    Bältesläggning erfarenheter?

Något jag reagerar på när jag läser om det är att man efter ordination från läkare alltid själv ska ha möjlighet att lägga sig i bältessängen själv, men om man inte går med på detta direkt ska då personal gripa in.
    Det går inte riktigt ihop för mig när det står att man ska riskera att allvarligt skada sig själv eller någon annan för att bli lagd i bälte?
    Om man går med på att lägga sig själv i sängen så bör väl tillståndet ändå inte vara så akut att den behövs? 
    När jag tänker på bältesläggning tänker jag på någon som är så pass våldsam mot sig själv och andra att det inte går att få vidare kontakt med personen?

Vad är era tankar? 

Det som inte heller "riktigt går ihop" är att Island och Storbritannien helt förbjudit bältesläggning. På Island sedan 1930-talet.

Men i Sverige är det så slentrianmässigt att somliga tydligen får lägga sig "frivilligt" i bälte.
  • FtS70

Det stämmer inte om UK, där går debatten hög om varför främst unga kvinnor bältas, svarta män mer än vita etc. Idland förbjöd det 1932, ja, och brottar i stället ner patienter och är snabba med att injicera. Annorlunda? Ja. Bättre? Nja, det råder det väl delade meningar om.

• DVQ
    FtS70 skrev 2023-01-03 23:50:15 följande:

Det stämmer inte om UK, där går debatten hög om varför främst unga kvinnor bältas, svarta män mer än vita etc. Idland förbjöd det 1932, ja, och brottar i stället ner patienter och är snabba med att injicera. Annorlunda? Ja. Bättre? Nja, det råder det väl delade meningar om.

Fel, fel, fel!

Här kan du läsa mer om UK: onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jocn.16249

Utdrag: "Mechanical restraints are forbidden for ethical reasons in countries such as the UK and Iceland".

Jag tror det du tänker på är fasthållning vilket har debatterats i UK då det i större utsträckning används på unga kvinnor och svarta.

Det är också problematiskt men inte samma sak som bältesläggning. Till exempel är det mindre risk att fasthållning används onödigt länge då personal knappast kommer stå kvar och kramphålla i en lugn eller t o m sovande patient, vilket är fallet med bältesläggning ibland. 

Och jo, jag tycker fasthållning och mer liberal inställning till medicinering är just bättre. Det finns tydligen hela nationer som håller med mig på den punkten också.
Svar på tråden Bältesläggning erfarenheter?