• Anonym (.)

Vad är din erfarenhet gällande turkar?

Jag har hört så mycket kritiserande om turkar. Påhoppade affärsmän som vill sälja och sälja. Försöker lura. Ljuger. Och massa våldtäktstendenser och/eller respektlöshet mot kvinnor. Mycket sexism o.s.v.

Men när jag läser på nätet, så står det en massa artiklar om att man kan göra sig beredd på gästvänligheter, mycket vänligt folk mot främlingar m.m.

En stor skillnad vad jag har hört, så som att rasism är stort och att man inte gillar en ateist eller en person som är religiös, men inte tror på Islam o.s.v.

Jag tror att jag aldrig träffat en turkisk bekant förut och jag har inte heller rest till Turkiet. Så jag är nyfiken. Dels eran erfarenhet om turkar som ni träffat här i Sverige och turkiska människorna i Turkiet, om ni nu har åkt till Turkiet. Hur var er upplevelse?

• Svar på tråden Vad är din erfarenhet gällande turkar?
  • Anonym (.)

Tillägg: Det går tydligen en massa turkiska serier. Jag har inte kollat. Kollar ni på någon turkisk serie? Vad tycker ni?

• Anonym (.)
    Dr Nail skrev 2023-01-03 00:51:38 följande:

Muslimer.

Mer?
  • Anonym (C)
    Anonym (.) skrev 2023-01-03 13:28:21 följande:
    Mer?
    Finns information online om hur muslimer har bettett sig i alla tider emot grannen om du nu vill bilda dig. 
  • Anonym (M)

Hej,

Beror lite på hur du är som människa, vad du tycker om och vilken stad du vill besöka.
    Jag har varit där alla år jag kan minnas sen jag var liten (är 30) många olika städer, säljarna kan vara på och vilja sälja... 
    MEN gästvänligheten är nog den bästa någonsin, väldigt trevliga och hjälpsamma.
    Bor du dessutom på ett fint hotell så kommer du definitivt inte ångra.

Serierna är bra om du gillar drama {#emotions_dlg.djavulsk} haha 

Lycka till! 

Dr Nail skrev 2023-01-03 00:51:38 följande:

Muslimer.

Inte nödvändigtvis att de är muslimer, jag har många kompisar i Turkiet som är Kristna och Ateister. 
  • Anonym (M)
    Anonym (C) skrev 2023-01-03 13:34:21 följande:
    Finns information online om hur muslimer har bettett sig i alla tider emot grannen om du nu vill bilda dig. 
    Vad har det med saken o göra? 
    Då hatar alla Kristna varandra eftersom Ryssland skjuter mot ett Kristet land? 
    Tramsprat... 

Synd att det fortfarande finns människor som ni, världen kommer aldrig utvecklas.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Ska du åka till Turkiet, eller varför frågar du? Gäller frågan turkar i Sverige eller turkar generellt? 

Jag har varit i Istanbul med omnejd. Många där är oerhört gästvänliga och i Istanbul är de ofta mer sekulariserade och "moderna" än på landsbygden. Särskilt yngre turkar. Kvinnorna klär sig västerländskt och kan bra engelska. Bland kurder samt på landsbygden är det delvis annorlunda.

Däremot är även Istanbul-turkar konservativa med svenska mått mätt. Kvinnosynen är inte alltid så trevlig, bara inte lika extrem som i andra delar av Mellanöstern. De kan vara efterhängsna och påflugna, särskilt om man är ljus. Försäljare är ofta påstridiga, särskilt mot turister, men så är kulturen där.

I Sverige har jag främst träffat kurder, inte turkar, samt aldrig lärt känna någon närmare. Men här beror det nog snarare på hur "försvenskade" de är.

• Gullvivor
    Anonym (.) skrev 2023-01-02 22:54:49 följande:

Tillägg: Det går tydligen en massa turkiska serier. Jag har inte kollat. Kollar ni på någon turkisk serie? Vad tycker ni?

Du borde börja. ;) 
    Turkiska serier är ofta väldigt utdragna eller hur man ska uttrycka det, så krävs lite tålamod. Men när man väl vant sig så är de jättebra. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Gällande religion har jag aldrig upplevt att kristna skulle vara illa omtyckta i Turkiet. Detta land har haft kristna minoriteter sen Bysantiska rikets dagar, och de jagar inte bort kristna som i vissa andra muslimska länder. Och även om de flesta i Turkiet är muslimer, varierar religiositeten. Turkiet är ett av de mer sekulära muslimska länderna, samt ett av de muslimska länder som gått hårdast åt islamistiska terrordåd. De flesta där verkar avsky islamister, men det betyder inte att de är "liberala" med västerländska mått mätt.

• Anonym (C)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-01-03 13:48:30 följande:

Gällande religion har jag aldrig upplevt att kristna skulle vara illa omtyckta i Turkiet. Detta land har haft kristna minoriteter sen Bysantiska rikets dagar, och de jagar inte bort kristna som i vissa andra muslimska länder. Och även om de flesta i Turkiet är muslimer, varierar religiositeten. Turkiet är ett av de mer sekulära muslimska länderna, samt ett av de muslimska länder som gått hårdast åt islamistiska terrordåd. De flesta där verkar avsky islamister, men det betyder inte att de är "liberala" med västerländska mått mätt.

Haha vad är det du säger? Istanbul är grekiskt ifrån början. Och dom påstår att Hagia Sophia är meningen att vara en Moské. Enbart för att hånas..

Glömde jag säga att det finns en hel del muslimer eller turkar som bara ljuger också? 

(du har dom i tråden.)
Svar på tråden Vad är din erfarenhet gällande turkar?