• Anonym (Elsa)

Mannen pratar till mig om mig i tredje person

När min man blir irriterad/arg pratar han till mig om mig i tredje person. T.ex. "Det blir alltid så här, bara Elsa ska bestämma"

Han gör aldrig så annars utan bara när han blivit irriterad/arg. Varför pratar en vuxen så till en annan vuxen? Har bett honom uttrycka sig utan att prata till mig om mig i tredje person men han verkar glömma bort sig när han är irriterad eller arg på mig. 

• Svar på tråden Mannen pratar till mig om mig i tredje person
  • Anonym

Du kan ju svara
    "Ja Elsa blir jättearg när Leif har varit dum"

• Anonym (Hmm)

Det är en förtryckarmekanism, ett maktmedel han försöker använda för att trycka ner dig. Det är en del av psykisk misshandel, tillsammans med andra faktorer.

• Anonym (Nä)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-02 23:28:41 följande:

Det är en förtryckarmekanism, ett maktmedel han försöker använda för att trycka ner dig. Det är en del av psykisk misshandel, tillsammans med andra faktorer.

Men lugna ner dig. Det är väl snarare att visa sin irritation på ett mindre direkt sätt. Sett det många gånger, särskilt att folk pratar via barnen eller djuren. Nu senast på julen när min svägerska klagade på sin man som inte höll koll på barnen som spillde på fina mannen och han istället svarade till dottern att mamma minsann är helt besatt av mattan istället för att säga det riktat till henne. Jag tror att det är ett sätt att hantera irritationen. Inte alls en förtryckarmekanism.
  • Anonym (C)
    Anonym skrev 2023-01-02 23:25:19 följande:

Du kan ju svara
    "Ja Elsa blir jättearg när Leif har varit dum"

Faktiskt rätt så gulligt svar. Men frågan kvarstår ju, varför Elsa aldrig låter Leffeboy bestämma? 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Nä) skrev 2023-01-02 23:39:24 följande:
    Men lugna ner dig. Det är väl snarare att visa sin irritation på ett mindre direkt sätt. Sett det många gånger, särskilt att folk pratar via barnen eller djuren. Nu senast på julen när min svägerska klagade på sin man som inte höll koll på barnen som spillde på fina mannen och han istället svarade till dottern att mamma minsann är helt besatt av mattan istället för att säga det riktat till henne. Jag tror att det är ett sätt att hantera irritationen. Inte alls en förtryckarmekanism.
    Ska du också försöka dig på förminskningar....?

Den här mannen pratar med ts, inte om ts med andra människor. En helt annan situation.
  • Anonym (C)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-02 23:42:59 följande:
    Ska du också försöka dig på förminskningar....?

Den här mannen pratar med ts, inte om ts med andra människor. En helt annan situation.
    Blir kanske så att folk till slut måste börja förminska, när konstiga människor sitter på nätet och försöker förstora upp allt. 
  • Anonym
    Anonym (C) skrev 2023-01-02 23:42:37 följande:
    Faktiskt rätt så gulligt svar. Men frågan kvarstår ju, varför Elsa aldrig låter Leffeboy bestämma? 
    "Nu måste Elsa bestämma eftersom Elsa är bäst på det här"
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (C) skrev 2023-01-02 23:46:57 följande:
    Blir kanske så att folk till slut måste börja förminska, när konstiga människor sitter på nätet och försöker förstora upp allt. 
    Ja, det sägs ju att när argumenten tar slut så tar man till sandlådemetoder. Förminskningar och att kalla någon för elaka saker är väl sånt jag skulle räkna dit.
  • Anonym (C)
    Anonym skrev 2023-01-02 23:49:01 följande:
    "Nu måste Elsa bestämma eftersom Elsa är bäst på det här"
    Det var väl det Leffe misstänkte hela tiden.. Vilket också förklarar varför han går runt nu irriterad.
  • Anonym (C)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-02 23:49:56 följande:
    Ja, det sägs ju att när argumenten tar slut så tar man till sandlådemetoder. Förminskningar och att kalla någon för elaka saker är väl sånt jag skulle räkna dit.
    Går bara att argumentera såå mycket, innan det blir dags att ta det i en nivå som påmminner mer om sandlådan.
Svar på tråden Mannen pratar till mig om mig i tredje person